Zadel en jonge pony, wie weet meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Zadel en jonge pony, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:27

Hallo,

Mijn jonge e-pony gaat binnenkort weer onder het zadel na een periode met medische ellende. Hiervoor is ze ongeveer een half jaar bereden. Opzich ging dat prima, enkel zakte mijn zadel steeds scheef. Volgens de zadelmaker die ik er twee keer bij hb gehad is daar niet veel aan te doen omdat ze zelf nog behoorlijk scheef in haar lijf is. Maar het zit voor mij waardeloos en het lijkt me ook niet goed. Van de week komt de zadelmaker om het zadel na te kijken en ik vroeg me toch af: is het nu normaal dat een zadel scheef trekt omdat het paard scheef is en het vanzelf goed moet gaan liggen??

Anders laat ik liever een ander komen..

xAntoinettex

Re: Zadel en jonge pony, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:29

Een ander laten komen is nooit een gek idee, 2 weten meer dan 1.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:31

Als de zadelmaker een zadel passend maakt op een scheve rug, dan loop je het risico dat er geen ruimte is om recht te worden. Die ruimte moet er zijn, en dan zit je of met iets als semiboomloos (al kan dat hierdoor scheef worden) of je moet met inlages in een pad gaan werken. Laatste zou betere optie zijn, omdat die wel ruimte bieden om recht(er) te worden. Maar als je paard zo scheef is, dan zou ik eerst arbeid aan de longe overwegen, want jij zit dan ook niet recht en dat verergerd de problemen enkel.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:36

tamary schreef:
Als de zadelmaker een zadel passend maakt op een scheve rug, dan loop je het risico dat er geen ruimte is om recht te worden. Die ruimte moet er zijn, en dan zit je of met iets als semiboomloos (al kan dat hierdoor scheef worden) of je moet met inlages in een pad gaan werken. Laatste zou betere optie zijn, omdat die wel ruimte bieden om recht(er) te worden. Maar als je paard zo scheef is, dan zou ik eerst arbeid aan de longe overwegen, want jij zit dan ook niet recht en dat verergerd de problemen enkel.

Ze zou nu een stuk rechter moeten zijn na training vanaf de grond. Daar hebben we hard aan gewerkt. Maar ik zit zegmaar recht op het zadel en dan zit ik echt rot want het zadel zit naar links dus ik zit niet op het midden. Voelt niet prettig en door het lengte verschil wat je krijgt in beugels daardoor rijdt het gewoon zo slecht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:45

Jonge paarden zijn meestal dan weer links, dan weer rechts scheef.
Als je pony echt een sterke eenzijdige scheefheid blijft ontwikkelen dan zou ik verder kijken dan enkel rijtechnisch, daar is dan vaak wel een goede reden voor.
Gooit de pony bij een buitenrit ook de ruiter opzij?

Wat ik vaak doe is de scheefheid even expres een beetje overcompenseren met een onderleggen en dan heel goed naar het paard kijken.
Op het moment dat het paard de ruiter niet weg kan duwen kunnen er verschillende dingen gebeuren:
1) er gebeurd niets, paard loopt gewoon onveranderd door. Dat is dan doorgaans een groeispurtje of een duidelijk ruiterprobleem. Kun je tijdelijk ondervangen met een onderlegger en regelmatig controlleren danwel zitles.
2) paard draait de hele achterhand en/of hals scheef.
Paard doet zijn stinkende best maar wil/kan het paard dus duidelijk die ene kant gewoon niet belasten.
3) paard wordt boos en vertoond gevaarlijk gedrag. Zelfde als 2, maar dan met een paard dat duidelijker communiceert.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-09-15 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 11:46

Dan vraag ik me af of dit zadel wel recht ligt/kan liggen. Laat er eens een andere zadelmaker naar kijken. En hoeveel is dit paard gegroeid in deze periode? Jong paard veranderd nogal, zou dit zadel uberhaupt nog wel passen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 11:56

Bedankt voor de reacties!

Zadel is een zadel met verwisselbare boom, dus vrij makkelijk aanpasbaar.

Paard is erg scheef, maar bleek ook heel zich erg vast te houden in het lijf. Dit maakt het natuurlijk niet makkelijker. Is nu veel beter met osteopaat e.d.

Ik denk dat ik de afspraak laat staan, het even aankijk en op basis van de resultaten een andere zadelmaker laat komen of toch langs de kliniek.

Capriootje

Re: Zadel en jonge pony, wie weet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:13

Zou het inderdaad even afwachten nu je paard al een stuk verbeterd is, wat de zadelmaker nu zegt. Een zadel scheef gaan vullen is ook geen optie. Je kan altijd nog iemand anders ernaar laten kijken als je er zelf geen goed gevoel bij hebt. Je gaat proefrijden met de zadelmaker neem ik aan?