Ninon Schutte of Custom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilse86

Ninon Schutte of Custom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 10:54

Hoi allemaal,

Omdat het alweer even geleden is dat er een topic is geplaatst over vooral Ninon Schutte zadels, en ik erg benieuwd ben hoe deze zadels op de langere termijn bevallen, open ik een nieuw topic.

Volgend jaar wil ik namelijk graag een nieuw zadel laten aanmeten op mijn paard (kwpn, 1.83, slank ruintje). Ik rij hem nu met een Kieffer Lusitano die ik op mijn oude bijrijdpaard heb laten aanmeten. Alleen vind ik dit zadel niet echt top voor mijn huidige paard. Hij ligt op zich goed, maar het kan beter.

Daarom heb ik in eerste instantie gekeken naar Custom. Hier zijn al best veel topics (ook recent) en de meningen zijn verdeeld. Van heel positief tot erg negatief (scheef! en lange levertijd).
Maar nu trof ik ook de naam van Ninon Schutte. Ik ken haar niet, maar haar website geeft veel info en wekt een betrouwbare indruk. Ik vond wel wat oudere topics over haar zadels en daar ging het, als ik het goed gelezen heb over vrij nieuwe zadels. Nu ben ik benieuwd hoe de ervaringen op de langere termijn zijn. Dit geldt uiteraard voor Custom én Schutte. Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe jullie de prijs/kwaliteit van beide leveranciers ervaren.

En mochten er andere suggesties zijn, dan zijn ze ook welkom :) Wel in dit segment. Ik ben op zoek naar een zadel (max 2600 euro) die ik zelf kan customizen en die ook passend aan mij wordt gemaakt.

Alvast bedankt.

Olympia96

Re: Ninon Schutte of Custom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:01

Ik kan alleen maar zeggen: DOEN! (Schutte dan.)
Veel kennis en kunde en een super service. Heb er zelf ook 1 en heel tevreden. Mijn beide paarden waren er super blij mee en dat is ook wat ik hoor en zie van andere paarden die met deze zadels gereden worden. Op voorwaarde dat je zelf ook verantwoordelijkheid neemt voor de nazorg (controles). Zadels zijn ook ruim binnen jouw budget trouwens.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:03

Ik heb nu 2,5 jaar een Schutte zadel en ben erg tevreden. Ik kwam op Ninon uit omdat ik een paard heb met een wat lastige bouw (alle zadels schoven over zn schouder). Ze is een echte vakvrouw en ontzettend eerlijk, ze zei meteen dat ze niet kon garanderen dat het haar ging lukken. En als het niets werd mocht het zadel terug.
Ze kijkt eerst welke van haar bomen op het paard passen, daarna gaat ze hem op maat maat maken voor jou en kan je al je voorkeuren aangeven.
Omdat ook de singel van invloed is heeft ze op maat een singel gemaakt (haar eigen leren singels gaven wondjes, dus ze heeft een hele zachte gemaakt. Deze gaf helaas ook wondjes, maar kon dus gewoon terug).

Het is echt millimeter werk vwb bijvullen, dus Ninon komt elk jaar zelf omdat ze precies weet wat nodig is.

In het begin moest er wat vaker opgevuld worden, maar ik geloof dat het eerste half jaar kosteloos langs komt. Daarna heb ik haar er jaarlijks bij.

Voor 2600 euro kom je denk ik prima uit. De jaarlijkse check vond ik wel wat prijziger, maar gezien het mm-werk heb ik het er graag voor over. Bij ons kan het ook prima uit om haar er naar een jaar pas weer bij te hebben.
Voor mij echt de beste keuze ooit. Paard heeft schoudervrijheid en loopt er super goed op!

Ninon heeft wel een mega wachtlijst, ik geloof dat je wel 8 weken van te voren een afspraak kan maken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:10

Ik ga mee met de bovenstaande :) ik heb vorig jaar een Schutte zadel laten aanmeten en ben er ontzettend blij mee. Heb toen 5 weken moeten wachten op een afspraak (soms heb je mazzel als ze toevallig in de buurt komt) en daarna 8 weken op het zadel zelf. In het begin 2x moeten laten bijvullen omdat de vulling heel zacht was, nu doen we er sinds maart mee. Zou er zo weer voor kiezen. Custom heb ik wel over gedacht maar de negatieve verhalen mbt scheefheid en de ontzettend lange wachttijden (heb verhalen gelezen gehoord van half jaar tot een jaar (!) wachten op je zadel) hebben mij ertoe gezet om voor Ninon te gaan.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:43

Hier in de buurt ook niks anders dan lovende berichten over Ninon/Zadelatelier, zowel qua service en kwaliteit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:17

Ik ben nu niet tevreden ...
Hoop dat het naar behoren afgehandeld gaat worden .
Maar er zijn zoveel goede zadel makers met minder lange levertijd .
Het gaat veel verder als Schutte en zadel atelier ...

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:22

Ik heb een Custom besteld, prima service! Idd lange levertijd maar ik heb een leenzadel; zelfde die ik ook besteld heb dus kan lekker rijden.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:24

Schutte en Custom ken ik alleen van horen zeggen. Ik wil het je niet lastiger maken maar Sella zadel is wellicht ook een optie. Voor paard en ruiter aan te passen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:28

Hier ook tevreden over Schutte. Custom ken ik verder niet maar begrijp van iemand die er een zadel van heeft dat er minder maatwerk mogelijk is (onderkussens en wrongen).

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:33

Bij Custom is alle maatwerk mogelijk. Ik heb namelijk een pre met een korte rug. Mijn nieuwe zadel word daar helemaal op aangepast incl allerlei kleuren stickels, pipings ed.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:33

Heb ook schutte gehad, bleek uiteindelijk niet te passen...
Super aardig mens, met veel kennis en kundigheid, maar ook zij overziet soms wel eens een pasprobleem..

Ik raad je aan eerst zelf zoveel mogelijk kennis te vergaren over type rug van je paard en welk soort boom daar bij hoort en hoe je je eigen zadel checkt....
Met deze kennis heb je sneller door dat gedrag en manier van beweging toch echt wel door een zadel wat niet lekker ligt komt en niet door je paard of jijzelf...scheelt je een hoop tijd en ellende met je paard.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 21:42

Super bedankt voor jullie reacties :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:02

Mijn Schutte Sentrix is nu 4,5 jaar oud en ik rij bijna dagelijks minimaal een uur per keer. Niet bang voor regen, sneeuw, vorst of wat dan ook, dus het zadel maakt nogal wat mee :D Het is een hartstikke goed zadel, paardlief en ik zijn beide heel tevreden. Behalve dat bruine zitgedeelte, dat doe ik nooit meer. Daar zie je alles op... Iedere regendruppel, een fliebertje dat tussen kont en zadel komt, echt alles. Zo jammer.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 10:16

martine0503 schreef:
Schutte en Custom ken ik alleen van horen zeggen. Ik wil het je niet lastiger maken maar Sella zadel is wellicht ook een optie. Voor paard en ruiter aan te passen.

Sella kende ik nog niet. Ziet er ook wel goed uit inderdaad. En gezien t topic hier op bokt, ook prima zadels. Dank je :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:22

Ik heb beide gehad.

Ninon was voor mij echt een zadel voor m'n paard althans zo beschrijf ik het nu. Ik ben te snel geweest met mijn keuze omdat het voor mijn paard een geweldig zadel was. achteraf kon ik er zelf alleen erg slecht op zitten. Zadel was voor mijn korte pootjes te breed waardoor ik veel afstand van m'n paard kreeg.

Daarna heb ik een Costum zadel gekozen omdat ze bij ons op stal er erg fan van waren. De flight was een droom ik was er erg happy mee, beschrijf het als een zadel voor mij! Omdat ik er fijn in kon zitten en daardoor ook een rustiger paard door kreeg.
Ondertussen heb ik model nummer 3 v Costum en nog steeds helemaal happy. Maar vind de kwaliteit Vd bomen en manier van aanmeten niet zoals Ninon!
Ondertussen dus zadel nummer 3 geen flight maar een Coda en dol gelukkig! Dus nog steeds blij met m'n keuze en ontzettend goede service geldt voor beide partijen!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:40

Ik heb een Schutte zadel, pony heeft zeer moeilijke bouw, zadel ligt 95% goed.
Custom ook laten komen maar die kon niks beters maken dan Ninon! Dus niet gedaan uiteraard.

Persoonlijk zou ik sneller kiezen voor het type zadel als custom door de kniewrongen etc maar het zadel van Ninon staat ook veel beter op mijn pony dat zijn niet zulke 'massale' zadels als custom/Arno brandt etc.

Heb ook nog (jaja!) een AB zadel gehad maar dat was 'waar gaat dat zadel met die pony naar toe' :')

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:10

Zelf alleen ervaring met Schutte. Is ook wel te vinden hier op Bokt.
Helaas heeft dat zeer slecht uitgepakt. Na een paar keer rijden een forse rugblessure en vooral mentaal had mijn pony een flinke deuk.. Het zadel paste echt voor geen meter, verkeerde boomvorm, verkeerde breedte, teveel druk achter, etc.
Een paar maanden na het aanmeten van een nieuw zadel door een andere zadelmaker konden we weer echt aan de slag. Maar mentaal heeft het wel een half jaar geduurd. Gelukkig heeft hij er nu weer zin in.
Dus of het zadel op lange termijn bevalt kan ik niet zeggen. Wij hebben hem maar een paar keer gebruikt. Mooi zadel om te zien. Zelf vond ik de lange wachttijd ook een nadeel. Duurde wel minimaal twee maanden voor ze langs konden komen om het te beoordelen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:00

Heeft custom ook 2e hands die ze voor je aanmeten?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:10

Starbreeze schreef:
Hier ook tevreden over Schutte. Custom ken ik verder niet maar begrijp van iemand die er een zadel van heeft dat er minder maatwerk mogelijk is (onderkussens en wrongen).

Volgens mij heeft custom ook veel maatwerk. Mijn schoonzus heeft voor haar paard met korte rug een pony onderkant en een 17 inc bovenkant.

Ik hem mijn custom nu 2 jaar en het bevalt prima. Zadel blijft mooi en is makkelijk aanpasbaar als je paard veranderd.

Over Nino hoor ik ook goede berichten, dus het maakt denk ik niet zoveel uit waar je voor kiest.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:17

Ik heb zelf een zadel van Schutte. Ik ben er erg tevreden over. Het duurde even voordat die voor mijn paard perfect lag. En vooral omdat mijn paard op de kleine details reageert. Nu ligt die fijn. Ik had zelf misschien een zadel met een nog diepere zit gewild. Maar als mijn paard fijn loopt kan ik super zitten in dit zadel! Dus dat is een teken voor mij dat als ik niet kan zitten mijn paardje niet fijn in het lijf loopt!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:24

Ik had voor mijn vorige merrie een custom leenzadel. Heel tevreden van het zadel zelf. Communicatie liep wat minder. Mijn merrie was dan onverwachts toch verkocht. Dus bestelling laten annuleren. Wat overigens geen probleem was.
Nu heb ik een lusitano, gevraagd als ze met korte kussens kunnen leveren, dit raade ze me af. Ze kunnen kussens korter maken, maar is niet hetzelfde als keilkussens of balanskussen zoals bij Ninon. Zijn gewoon kortere kussens... Waardoor balans van het zadel kan in gedrang komen.
Dus heb ik nu gekozen voor Ninon. Afspraak moet nog worden gemaakt. Alleen is het voor mij erg onhandig aangezien ik minstens 2 u moet rijden voor een afspraak.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:25

Tcm62 schreef:
Heeft custom ook 2e hands die ze voor je aanmeten?

je komt ze heel af en toe op marktplaats tegen. Je kan een custom ook helemaal opnieuw op maat laten maken.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 10:03

@Damian, Volgens mij kun je onder een Custom alleen een keilkussen bestellen. Bij Ninon heb je meer mogelijkheden (Frans en Balans). Tevens kun je niet kiezen waar de wrongen komen bij Custom. Kan bij Ninon wel.

Maar beide hebben een prima service hoor :) én fijne zadels.