Ervaringen met het hoofdstel F.R.A Pariba side pull

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlatt

Ervaringen met het hoofdstel F.R.A Pariba side pull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 17:51

Graag hoor ik ervaringen van mensen over het hoofdstel Pariba van het merk F.R.A. Naar de scherpte van het hoofdstel, de release en de kwaliteit ben ik zeer benieuwd!

Op het moment draagt mijn paard een touwhalster en graag ga ik over op een meer "duidelijk" hoofdstel en kwam ik na wat inlezen uit op een side pull. Ik hoor graag jullie ervaringen en ideeën.

Groetjes!

Saaams

Re: Ervaringen met het hoofdstel F.R.A Pariba side pull

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:03

Geen ervaring maar dat gevlochten lijkt me toch erg scherp/pijnlijk. Misschien eens kijken naar de fra pardoes? Deze heb ik zelf gehad en is erg prettig.

xsjoukjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:12

Ik heb zit hoofdstel en vind hem erg fijn. Ik gebruik wel een bontje om de neusriem, maar dit omdat hij een erg gevoelig huidje heeft.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:20

Ik heb hem ook en ben er erg blij mee, ik vind hem onwijs mooi! De release is prima, heb er een hele tijd dressuurles mee gevolgd. Nu rijd ik alleen nog maar buiten aan een lang teugeltje en ook dat gaat goed. In het begin was het gevlochten leer wat hard maar na twee keer vetten is het heerlijk zacht. Ik gebruik dit hoofdstel nu ongeveer een jaar. Enige nadeel vind ik dat de pasvorm niet helemaal ideaal is voor mijn shire maar dat zal per paard verschillen. Hij zit wel goed maar toch anders dan bijv de micklem die ik voor mijn andere paard heb :)

Afbeelding

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:29

Fijn dat jullie aangeven dat het gevlochten stuk vrij scherp kan zijn. Wel iets om rekening mee te houden. @VogeltjeM Toevallig zit ik te twijfelen tussen de micklem en de pariba. Micklem is vrij veelzijdig maar kreeg te horen van een aantal mensen dat het hoofdstel wat schuif (misschien de juiste maat ?). Beide vind ik ze mooi maar de Pariba sprak mij erg aan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:32

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:41

Dankjewel Azmay voor het linkje! Haha nee snap ik zou ik ook niet willen. Ik weet ook nog niet hoe het gaat lopen en hoe zij erop gaat reageren gezien wij bezig zijn met de beginselen van het rijden :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:42

Ik heb de FRA pardoes, zelfde model maar dan 'normale' onderlegde neusriem. Erg fijn hoofdstel, is heel snel lekker zacht leer geworden :j Is niet te scherp, wel duidelijk. Release vind ik heel goed. Heb een gevoelige merrie die niet van teveel druk of beweging op haar neus houdt (academische kaptoom is daarom voor ons ook niet fijn mee te rijden) en ze reageert hier fijn en ontspannen op.
Rij trouwens als afwisseling bitloos, en met buitenrijden en springen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:14

Jullie hebben het over release, maar dit zijn toch allemaal sidepulls? Dan is de enige release het loslaten dat je zelf doet: het hoofdstel heeft daar niks mee te maken. Pas bij een kaak- of kingekruisd systeem komt release kijken, aangezien de riemen dan door ogen (oid) lopen. Dit is gewoon een sidepull-systeem met teugels aan ogen aan de zijkant van het hoofd; geen risico op vastlopen van riemen (non-release) dus.

Ontopic: ik heb ook de fra pardoes. Simpel, maar does the job en paard reageert er goed op.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 07:07

Haha daar zou je wel gelijk in kunnen hebben Rije :P Maar iig zit het hoofdstel niet zo strak ofzo dat hij het verschil niet voelt tussen druk-geen druk :')

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 10:27

Bedankt voor alle tips en aanwijzingen. Ik heb de Pariba niet genomen omdat ik de neusriem wel wat scherp vond. Mijn paard reageert op zeer kleine hulpen dus een scherpere neusriem lijkt mij niet nodig.

Ik heb de Micklem besteld maar kreeg van mensen te horen dat dit hoofdstel niet ideaal is gevormd voor het bitloos gebruik. Daarbij is de inwerking nihiel volgens deze personen. Weet iemand hier meer van?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:39

Ik heb voor mijn andere paard dus de Micklem, maar die is nog niet onder het zadel :P mij lijkt hij echter gewoon zitten als een sidepull. Wat wil je ermee? Als je paard erg gevoelig is dan zal het wel lukken toch? Het is gewoon erg zacht leer.

Afbeelding
Rechts de Pariba, links de Micklem als sidepull :')

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 10:56

Wat een leuke foto VogeltjeM! Mooi dat jij ze allebei heb, kan je het vergelijken. Iemand vertelde mij dat de Micklem met bit prima is maar dat het model bitloos, voor het soort gebruik,niet correct gebouwd is waardoor als je wilt ingrijpen er te weinig gebeurt?

Een ander vertelden mij dat de multi erg verschoof (ligt misschien aan de maat/pasvorm) en als zij wilt ingrijpen het paard er gewoon compleet door heen loopt. Ik heb het geluk dat ik mijn paard zelf aan het opleiden ben en ze erg goed op hulpen reageert maar goed als je moet/wilt ingrijpen moet dit wel effect hebben. Ben benieuwd hoe jij dit ervaart, maar misschien nog wat lastig gezien de ene nog niet wordt gereden?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:22

Ik vind het inderdaad lastig om te zeggen. Ik heb mijn paard ook sinds hij een veulen was dus hij loopt niet door mijn hulpen heen. Sterker nog, ik heb nog nooit hoeven ingrijpen met het hoofdstel omdat hij stopt als ik stop. Hoe dat met rijden zal gaan, weet ik dus nog niet.. :) ik denk alleen dat ze aan de scherpte van een scherper hoofdstel toch wel weer wennen, het is maar hoe licht je ze zelf houdt! En anders neem je toch de Pariba :') die is iets scherper.

Bij mijn paard schuift de micklem trouwens ook wel een beetje inderdaad, maar dat wijt ik altijd aan het feit dat ik de bovenste ring (die op zijn neus) gebruik. Als je ervan afblijft dan schuift hij iig niet.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 11:38

Snap idd je punt. Zo denk ik er ook over maar de tweede persoon heeft haar pony dus ook ingereden met micklem bitloos en die loopt er dus door heen (fjord). Zelf doe ik zoals jou alles licht en klein en ik hoop dat we dat zo kunnen volhouden natuurlijk! Denk dat het per individu ook verschilt. Bedankt voor je reactie :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:26

Ja dat denk ik ook, dat het per individu verschilt :)

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:42

Ik heb een instructrice die juist heel enthousiast is over de micklem, en zij rijdt er ook uitsluitend bitloos mee. Ik heb nooit van haar gehoord dat die schuift oid.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 18:28

Goed om te horen Billy_jean.

Ik heb net mijn micklem binnen gehad en op één of andere manier is de pasvorm bij mijn paard nogal afwijkend. Ik weet niet of één jullie het zelfde heeft ervaren maar eerst heb ik een full geprobeerd, paste absoluut niet, kon niet eens bij haar wang op het eerste gaatje. Xfull besteld en dus vandaag binnen gehad, qua lengte van het hoofd prima en bij haar wangen ook maar het bakstuk wijkt enorm af naar buiten waardoor je aan beide kanten er door heen kijkt. Ze heeft een erg lang hoofd met veel wang maar dit lijkt mij toch niet de bedoeling?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:06

Zou je er een foto van kunnen maken? Het zou ook gewoon de nieuwigheid van het leer kunnen zijn eventueel :) met een foto is het makkelijker beoordelen!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:15

TS, ik dacht eerst ook dat de pas vorm verkeerd was. Ik heb ook een micklem maar maat cob. In het begin dacht ik serieus dat hij te klein was en dat hij niet zou passen. Vooral omdat hij niet bij de wang dicht wilde. Maar ik heb simpelweg niet genoeg tijd genomen om te kijken hoe je hem nou goed passend maakt. Ik wou ook een maat groter bestellen, gelukkig niet gedaan. Door dat het een ander soort model is dan een 'normaal' hoofdstel is het ook wel wat gedoe om te kijken hoe je hem goed passend maakt voor je paard. Achteraf bleek dus toch dat cob prima paste. Ik denk dus ook dat jij precies het zelfde als mij hebt gehad want de omschrijving komt echt heel erg overeen :')

Daarbij heb ik geen negatieve ervaringen over het bitloos rijden. Zelf vind ik het juist erg prettig zeker de kaak gekruist.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:19

oh ga ik even doen! Ga morgen even foto'tje ervan maken. Dank alvast :). Dacht ook aan de nieuwheid maar vond het er zover vanaf staan.

Dankje Gydja voor je reactie. De full heb ik wel echt een aantal keer versteld, ook even laten beoordelen door andere en die dachten ook dat het beter een maatje groter kon. Maar je heb wel een punt. Ik ga morgen in ieder geval even een foto maken dan kunnen jullie even kijken en mening erover geven.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:28

Scarlatt schreef:
oh ga ik even doen! Ga morgen even foto'tje ervan maken. Dank alvast :). Dacht ook aan de nieuwheid maar vond het er zover vanaf staan.

Dankje Gydja voor je reactie. De full heb ik wel echt een aantal keer versteld, ook even laten beoordelen door andere en die dachten ook dat het beter een maatje groter kon. Maar je heb wel een punt. Ik ga morgen in ieder geval even een foto maken dan kunnen jullie even kijken en mening erover geven.

Ben wel benieuwd naar de foto :j

Pony staat er lekker suf bij maar hier een foto van het hoofdstel toen ik hem toch goed passend heb gekregen. Het leer is zo soepel als hij bijna direct niet goed zit denk ik echt dat je een verkeerde maat hebt. Heb je een echte Micklem of een namaak?
Afbeelding

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 19:59

Haha lekker relaxed! Ik heb wel de echte Micklem, geen namaak. Krijg nu bijna het idee inderdaad dat ik 'm te groot heb.

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:19

Op het strakste gaatje

Afbeelding

Ruimte

Afbeelding

En nog eentje van de overige ruimte

Afbeelding

Op deze foto wat groter gemaakt

Afbeelding

Scarlatt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:20

Hij oogt bij mij gewoon te groot. De full kreeg ik niet eens op het eerst gaatje bij haar wang, helaas....