Daaleman zadel met verende boom aanpasbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireneh81

Daaleman zadel met verende boom aanpasbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 00:17

Vorig jaar hebben we voor onze 4 jarige kwpn'er een Daaleman zadel gekocht van Lucas Iking uit Sassenheim. Hij werd mij aanbevolen door de eigenaresse van stal van Jaarsveld uit Abbenes. Nu een jaar later hebben er 2 zadelmakers naar gekeken en hebben beiden geconcludeerd dat het zadel te krap is bij de boom. Oké, dat kan want het paard is aan het ontwikkelen. Echter kreeg ik ook te horen dat dit zadel met verende boom nu te klein is en ik iets anders moet kopen. Maar meneer Iking vertelde me destijds dat dit zadel perfect is voor een jong paard omdat het 'mee' kan groeien. Deze zadelmakers zeggen dat dat niet kan. Een stalgenootje zei dat het misschien kan met een pers? Weet iemand dat hier misschien? Waar ik daarnaast erg van schrok is dat zij zeiden dat de kussens net bakstenen zijn op de rug van het paard. Ik vond de zitting zelf wel erg hard en heb daar ook vaak last van maar hier had ik (Hoe stom ook) gewoon niet bij stil gestaan. Hij werd me aangeraden als hun 'stal zadelmaker' en hij had toevallig dit zadel van het paard van zijn vrouw over. Ja, achteraf misschien allemaal iets te toevallig. Ik voel me eerlijk gezegd in de maling genomen en weet niet zo goed wat ik hier mee moet. Dat van de kussens baart me echt zorgen want dat gaat ten koste van de rug van het paard en hij is nog zo jong. 1 van de zadelmakers zei dan ook dat ze niet kon begrijpen dat hij me dit zadel verkocht voor zo'n jong paard. Wie o wie heeft advies?

Qwillion

Re: Daaleman zadel met verende boom aanpasbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 00:35

Is aanpasbaar in de kussens. De boom van t zadel is niet aanpasbaar.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 15:53

Verende boom staat op alle Daaleman zadels, maar deze groeit niet mee (helaas).

Jonge paarden ontwikkelen en groeien nog volop, dus wat een jaar geleden nog wel paste, past nu niet meer. Dat is normaal.

Sommige zadels hebben een boom die groter of kleiner gemaakt kan worden (Kieffer/Custom bijvoorbeeld) en je hebt zadels met een verwisselbaar kopijzer (oa Wintec, Bates). Deze zadels kunnen min of meer meegroeien met je paard. Voor jonge paarden is dit aan te raden zodat je niet elke paar maanden een ander exemplaar hoeft te kopen.
Echter, wonder zadels bestaan niet, het kan maar beperkt meegroeien en de boom moet verder ook fijn op de rug van het paard passen.

Het enige dat ik kan adviseren is een ander zadel te kopen voor je paard, een te smal zadel zal nooit passend worden. Probeer het huidige in te ruilen en ga voor een zadel dat wel nog mee kan groeien.

De vulling vervangen zou ik niet doen, kost veel geld en je doet het voor een ander, want passend wordt hij niet op jouw paard.
Weetje, de vulling waar je op zit staat totaal los van de vulling op de rug van het paard, als jij een keiharde zitting hebt wil dat nog niet meteen zeggen dat het op de rug ook keihard is en vice versa.

Verder, elke zadelmaker heeft zijn eigen wijze van aanmeten, al haal je er 10 bij, ze hebben allemaal een andere mening en geven allemaal een ander advies. Ik vermoed dat het zadel een jaar geleden wel goed zat, nu niet meer. Iemand met naam en toenaam benoemen zou ik in deze situatie zeker niet doen. Die twee zadelmakers zijn er immers vorig jaar niet bijgeweest. Ik ken deze personen allemaal niet, maar over iedere zadelmaker is wel wat te vinden.

Ireneh81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:13

Dank voor je bericht. Ik wil graag ervaringen weten van anderen. Mij is toegezegd dat dit zadel mee groeit en nu blijkt dit niet te kunnen. Ik baal daarvan. Het heeft me een hoop geld gekost. Uiteraard is het paard ontwikkeld,gelukkig maar, maar feit blijft dat dit zadel niet meer oké is voor hem en niet meer gaat passen. Ik heb hem uiteindelijk vanmiddag toch gebeld en hij zegt de kussens te kunnen aanpassen. De zitting en kussens op de rug zijn beiden keihard. Ik weet dat deze los van elkaar staan. Al met al ben ik dus echt heel verdrietig want ik heb een zadel gekocht voor een behoorlijke prijs omdat ik hier heel lang mee zou kunnen doen. Dat is dus niet het geval. Daarom noem ik menSen wel met naam en toenaam want dan weten andere mensen ook waar ze op moeten letten bij hèt aanschaffen van een zadel en niet alleen bij deze man in het bijzonder. In ieder geval dank voor het meedenken.

KimberleyBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:15

Ik had ook een Daaleman zadel en voor mijn pony bleek de boom ook te smal. Daar kwam ik achter nadat er wat probeempjes ontwikkelde met rijden. Ik heb het toen ook nagevraagd bij Daaleman, maar het is niet mogelijk om de boom aan te passen. Dus helaas heb ik hem moeten verkopen en een ander zadel gekocht.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:20

Zo'n vraag kun je het beste bij Daaleman neerleggen. Het zijn echte vriendelijke vakmensen die je graag verder helpen. Heb al jaren met veel plezier een zadel van ze.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:20

ingvdh schreef:
Verende boom staat op alle Daaleman zadels, maar deze groeit niet mee (helaas).

Jonge paarden ontwikkelen en groeien nog volop, dus wat een jaar geleden nog wel paste, past nu niet meer. Dat is normaal.

Sommige zadels hebben een boom die groter of kleiner gemaakt kan worden (Kieffer/Custom bijvoorbeeld) en je hebt zadels met een verwisselbaar kopijzer (oa Wintec, Bates). Deze zadels kunnen min of meer meegroeien met je paard. Voor jonge paarden is dit aan te raden zodat je niet elke paar maanden een ander exemplaar hoeft te kopen.
Echter, wonder zadels bestaan niet, het kan maar beperkt meegroeien en de boom moet verder ook fijn op de rug van het paard passen.

Het enige dat ik kan adviseren is een ander zadel te kopen voor je paard, een te smal zadel zal nooit passend worden. Probeer het huidige in te ruilen en ga voor een zadel dat wel nog mee kan groeien.

De vulling vervangen zou ik niet doen, kost veel geld en je doet het voor een ander, want passend wordt hij niet op jouw paard.
Weetje, de vulling waar je op zit staat totaal los van de vulling op de rug van het paard, als jij een keiharde zitting hebt wil dat nog niet meteen zeggen dat het op de rug ook keihard is en vice versa.

Verder, elke zadelmaker heeft zijn eigen wijze van aanmeten, al haal je er 10 bij, ze hebben allemaal een andere mening en geven allemaal een ander advies. Ik vermoed dat het zadel een jaar geleden wel goed zat, nu niet meer. Iemand met naam en toenaam benoemen zou ik in deze situatie zeker niet doen. Die twee zadelmakers zijn er immers vorig jaar niet bijgeweest. Ik ken deze personen allemaal niet, maar over iedere zadelmaker is wel wat te vinden.

Eindelijk eens iemand die een duidelijk een eerlijk antwoord geeft, met blijkbaar ook genoeg kennis, ik blijf mij altijd verbazen over wat voor onzin er geroepen wordt over zadels en zadelpassers!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:51

Welke onzin dan?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:19

Dat een verende boom meegaat in de breedte als een paard groeit bijvoorbeeld ...

Zadel zal trouwens vast wel breder gemaakt kunnen worden, maar dan moet het zadel waarschijnlijk open , boom verbreed worden en zadel weer dicht,
Maar stuur anders daaleman gewoon een mailtje en vraag naar de mogelijkheden.

Maar een verende boom groeit echt niet mee met je paard :n
Zo flexibel is zo een boom echt niet

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:30

Als je dat geloofd,, geloof je toch in sprookjes?

Ireneh81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 18:33

Dank voor jullie reacties! Ik ga Daaleman morgen bellen. Ik voel me echt in de maling genomen want dit zadel kan duidelijk niet groter gemaakt worden en niet 'meegroeien' en op di basis heb ik hem wel gekocht en daarom nog best veel voor betaald. Dank allemaal voor het meedenken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:30

Tcm, het is gewoon heel simpel, er zijn gewoon genoeg mensen die niet heel veel kennis hebben van zadels, in de zin van hoe het in elkaar zit en wat er mogelijk is.
Dan vertrouw je gewoon op deskundigen, helaas zitten er daar nog genoeg tussen die je een oor aan weten te naaien.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 17:55

Ja dat klopt, ik vind dat je zelf ook je moet verdiepen zijn zoveel sites en filmpjes...en dat oplichten om een niet passend zadel in je mik te douwen....zijn er meer dan je denkt..maar ken je recht..

Happywoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 09:25

Ireneh81
Hoe is het afgelopen met jouw zadel?
Ik heb bijna hetzelfde verhaal, alleen was mijn paard bij aanmeten 14 jaar.
De boom blijkt veel te smal (3 maten) had een derde het over. Heb nu een leenzadel en hij loopt veel beter.
Daaleman komt kijken wat hij kan doen, maar duurt even.
Lees weinig hoopvolle berichten over het aanpassen van de boom, dus ben heel benieuwd naar de rest van jouw verhaal.