Verstelbare boom/ vaste boom/ geen boom of een zadel wat helemaal aangepast kan worden?
Wat ik wel weet:
Zadel komt op een merrie om in te rijden; korte rug (nog) weinig schoft en schouders vrij ver naar achter. Vrouwtje heeft een dik achterwerk
Wat ik graag wil is een dressuurzadel dat veel schoudervrijheid heeft. Een zadel met een 'vaste' zit maar geen gedwongen zit Volg je het nog?
Nu dacht ik het zeker te weten en meteen een WoW aan te schaffen, maar in het WoW-topic lees ik ook heel wat mensen waarvan het zadel gewoon niet passend gemaakt kan worden 2,3 duizend euro verder. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dat is dus het risico waar ik rekening mee moet houden. Daarnaast zullen de kussens waarschijnlijk vaker bijgevuld/veranderd moeten worden, wat het plaatje vrij prijzig maakt. Ook vind ik de zadels snel lelijk worden, dat bederft de werking natuurlijk niet maar voor die prijs wil ik een zadel waarvan het leer 'mooi' blijft.
Toen dacht ik dan koop ik een kent&masters, wintec o.i.d. met verstelbare boom met de bedoeling om later (4/5 jaar verder) een op maat gemaakt zadel te kopen. Het bijvullen is meestal iets goedkoper dan een WoW fitter. Hier is alleen het probleem dat in het Zuiden des lands niet zo heel veel zadelmakers zijn en als ze er al zijn hebben ze maar een klein assortiment zadels.
Aangezien ik klassieke dressuur wil gaan rijden (niet te verwarren met de moderne dressuur) is een spaans of portugees zadel ook een optie, echter ontbreekt hiervan bij mij alle kennis.