Afgelopen week heb ik met het opruimen van de zadelkamer een zeer mooi zadel inclusief stijgbeugels gevonden, hier zaten alleen geen stijgbeugelblokjes in. Nu is mijn vraag kan ik ook zonder die blokjes rijden of is dit gevaarlijk, je slipt ben ik bang wel snel met je voet uit de stijgbeugel. Wat zijn jullie ervaringen?
Qimm
Geplaatst: 21-09-15 13:48
Die blokjes kosten helemaal niets, zou ze er gewoon in doen, beetje grip is toch wel aangenaam
Buiten het feit hoe handig het is om lukraak een zadel op een paard te leggen zonder dat je weet of het überhaupt past
Laatst bijgewerkt door Qimm op 21-09-15 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Marije_jiplover
Het kan best, kan idd wel wat gladder zijn. Maar je kunt ook een stel blokjes halen en die in de beugels doen.
Azmay
Het kan wel, maar die dingen kosten toch niets? Overigens zou ik het knap vinden als een willekeurig zadel past
kimmysan
Geplaatst: 21-09-15 13:50
Je zult ongetwijfeld minder grip hebben. Die blokjes zijn niet zo duur, dus ik zou ze gewoon even halen. En anders, als je een rustig paard hebt en zelf stevig zit, zou ik het gewoon proberen.
jorretje
Geplaatst: 21-09-15 13:50
Ik heb op een van mijn bijrijdpaarden een aantal maanden zonder blokjes gereden, gaat prima. Met blokjes heb je een stuk meer grip. Je kan ze bij bijna iedere ruiterzaak wel kopen voor paar euro, kost echt geen kapitalen.
Let je wel op dat het zadel echt goed past voor je erop gaat rijden? Een slecht passend zadel kan heel veel problemen veroorzaken.
Dat weet ik, ik rijd op een handelsstal waardoor we meerdere zadels met verschillende bomen en maten er hebben liggen. deze moeten natuurlijk wel compleet zijn anders is het elke keer zoveel wisselen. Een zadel wat niet past daar ga ik niet mee rijden ik ben me er van bewust dat je niet zomaar een zadel op een paard moet gooien. Het kost ook niet veel dat klopt maar nu heb ik verder nog niks nodig, en als ik geen gekke dingen doe dan hou ik het op mijn lijstje voor wanneer ik meer dingen nodig heb.
Het kan, maar ik vond het niet fijn. Heb op een manege een tijdje gereden zonder blokjes. Als je het paard niet kent en niet weet hoe gek hij gaat doen, vind ik het niet prettig. Zolang je gewoon rijd heb je er niet veel last van, vind ik. Maar als je paard gaat bokken of verspringt ben je toch sneller een beugel kwijt, of slip je door. Ik zou dus gaan voor een paar blokjes.