Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ingvdh schreef:Verende boom staat op alle Daaleman zadels, maar deze groeit niet mee (helaas).
Jonge paarden ontwikkelen en groeien nog volop, dus wat een jaar geleden nog wel paste, past nu niet meer. Dat is normaal.
Sommige zadels hebben een boom die groter of kleiner gemaakt kan worden (Kieffer/Custom bijvoorbeeld) en je hebt zadels met een verwisselbaar kopijzer (oa Wintec, Bates). Deze zadels kunnen min of meer meegroeien met je paard. Voor jonge paarden is dit aan te raden zodat je niet elke paar maanden een ander exemplaar hoeft te kopen.
Echter, wonder zadels bestaan niet, het kan maar beperkt meegroeien en de boom moet verder ook fijn op de rug van het paard passen.
Het enige dat ik kan adviseren is een ander zadel te kopen voor je paard, een te smal zadel zal nooit passend worden. Probeer het huidige in te ruilen en ga voor een zadel dat wel nog mee kan groeien.
De vulling vervangen zou ik niet doen, kost veel geld en je doet het voor een ander, want passend wordt hij niet op jouw paard.
Weetje, de vulling waar je op zit staat totaal los van de vulling op de rug van het paard, als jij een keiharde zitting hebt wil dat nog niet meteen zeggen dat het op de rug ook keihard is en vice versa.
Verder, elke zadelmaker heeft zijn eigen wijze van aanmeten, al haal je er 10 bij, ze hebben allemaal een andere mening en geven allemaal een ander advies. Ik vermoed dat het zadel een jaar geleden wel goed zat, nu niet meer. Iemand met naam en toenaam benoemen zou ik in deze situatie zeker niet doen. Die twee zadelmakers zijn er immers vorig jaar niet bijgeweest. Ik ken deze personen allemaal niet, maar over iedere zadelmaker is wel wat te vinden.