Zadel-zoektocht, waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadel-zoektocht, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:36

Omdat mijn paard helaas uit mijn huidige super fijne zadel (Equestor David de Wispelaere close contact) is gegroeid ben ik nu voorzichtig aan aan het oriënteren naar een nieuw zadel. Helaas staan de zadels zoals de mijne niet bij bosjes op het internet (denk omdat ze zo fijn zijn haha) want het liefste zou ik een zelfde soort zadel weer terug kopen, maar dan met een bredere boom.

Nu is mijn budget beperkt tot het bedrag wat mijn huidige zadel gaat opleveren (2e hands gaan ze gemiddeld voor een vraagprijs van 900-1100 euro) en heeft mijn merrie een vrij lastige rug/ bouw. Ik wil wel een zadel die goed past (uiteraard) of eventueel makkelijk aan te passen is.

Het close contact van mijn huidige zadel vind ik ook erg fijn, evenals de brede foam gevulde kussens en brede tussenkanaal.

Maar nu is mijn vraag, Waar moet ik beginnen met mijn zoektocht? Welke merken en soorten zadels voldoen aan mijn wensen/ eisen?
(Uiteraard eerst mijn huidige zadel verkopen zodat ik een budget weet, maar ik kan niet te lang zonder zadel zitten dus is het handig als ik dan gericht kan zoeken)

Mijn wensen:
* (extra) brede boom
* Breed tussenkanaal
* Zachte/ aangename kussens (luchtgevult is ook een optie)
* Close contact heeft de voorkeur
* Dressuur of veelzijdigheids richting dressuur (ik spring er ook wel eens mee namelijk, maar rijd met erg lange benen en op een VZH zadel zit dat gewoon niet prettig)
* Niet merkloos of onbekend/ onbetrouwbaar merk

Ik ben ook vrij onbekend in de zadelmakers/ zadelpassers wereld want inruilen met mijn huidige zadel zie ik ook als een goede optie, maar dan wil ik wel zeker zijn van een betrouwbare service en niet iemand die me dan het zadel aansmeert wat die heeft liggen dat het beste past, maar toch niet helemaal..

Wie kan mij op weg helpen?
Welke merken en soorten zadels voldoen aan mijn wensen/ eisen?

xmarliez

Re: Zadel-zoektocht, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:14

Ik weet niet waar je woont maar ik ga Country Mill aanbevelen! Erg goede kennis en kunde en ze zullen vast wel een zadel hebben die aan alle wensen voldoet en zo niet kunnen ze je wel het juiste advies meegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:48

Bedankt voor je reactie! Ik woon omgeving [plaatsnaam]/ [plaatsnaam]. Zou het toch liever wat dichterbij hebben, 70 km enkele reis gaat denk ik aan reiskosten al een duur grapje worden.. Al houd ik hem wel in gedachten mocht ik dichterbij niks kunnen vinden!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:51

Heleen Klumper komt bij jou in de regio, die heeft wel veel duurdere merken, maar ook nog wel eens demo zadels of 2e hands. Ze is iig een erg kundige vrouw :j

http://www.saddlefitservice.nl

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:54

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:03

Ik lees hier even mee voor goede tips. Zelf zit ik eraan te denken om van Rijs te laten komen. Zij nemen ook zadels aan ter inruil.

edit: al helemaal niet bij jou in de buurt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:07

Ik neem aan dat je al op de site van Equestor zelf heb gezocht, maar daar staan er momenteel 2 te koop (1 via particulier en een via Equestor zelf).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:23

Ik heb inderdaad nog niet op de site zelf gekeken, dank je voor de tip!!
De prijzen 2e hands liggen hoger dan ik dacht, dat biedt al meer mogelijkheden natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 15:05

Boomloos heeft niet mijn voorkeur ivm de rug die dan niet vrij ligt, en de druk die niet goed verdeeld wordt.
Wow zou ik kunnen overwegen, al valt dit denk ik buiten mijn budget.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:05

Shanna schreef:
Boomloos heeft niet mijn voorkeur ivm de rug die dan niet vrij ligt, en de druk die niet goed verdeeld wordt.
Wow zou ik kunnen overwegen, al valt dit denk ik buiten mijn budget.

Ruggengraat bedoel je? Die ligt, met gebruik van pad en inlages, prima vrij. En merken als barefoot en ghost verdelen ook prima de druk. Laatst nog zo'n piff pad waar een barefoot vergeleken was met een op maat gemaakt endurance zadel. De laatste had echt puntdruk de barefoot helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:12

Ik dacht inderdaad dat boomloos een veredeld barebackpad was. Misschien toch maar eens wat beter inlezen als ze echt de rug vrij laten en druk goed verdelen. Moeten die inlages/ pads in het zadel gebracht worden of echt losse pads zoals dekjes voor eronder? Ik zou graag mijn huidige dekjes blijven gebruiken namelijk.

Zijn er ook vergelijkings-test resultaten ergens te vinden?
Is een boomlooszadel dan vergelijkbaar met een boomzadel, alleen extra flexibel en met een pommel ipv boom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:15

Klumper komt wel in jouw regio, die heeft zadels van Torrowgood en die zijn nieuw rond de 950 euro. Ze zijn close-contact en met een verwisselbare boom en verplaatsbare kniekussens voor als je er eens mee wil springen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 16:25

Ik bedoelde plip pad :+ op http://www.barefoot-saddle.nl staan wel afbeeldingen van hoe de drukverdeling is bij dir zadels (staat sowieso meer info) en hier Mandy_89 @ [HAR] [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels kun je de resultaten van t plip pad zien.

Verder zul je bij een boomlooszadrl altijd een speciaal pad met inlagevakken moeten gebruiken waar inlages in moeten. Je kunt ook een halfpad onder je gewone dekjes gebruiken. Maar wellicht ken je een handig iemand die inlagevakken onder je huisige dekjes doet? Bokker Jinte doet dit overigens ook.

Edit: het boomzadel was, zoals je kunt zien, met een op maat gemaakte thorrowgood. Dat resultaat zou voor mij iig voldoende zijn om nog wel 2 keer na te denken voor ik dat merk zou kopen. Maargoed dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:00

Ik denk dat een boomloos dan toch af valt. Ik wil mijn huidige dekjes liever niet aanpassen, en nieuwe dekjes vind ik wel extreem duur voor onder een boomloos zadel.

Wow klinkt wel interessant, alleen boven mijn budget helaas, en ik kan niet vinden of deze close contact zijn..?

Merken als stubben lijken de kussens wat smaller op elkaar te hebben, is dit zo?
Kieffer vind ik persoonlijk niet echt lekker zitten.

Ik zou wel graag een vrouwenzadel weer willen hebben haha!

Ik ben nog in afwachting van reactie van Equestor, maar hoop ook hier nog wat tips aangeraden te krijgen! :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:22

Ik heb nu al even een Flexible inspiration. Het is een 'boomloos' zadel maar ziet er uit als een traditioneel zadel. Deze kan gewoon met normale dekjes gereden worden. Vind dit zeker een aanrader!
Latex zachte kussens, goed contact met het paard, wrongen zijn verplaatsbaar/vervangbaar waardoor je met de dressuur versie ook makkelijk kan springen door de wrong naar voren te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:29

Dat klinkt zeker wel interessant ja! Zijn die in nederland verspreid ook te testen? Met Google kom ik alleen op duitse sites terecht.. Ik vind ze persoonlijk ook mooier (minder lomp) dan de barefoot zadels. Wat me ook lekkerder lijkt zitten.

Ik had ook zo'n barefoot gezien, vraag me af of dat het zelfde principe is?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ssage.html

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 09:33

Shanna schreef:
Dat klinkt zeker wel interessant ja! Zijn die in nederland ook te koop/ te testen? Met Google kom ik alleen op duitse sites terecht.. Ik vind ze persoonlijk ook mooier (minder lomp) dan de barefoot zadels. Wat me ook lekkerder lijkt zitten.

Ik had ook zo'n barefoot gezien, vraag me af of dat het zelfde principe is?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ssage.html

Er zijn meerdere verdelers in nederland van de Flexible saddles. ook zijn er andere merken die vergelijkbaar zijn zoals de Heather moffett Flexee.
Ik heb zelf de Flexible geprobeerd via Per mi cavallo. Als je niet bijzonder ver weg van mij woont mag je de mijne ook wel eens proberen! (mijne heeft brede kopijzer)

Ik ken de versie van barefoot niet in het echt, durf daar ook niet over te oordelen. Lijkt wel dat onder de barefoot inlagenvlakken zitten en geen echte kussens. Weet niet wat voor invloed dat heeft.

Marit_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:51

ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:38

Ik woon net buiten [plaatsnaam], zou fijn zijn als ik iets binnen 50 km rondom [plaatsnaam] kan vinden haha!

Zo'n semi-boomloos zadel spreekt me tot nu toe nog het meeste aan. Ik vind het alleen verdomd lastig om de verdelers te vinden. Is daar een handige site voor wellicht?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:08

Ik weet dat Per mi cavallo de Flexible saddle heeft en de HM Flexee, met haar kan je altjjd contact op nemen voor een passervice. Maar verder is het gewoon zoeken via internet waar ze te verkrijgen zijn.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:13

Ik heb mijn zadel bij Sas Zadelpas gekocht, moet je wel geluk hebben dat ze een mooie 2e hands heeft, anders is het nieuw. In elk geval zeer deskundig en zit in Heino!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:20

Bel hier eens naar: http://www.sella.nl/

Er loopt ook een topic over op Bokt: [HAR] Ervaringen Sella zadels

Hij heeft onder andere ook een dressuurzadel met enkel zweetblad en er kan veel aangepast worden bij de zadels. Erg fijne zadelmaker, neemt ruim de tijd voor je en ik weet dat hij altijd zadels deed inruilen. Voor zover ik weet komt hij zo ongeveer in heel Nederland. :j

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:35

Shanna schreef:
Ik denk dat een boomloos dan toch af valt. Ik wil mijn huidige dekjes liever niet aanpassen, en nieuwe dekjes vind ik wel extreem duur voor onder een boomloos zadel.

Nu zijn boomloze zadels als Barefoot of de Ghost nieuw niet echt extreem duur. Bij de Barefoot kan je ook nog eens tweedehands best mooie zadels voor leuke prijzen vinden. De dekjes moet je bij boomloos gewoon zien als onderdeel van je zadel. Juist door dat dekje krijg je een mooie ruggengraat vrijheid en kan je zo nodig wat spelen met diktes van inlagen om het geheel nog beter passend te maken mocht dat nodig zijn. Het zou jammer zijn wanneer je je blind staart op de dekjes die je hebt liggen terwijl boomloos misschien toch een goede oplossing kan bieden.
Ik zou, wat hierboven al genoemd wordt de passervice eens langs laten komen. Dan kan je direct meerdere merken en modellen proberen en kijken of het wat voor je is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:22

Toch wil ik gewoon mijn huidige dekjes blijven gebruiken. Niet omdat ze perse zo mooi zijn, maar ik heb er een stuk of 30 (dus een fortuin aan dekjes) en het zou zonde zijn als ik ze niet meer kan gebruiken en daarvoor een nieuw fortuin moet investeren voor nieuwe dekjes..

Ik heb nu contact met zadelmakerij westeind, hier is inruil van mijn huidige zadel mogelijk en hij heeft 3 merken met flexibele boom. Ik ben erg benieuwd!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:47