Bestaat thiedeman + borsttuig combi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Bestaat thiedeman + borsttuig combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 15:48

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje heb ik een leuk, jong verzorgstertje voor mijn wedstrijdpaard. Ik vond het leuk om iemand de kans te geven die ik vroeger ook heb gehad. Het meisje heeft zeker aanleg, maar ik heb een groot paard (die overigens geen vlieg kwaad doet). Om haar en het paard wat meer zekerheid te geven, heb ik haar direct met een thiedeman laten rijden, welke ik nog had liggen. Dit gaat perfect.

De thiedeman heeft echter z'n beste tijd gehad en ik vind het eigenlijk levensgevaarlijk dat dat ding naar de oren kan schuiven als hij z'n hoofd naar beneden doet. Bijzaak is dat de manen er ook niet echt mooier op worden. Nu ging er vanuit dat net als bij een martingaal, er gewoon een borsttuig met thiedeman bestond. Maar bij googlen kon ik er niets over vinden.

Weet iemand de reden hiervan of waar ik deze wel kan halen? Anders ga ik zelf maar aan de slag met het creeëren van een met een bestaand borsttuig.

(Ik weet dat de hoofdzakelijke functie van een borsttuig is om het zadel naar voren te houden overigens)

Siers83

Re: Bestaat thiedeman + borsttuig combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:52

Im rij ook met thiedeman en naak m altijd vast tegen het schuiven. Ik pak aan allebei de kanten een plukje en doe er een stiekje omheen zodat de thiedeman ertussen zit. Kan ie oom niet meer schuiven.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:32

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:56

Gewoon met veters of andere koordjes kan ook.

Verder denk ik dat je heel anders met die "voor de zekerheid" om kunt gaan door bv eerst aan de longe les te geven. En dan eerst zonder teugels, zodat ze een onafhankelijke zit kan ontwikkelen van waaruit ze normaal met teugels om kan gaan.

Als je zekerheid gaat laten zoeken/vinden in teugels, al of niet versterkt met hulpteugels, verpest je eigenlijk meteen al de ruiter/amazone in de dop......
De controle moet niet gezocht worden door kracht aan het hoofd van het paard en dat moet je iemand ook niet aan gaan leren, want die weet dan niet beter...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:05

Omdat springen met Thiedeman levens gevaarlijk is en een borsttuig is ontworpen om met springen te voorkomen dat het zadel naar achteren schuift.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:17

Ben het ook nog niet eerder tegengekomen. Dus ik zeg, tijd voor een aflevering 'Crea met Tuig' :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 13:48

Princesj schreef:
Omdat springen met Thiedeman levens gevaarlijk is en een borsttuig is ontworpen om met springen te voorkomen dat het zadel naar achteren schuift.

Het borsttuig (en borstriem) op zich komt niet specifiek uit de springwereld en is daar niet ontwikkeld. Bestond nl al sinds de eerste zadels...

De maringaal-borstriem combinatie is wél ontwikkeld in de spring (of event, of jacht?) wereld omdat er anders twee riemen tussen de benen door moesten en om of aan de singel. Reden waarom vaak een borstriem (ipv -tuig)werd gebruikt als er een martingaal werd gebruikt.
Er was op een gegeven moment zoiets van als je daar dan toch al een punt op de borst hebt bij een borsttuig, kun je daar makkelijk een vork aan maken, scheelt een hoop tuig.

Er is geen reden waarom men geen "halve" Thiedemann zou maken om aan een borsttuig te kunnen bevestigen, of riempjes aan de halsriem voor aan je zadel, maar iemand moet een fabriek/zadelmaker op het idee brengen.
Er zou ook een marktonderzoek moeten komen om te zien hoe groot de behoefte is.

Overigens heet het systeem in Engeland "Market Harborough rein" en was daar al voordat Thiedemann zijn naam er aan gaf, ik kijk daar even op sites of ze misschien daar al zo ver zijn dat ze "halve" maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:17

Overigens is een stootteugel of dubbele versie daarvan Harbridge training aid of gewoon support reins een alternatief zonder halsriem.

(Maar nogmaals, persoonlijk vind ik eerst aan de longe lesgeven het beste alternatief.)