Custom vs Arno Brandt vs Kingsley zadels vs Kent en Masters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jepsica

Custom vs Arno Brandt vs Kingsley zadels vs Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:35

Hallo iedereen,

Helaas heeft mijn vorige zadelmaker mijn Hulsebos zadel geruïneerd.
Nu moet ik op zoek naar een nieuw zadel. Maar ik twijfel heel erg.

Wat wil ik graag: dressuurzadel, zadel met veel schouder vrijheid, zadel met een vaste diepe zit omdat mijn paard absoluut niet lekker zit.

Welk zadel van bovenstaande zadels zouden jullie aan of afraden? Of hebben jullie een heel ander zadel waarvan jullie zeggen daar moet je echt is naar kijken.

Ik hoor het graag.

Bettine

Re: Custom vs Arno Brandt vs Kingsley zadels vs Kent en Masters

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:40

De zadels die je noemt lopen qua budget wel héél erg uiteen.
Ik weet niet waar je naar op zoek bent?

Heb zelf een custom en ben daar super tevreden mee, als je iets wil waar je stevig in kunt blijven zitten kan ik je deze zadels van harte aanraden.
Kent & Masters heb ik ook mee gereden, maar die hebben weer totaal geen diepe/vaste zit en hebben een stuk bredere zit dan bv. de Customs. Opzich een prima zadel verder voor een heel schappelijke prijs.
De andere 2 heb ik geen ervaring mee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:42

Ik ken van dit rijtje alleen de Kent & Masters. Ik vind het een zadel met een fijne pasvorm, veel bewegingsvrijheid voor het paard (ook op de rug, breed tussenkanaal). Ik zat er wel erg stevig in ondanks dat de zit niet heel diep is. Heb het zadel inmiddels te koop staan omdat ik er zelf niet helemaal fijn op in balans kon zitten, zat te ver achterop. Denk dat voor mijn korte benen 17,5'' wat ruim genomen was bij dit model. Kwaliteit/prijs verhouding vind ik bij de K&M wel echt enorm goed.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:51

Bettine, qua budget loopt het inderdaad erg uiteen.
Ik wil nu een goed zadel voor mijn paard en wil niet naar de prijs kijken.
Ik ben hard aan het sparen zodat ik nu voor mijn paard het beste zadel kan kopen.

Want de ellende die mijn vorige zadelmaker heeft aangericht wil ik nooit meer.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:05

Het is en blijft toch uitproberen.
Ik heb vorige week ook een nieuw zadel gekocht, had op papier aardig uitgedacht wat ik wilde... En ben op een totaal ander zadel uitgekomen van een merk waar ik nog nooit van had gehoord :+

'Nadeel' van de eerste 3 merken die je noemt is dat ze alleen door het merk zelf worden verkocht, bij hen zal je geen andere merken kunnen uitproberen. Een zadelmaker die Kent & Masters heeft, heeft doorgaans nog veel meer andere merken in z'n bus liggen om uit te proberen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:13

Ik ben nog steeds erg blij met mijn Brandt zadel. Diepe zachte zit, goede kwaliteit. Maatwerk dus perfect te krijgen voor je zelf en je paard. En meerdere modellen dus je zit niet vast aan 1 type.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:25

Mag ik vragen hoe je aan deze samenstelling komt? Wil je dus alleen ervaringen horen over deze zadels?

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:29

Ik heb een fairfax zadel, is van dezelfde mensen van Kent & Masters volgens mij!
Veel schoudervrijheid en een fijn breed kussenkanaal en een diepe zit met fijne kniewrongen :) Bovendien is het kopijzer makkelijk te vervangen, waardoor het niet zo veel uitmaakt als je paard zijn rugspieren nog een groeispurt maken!

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 13:55

loempia93 ik kom aan deze samenstelling doordat deze merken mij de afgelopen jaren zijn opgevallen in positieve zin. Vriendinnen bijvoorbeeld die 1 van bovenstaande merken hebben.
Ik ken niemand met een Custom maar mijn nieuwe zadelmaker adviseerde dat. Zij heeft ook kent en masters en nog andere merken maar zij dat Custom heerlijk zit en volledig op maat gemaakt kan worden op mijn paard.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:39

Custom wordt wel door verschillende zadelpassers aangeboden als ik me nier vergis :j ...

Ik ben heel tevreden met mijn Arno Brandt zadel :j , kent en Master ook naar gekeken maar bewust niet gedaan omdat het verwisselbare in de zadels helemaal beu ben. Er kan naar mijn mening te veel gerommeld worden met die zadels en niet iedere zadelpasser kan daar gedegen mee om gaan.

RoosRozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:45

Heb je al eens bij Sella gekeken?
Hele nette prijs voor een prachtzadel, en word op maat en wensen van de ruiter gemaakt, en op maat van het paard. Een standaard Sella bestaat niet..
Over een tijdje laat ik er een opmeten :)
www.sella.nl

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:53

Hier een kent & masters en wij maken nu de overstap naar Arno de Brandt.

Partner ( hoofdruiter van dit paard) heeft vrij lange bovenbenen waardoor hij achter in het zadel nagenoeg op de lepel zit bij een 17,5 inch.

Paard heeft vrij korte rug en 17,5 is echt de Max qua lengte en helaas de pech dat de kussen van de K&M niet heel kort zijn.

Bijkomend nadeel vind ik dat de bomen ook niet flexibel zijn. Zit geen beweging in. Voordeel is dat de bomen makkelijk te wisselen zijn, maar als je net tussen twee bomen in valt.....

De combinatie van het op de lepel zitten en een iets te lang zadel hebben bij ons paard geleid tot een rugspierverzuring/blessure.

Onze AB is in bestelling en daarna wordt de K&M verkocht. Op ons andere paard lag de K&M beter, evenals dat ik er ook beter op zat door minder lange bovenbenen.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 08:33

Ik twijfel het meeste tussen Custom en Arno Brandt.
Ik weet niet hoelang ik nog op mijn paardje kan rijden. Ze heeft namelijk een cyste en de prognose is nog onduidelijk. Als ze er kreupel van gaat lopen wil ik graag een nieuw paard. Het zou dan fijn zijn als het zadel makkelijk aanpasbaar is op het nieuwe paard. Nou is Custom qua breedte makkelijk aan te passen zover ik weet en als het niet aan te passen is zijn ze schappelijk met inruilen. Tenminste dat is mij zo verteld.

Hoe zit dat met Arno Brandt zadels? Weet iemand dat?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:41

jepsica schreef:
Ik weet niet hoelang ik nog op mijn paardje kan rijden. Ze heeft namelijk een cyste en de prognose is nog onduidelijk. Als ze er kreupel van gaat lopen wil ik graag een nieuw paard. Het zou dan fijn zijn als het zadel makkelijk aanpasbaar is op het nieuwe paard. Nou is Custom qua breedte makkelijk aan te passen zover ik weet en als het niet aan te passen is zijn ze schappelijk met inruilen. Tenminste dat is mij zo verteld.

Ik heb geen ervaring met Arno Brandt zadels maar bovenstaand wat jij zegt van Custom klopt wel. Mijn ervaring is dat ze erg mee denken, super service bieden en veel mogelijk is.
Ik zou Custom ook zeker aanraden.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:57

Sommer is aanpasbaar op alle paarden... zeggen ze... En de boom is flexibel op alle kanten
Schleese lijkt ook heel good voor paarden EN ruiters..

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:47

Ik heb een kent & masters S line gehad met vaste blokken. Wat een drama, kon mijn knieën niet kwijt, viel naar voren en mijn paard ging in de staking. Heb nu een custom en gebruik hem op 2 paarden. Wat een wereld van verschil. Op het smallere paard leg ik er een prolite tussen maar de pasvorm voor zowel paard als ruiter is super. Ze kunnen de zadels wel aanpassen, in ieder geval de polyflex boom wel.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:47

Ik heb een kent&master en die ligt goed op mijn paard, kan er ook goed in zitten, ik vind het een heel fijn zadel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:59

jepsica schreef:

Bij AB is dat hetzelfde :)

Ik ben zelf gegaan voor AB, prijs vond ik toch een heel stuk vriendelijker dan custom :o

ik heb samen met hem een zadel ontworpen naar mijn wens en helemaal aangepast op mijn paard (beide afwijkend model :') )
Bij geen enkel ander merk was dit denk ik mogelijk geweest zadel is dus ook nog uniek in NL :D
Service en naservice is ook top +:)+

Mijn AB, mono close contact met allerdiepste, extra zachte zit en speciaal ontworpen dijbeenkussens-en wrong.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:53

Ik vind gewoon dat je ze vrijblijvend moet proberen? En waar Kent en masters vandaan komt: Daar komt Fairfax ook vandaan. Prachtige zadels! County is ook een aanrader. Ook heel mooi en prima service.

Ik heb met alle zadels die je noemt al positieve en negatieve ervaringen meegekregen. Ik ben behoorlijk onafhankelijk. Wat me verbaast is dat je zadelmaker je hulzebos heeft geruïneerd. Wat is er aan stuk? Ik ben zelf ook zadelmaker en ik kan heel veel herstellen. Dat mag natuurlijk, uit respect voor je zadelmaker via PB?