Ik zie door de bomen het bos niet meer HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

Ik zie door de bomen het bos niet meer HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 14:05

Al die zadels..... pff hoe moet ik daar ooit een keuze in gaan maken -O-

Verstelbare boom/ vaste boom/ geen boom of een zadel wat helemaal aangepast kan worden?

Wat ik wel weet:
Zadel komt op een merrie om in te rijden; korte rug (nog) weinig schoft en schouders vrij ver naar achter. Vrouwtje heeft een dik achterwerk :+

Wat ik graag wil is een dressuurzadel dat veel schoudervrijheid heeft. Een zadel met een 'vaste' zit maar geen gedwongen zit Volg je het nog?

Nu dacht ik het zeker te weten en meteen een WoW aan te schaffen, maar in het WoW-topic lees ik ook heel wat mensen waarvan het zadel gewoon niet passend gemaakt kan worden 2,3 duizend euro verder. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dat is dus het risico waar ik rekening mee moet houden. Daarnaast zullen de kussens waarschijnlijk vaker bijgevuld/veranderd moeten worden, wat het plaatje vrij prijzig maakt. Ook vind ik de zadels snel lelijk worden, dat bederft de werking natuurlijk niet maar voor die prijs wil ik een zadel waarvan het leer 'mooi' blijft.

Toen dacht ik dan koop ik een kent&masters, wintec o.i.d. met verstelbare boom met de bedoeling om later (4/5 jaar verder) een op maat gemaakt zadel te kopen. Het bijvullen is meestal iets goedkoper dan een WoW fitter. Hier is alleen het probleem dat in het Zuiden des lands niet zo heel veel zadelmakers zijn en als ze er al zijn hebben ze maar een klein assortiment zadels.

Aangezien ik klassieke dressuur wil gaan rijden (niet te verwarren met de moderne dressuur) is een spaans of portugees zadel ook een optie, echter ontbreekt hiervan bij mij alle kennis.
Laatst bijgewerkt door loempia93 op 01-10-15 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

loempia93

Re: Ik zie door de bomen het bos niet meer HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 14:13

Een foto ter verduidelijking (en hopelijk om wat zadels uit te sluiten)
Let wel: merrie is 3 en dus nog niet 'af' :pAfbeelding

WingsToFly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:24

Ik weet dat een zadel met verwisselbare boom erg handig kan zijn, zeker in jouw geval waar je aangeeft dat je paardje nog niet geheel ''af'' is. Ik ken iemand met een zadel met verwisselbare boom, en in die 1,5/2 jaar heeft ze de boom als 3 keer moeten wisselen, omdat het paard nog zo groeide en het zadel iedere keer niet meer lekker lag. In jouw geval zou een verwisselbare boom dus misschien ook makkelijk zijn - al groeien niet alle paarden op dezelfde manier en hoef je wellicht helemaal nooit de boom te wisselen.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:29

Ik heb zelf een kentaur. Misschien een beetje een gedwongen zit maar niet storend vind ik zelf. Deze zadels zijn ook helemaal aan te passen door de zadelmaker

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:38

Korte rug en dus kort zadel + ruiter die 18 inch nodig heeft? Lastig op zijn minst, want je blijft aanpassen en (semi)boomloos is met wat meer gewicht niet aan te raden. Meet welke maat jij nodig hebt en hoeveel ruimte er op die rug is voor een zadel. Dan pas kan je kijken of er een passende oplossing is voor deze combi.

Ik zou niet meteen nu naar een permanent zadel kijken, die investering zou ik pas doen als paard 8 is en uitgegroeid. Je loopt anders risico dat je zadel zo meteen niet meer aan te passen is.

Emma2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:37

Ik heb voor mijn jonge paard met korte rug eerst een startrekk dressuur gehad en rij nu met een ghost. Beide boomloos en kort maar wel met ruime zit :)
Ideaal voor een paard dat nog veel verandert.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:55

Ik weet niet waar je in het zuiden woont maar kan je wel een goede zadelmaker aanraden! Well saddle van Anouk.
Ze heeft een passend zadel voor mijn kont en die van mijn vriend gevonden die ook nog eens goed ligt op ons paard.
Ze had op dat moment geen zadel waarvan ik dacht dat is HET!
Vervolgens alle maten opgenomen en heeft ze een heleboel andere zadels mee genomen.
Ik vond het wel heel appart dat 1 zadel zo anders kan liggen op een ander paard.
Waar ik eerst op reed was een Euroriding diamant en dat reed absoluut niet fijn op ons paard dus heb nu een kn symphonie heeeel erg fijn zadel!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:08

Bedankt voor de reacties. Het grootste probleem gaat inderdaad de korte rug vs. 18 inch zitting (17,5 miss) zijn, vandaar dat ik meteen aan de WoW dacht.
Ik ken zelfs mensen waarvan ze 4(!!!) boommaten zijn veranderd.
Ik ga Anouk van well saddle opzoeken.
Voor mijn vorige paard had ik iemand met een msfc opleiding waar ik opzich heel tevreden over was. Nu ik mij zelf aan het verdiepen ben in de opleidingen blijkt echter dat deze opleiding geen goede praktijkmensen opleid. Vandaar dat ik opzoek ben naar een andere zadelmaker met ruim assortiment.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:14

_helga_ helaas Anouk zit nog redelijk uit de buurt. Ik zit echt in het Zuiden van het Zuiden Maastricht.
Misschien dat ik wel in die richting kan zoeken als ze nog meer klanten in het zuiden hebben.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:16

Ik heb nu zelf een horze zadel, past goed op de kortevrug van mijn paard en ik kan mijn dikke billen goed kwijt (18 inch). Zadel heeft genoeg ruimte om goed te kunnen bewegen maar zit ook wel weer stevig. Ik had de mazzel dat de zadelmaker toevallig een tweede hands bij zich had. :-)

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:17

Je kan ook eens contact op nemen met Els Jonckers van Equisaddle. Zij levert o.a. thorowgood zadels en is zelf manueel therapeut.
Heeft mij een heel fijn zadel geleverd. Kijkt ook verder dan naar alleen een goed passend zadel.
Thorowgood zadels hebben een verwisselbare boom. Persoonlijk vind ik dat heel handig. Heb mijn zadel ook gekocht toen mijn paardje 3 was en de boom kan je heel makkelijk zelf verwisselen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 08:26

Dankjewel Janneke_s, de facebookpagina ziet er veelbelovend uit. Klopt het dat ze geen website hebben?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:31

Ik heb op mijn merrie met dezelfde kenmerken enorm veel zadels gepast. Duur, goedkoop, met boom, zonder boom... etc etc. Uiteindelijk ben ik op een Tekna uitgekomen. Kort genoeg, breed genoeg (verwisselbare boom) en vrij vlak zodat we er met 17 inch ook nog inpasten.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:34

Ik heb een equus zadel. Daar is veel mee mogelijk en is iets goedkoper dan wow. Je zou eens contact kunnen opnemen voor info bij jo viehoff.

Of misschien is een butterfly wel een optie van dtsaddelery? Ongeveer zelfde prijsklasse

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 09:16

Tekna heb ik inderdaad ook naar gekeken. Helaas hier nog geen zadelpasser gevonden. Misschien wel een optie om een zadelpasser te laten komen om der maten op te nemen en dan op de gok maar te kopen.

Dankjewel Anouk1605 daar kan ik inderdaad contact mee opnemen. Helaas geen goede ervaring met hun (beide gehad en spraken elkaar tegen, kraakte elkaars werk zelfs af zonder te weten dat vrouw/man vorige x geweest was)

Maar wat mijn grootste probleem nu dus is... Zoveel keus, meeste zadelmakers hebben beperkt assortiment... Hoe ga ik dat aanpakken zonder dat ze zich beperken tot hun eigen assortiment.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:48

Wat betreft slechte ervaring: toen ik op zoek ging kwam ik van elke zadelmaker wel slechte ervaringen tegen, of het nu tweespan, wow, viehoff, pam of wie dan ook is. Ik heb echter goede ervaringen met Angela (jo maar 1x gezien). Vind haar heel realistisch en zonder haar kennis was mijn paard nu niet meer rijdbaar geweest (doorgezakt door inwendige problemen bleek uiteindelijk). Wat ik wil zeggen is dat ik je snap, maargoed je zou t altijd kunnen proberen. Ik heb zon zadel voor mijn friese korte merrie, verzonken (probleem) rug, en ik ben niet de smalste, zij heeft schouder vrij naar achter. Heb nu 17 inch kussens en 18 inch zitvlak met goede schoudervrijheid enz. :) er is dus best veel mee mogelijk.

Jouw keus ofc. Ik kan mevoorstellen dat als je zelf een nare ervaring hebt met ze, je t liever niet doet. Dat heb ik met een hoefsmid. Dus dat heeft iedereen wel. :)

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 10:01

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb mijn vorige paard moeten laten inslapen door de combinatie van onkunde van andere, vandaar dat ik het dit keer 'perfect' wil doen. Wat niet bestaat ofc.
Ik vind de equus wel echt mooie zadels trouwens dus misschien dat dat de overweging wat makkelijker maakt.
Bedankt iig voor je verhaal :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:49

Ik heb mijn tekna bij A3 zadelservice gekocht. Die zit totaal niet in mijn buurt, maar komt door t hele land. Geloof dat hij in zuid holland woont en is naar Noordoost Gelderland gekomen voor mij.
Misschien komt hij ook naar jou..

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:57

A3 heeft in ieder geval een heel ruim assortiment met verwisselbare boom zadels. Op hun website staat inderdaad dat ze door heel Nederland rijden.

Dankuwel voor de toevoeging :))

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:29

Massimo misschien, in veel maten te verkrijgen en kunnen ook wat breder / smaller gemaakt worden. Korte kussens en ze zijn ook niet zo duur.
Ik rij zelf op een wow, ik vind het lekker rijden maar hoor er veel die er niet aan kunnen wennen. Je zou het moeten proberen. Mijn zadel ziet er nog prima uit, maar ik weet niet precies hoe oud het is. (was een 2e hands)

Wat ik je wel mee wil geven is dat je met zadels nooit klaar bent. Ik laat de zadelmaker ieder half jaar komen, en er moet altijd wel iets aangepast worden. Op mijn vorige paard had ik een Hulsebos, heerlijk zadel overigens, maar moest ook iedere 6 maanden opgevuld worden... succes met je zoektocht!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:49

Ik kan me ook niet voorstellen dat men ooit klaar is met het aanpassen van een zadel. Begrijp ook niet zo goed hoe mensen een op maat gemaakt zadel kunnen kopen?

Massimo heeft indd een aantrekkelijke prijs. Daarvoor heb ik niet eens een tweedehands WoW, laat staan een passende WoW |o

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:52

Ja dat is een hele goeie! Het zadel is op dat moment op maat gemaakt ;)
Het is wel zo dat een paard wat volgroeid is minder veranderd dan een jong dier, maar evengoed blijf je ermee bezig :)
Met WoW ben je wel wat geld kwijt ja. Zijn naar mijn smaak echt te duur nieuw. Ik ga voor een gaston mercier zadel als er een nieuwe komt. Deze Wow is tijdelijk. GM zit echt heerlijk!!! En is ook geschikt voor korte ruggen.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 22:18

loempia93 schreef:
Dankjewel Janneke_s, de facebookpagina ziet er veelbelovend uit. Klopt het dat ze geen website hebben?

Ze zijn met een nieuwe website bezig :)

http://www.equicontactzadelservice.com

Nog niet helemaal af, maar staat wel al veel info op.