Mijn zadel past niet meer, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Mijn zadel past niet meer, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:04

Mijn zadelpasser is net geweest omdat ik al dacht dat mijn zadel niet goed lag.
M'n pony had witte plekken naast de schoft.
Ik had een wintec wide met een paarse boom erin.

Hij was te lang, droeg niet op het midden en alsnog te smal.
Een andere wintec of opvullen was dus geen optie.

Nu kwam ze met het advies misschien boomloos te gaan.
Echter wil ik ook af en toe springen, kan dit wel met zo'n zadel?
Ook zei ze dat er persee een pommel in moet zitten, en dat ik op moet letten dat de beugelophanging niet drukt in het lichaam en dat dit vaak het geval was bij zadels zonder pommel.

Echter weet ik niet waar ik moet beginnen.. hebben er mensen ervaring?

__elise__

Re: Mijn zadel past niet meer, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:07

Maar hoezo boomloos dan? Er zijn toch nog legio mogelijkheden in de boomzadels, of heeft je pony een bijzondere rug?

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:08

__elise__ schreef:
Maar hoezo boomloos dan? Er zijn toch nog legio mogelijkheden in de boomzadels, of heeft je pony een bijzondere rug?

Ze heeft van wintec de wijdste boommaat en haar rug is super plat en heeft geen schoft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:10

Vols mij kun je ook prima terecht bij torrowgood oid. Daarvan kun je evt ook de boom verwisselen. Je hoeft echt neit perse boomloos te gaan. Zou het kunnen dat ze dat adviseert omdat zij dat verkoopt? :P

LindavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:13

Waarom per se een zadel met verwisselbare boom? Ik zou (vooral met een pony met zo'n rug) gewoon een goed zadel aan laten meten, op maat gemaakt op deze pony.. Zie niet direcht in waarom je over zou moeten stappen op boomloos.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:14

Springen met boomloos is na mijn weet niet aan te raden ivm te veel druk op de rug.

Waarom niet een goede boomzadel met een losse of vaste kopijzer, er zijn nog veel meer zadels dan boomloos.

Als je persé kunstof wil heb je nog de volgende merken:
Thorowgood
Knight rider
Rider pro
En nog vele modellen van wintec zelf.

Er zal vast wel een zadel tussen zitten die wel goed ligt.

Als je lederen wil, heb ik ontzettend goede ervaring met merovech, deze hebben ook zadels in brede boommaten, heb zelf een vzh merovech boommaat 33.
Oerdegelijk en oersterk, heb hem nu 12 jaar en begint nu pas slijtage plekken te krijgen op zitvlak, dit zadel wordt best intensief gebruikt.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 02-10-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:15

Er zijn nog legio boom mogelijkheden !
En boomloos zonder pommel is niet perse slecht zoals zij beaamt .
Je hebt ook boomloos met een versteviging van voor van gewoon leer oid .
Voor info over boomloos loopt een centraal topic .

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:15

Ik heb een tonnetje: rond en bijna geen schoft. Een tijdje geleden heb ik een RuizDiaz zadel gekocht bij de zadelmaker. Heerlijk zadel en met verwisselbare boom, misschien dat dit voor jou ook nog een optie is.

Boomloos geeft hele wisselende verhalen, ik heb het ook nog overwogen. Uiteindelijk niet gedaan omdat ik onderzoek tegen kwam waarbij de drukverdeling toch minder bleek. Of het wel of niet zo is dat maakte mij niet eens meer uit: ik twijfelde te veel of ik er wel goed aan zou doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:16

[HAR] [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Ik zou in dit topic gaan lezen, in ieder geval de laatste 15 pagina's, maar het liefst zo veel mogelijk. Met goede boomloze zadels kan je prima springen. Denk dan aan een Ghost, een Trekker of een Barefoot. Maar er zijn meer merken die voldoen aan de drukverdelingseisen en die hebben niet altijd een pommel, of een pommel nodig is hangt af van hoe het zadel opgebouwd is namelijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:16

Mocht je een hele wijde boommaat zoeken en toch een 'engels' zadel qua zit/look dan zou ik gaan kijken naar een Massimo. Die zijn er in extreme breedtes en juist voor dat soort paarden aangepast.

Springen gaat wel met een boomloos zadel maar ik vind het persoonlijk niet ideaal als je dat vaak gaat doen. Af en toe een sprongetje ok maar echt springles en zo niet.

Heb zelf een semi boomloos zadel op een haf met een boommaat 42 maar daar zit een boogje voorop. Dit is voor mij geen probleem, spring rustig een meter met dit zadel maar je mag er geen wedstrijden mee starten. Dit is een Trekker Luxus btw.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:20

Joolien schreef:
Vols mij kun je ook prima terecht bij torrowgood oid. Daarvan kun je evt ook de boom verwisselen. Je hoeft echt neit perse boomloos te gaan. Zou het kunnen dat ze dat adviseert omdat zij dat verkoopt? :P

No offence, maar als zij boomloos verkoopt had ze TS wel wat beter in mogen lichten, want dit zijn weer van die typische clichéverhalen :o Binnen 'boomloos' heb je 1001 soorten, en dan heb je de semi-boomloze zadels nog niet eens gehad. Er zijn zat mensen die springen, lange ritten rijden etc. met een boomloos zadel en die hebben van de beugelophanging geen last. Ja - bij die goedkope rommel misschien, maar dan weet ik over boomzadels ook nog wel wat te vertellen :P

Vind het inderdaad wel apart dat ze geen andere mogelijkheden aandraagt? Ik ben zelf niet zo thuis in de boomzadels maar ken genoeg mensen die ook zo'n plat, rond tankje hebben en met een boomzadel rijden, dan moet er voor jou toch ook wel wat te vinden zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:25

Kirsha schreef:
Joolien schreef:

No offence, maar als zij boomloos verkoopt had ze TS wel wat beter in mogen lichten, want dit zijn weer van die typische clichéverhalen :o Binnen 'boomloos' heb je 1001 soorten, en dan heb je de semi-boomloze zadels nog niet eens gehad. Er zijn zat mensen die springen, lange ritten rijden etc. met een boomloos zadel en die hebben van de beugelophanging geen last. Ja - bij die goedkope rommel misschien, maar dan weet ik over boomzadels ook nog wel wat te vertellen :P

Vind het inderdaad wel apart dat ze geen andere mogelijkheden aandraagt? Ik ben zelf niet zo thuis in de boomzadels maar ken genoeg mensen die ook zo'n plat, rond tankje hebben en met een boomzadel rijden, dan moet er voor jou toch ook wel wat te vinden zijn :j

Oh hou op schei uit. :') Ik neem 99 van de 100 zadelpassers niet meer serieus als ik met mijn summiere kennis over zadels beter dan hen kan zien dat een zadel absoluut niet goed ligt _O- Kom dat echt te vaak tegen met mijn lesgeven, bizar gewoon.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:31

Oh dat geloof ik graag, ik heb er zelf ook de ballen verstand van maar ik zie het wel als het écht niet goed ligt en dat gebeurt inderdaad vrij vaak :=

Ik rij zelf al jaren boomloos en ik geef rustig toe dat het ook een stukje gemakzucht is hoor, mijn paard verandert zo vaak dat ik er anders elke 2 weken iemand bij kan halen. Bovendien durf ik er met haar brede schouders, geen schoft en weer iets smallere rug niet op te vertrouwen dat het inderdaad goed wordt aangemeten :x

TS, steek inderdaad eens je licht op in het topic dat Mizora noemt. Staat echt veel informatie in.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 07:23

Mizora schreef:
[HAR] [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Ik zou in dit topic gaan lezen, in ieder geval de laatste 15 pagina's, maar het liefst zo veel mogelijk. Met goede boomloze zadels kan je prima springen. Denk dan aan een Ghost, een Trekker of een Barefoot. Maar er zijn meer merken die voldoen aan de drukverdelingseisen en die hebben niet altijd een pommel, of een pommel nodig is hangt af van hoe het zadel opgebouwd is namelijk.

Daarom hier een slotje.