Welke singel paard met singeldwang.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauret

Welke singel paard met singeldwang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:17

Ik heb een vraagje over singels. Weet dat er veel topics over zijn maar heb nog geen duidelijk antwoord gevonden.

Ik heb een ruin van 11 jaar. Zolang als ik hem heb (7 jaar) heeft hij last van singeldwang. Al verschillende singels geprobeerd. Met elastiek, zonder. Ik singel gaatje voor gaatje aan.
Hij heeft het zelfs al met dekensingels dat hij geïrriteerd reageert.

Nu lees ik goede verhalen over Eric le trixant singel, fairfax, FRA, kentaur enz.

Wie heeft een idee welke singel goed is voor een paard met singeldwang? Ervaringen en tips hoor ik graag

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Welke singel paard met singeldwang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:19

Ik heb naar volle tevredenheid een Eric le Tixerant gehad bij een chagrijnige merrie. Bijkomstig voordeel was dat het zadel ook mooi bleef liggen want dat trok nog wel 's naar voren. Fijn ding :j

De FRA heb ik ooit ook gekocht, maar heb hem nooit durven gebruiken omdat ik hem erg hard vond. Vooral de randen zijn gewoon echt scherp en ik durfde dat niet aan met het Arabierenhuidje, hoewel ik daar ook goede dingen over hoorde.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:23

FRA of Westip. Vol elastisch dus. Ze lijken idd scherp Rije maar zijn het echt niet. Mijn ene merrie heeft ook een gevoelig huidje maar 0 problemen met die singel.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:23

http://www.hetgareel.nl/product/details ... ang-156133

Deze singel, Prestige heeft uitgebreid onderzocht bij paarden met singeldwang. Bij het ene paard verdwijnt het helemaal bij de ander vermindert de dwang. Het kan wel even duren voordat je resultaat ziet, aangezien de singeldwang ook een gewoonte kan zijn geworden.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:24

Rije schreef:
Ik heb naar volle tevredenheid een Eric le Tixerant gehad bij een chagrijnige merrie. Bijkomstig voordeel was dat het zadel ook mooi bleef liggen want dat trok nog wel 's naar voren. Fijn ding :j

De FRA heb ik ooit ook gekocht, maar heb hem nooit durven gebruiken omdat ik hem erg hard vond. Vooral de randen zijn gewoon echt scherp en ik durfde dat niet aan met het Arabierenhuidje, hoewel ik daar ook goede dingen over hoorde.

Bedankt voor je snelle reactie.
Merkte je dat ze makkelijker liep en minder boos was tijdens het Aansingelen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:25

Ten eerste maagproblemen en spierspanning uitsluiten.
Voor mij deed de Fairfax wonderen. Eerst vloog ze nog 3x per week met 4 benen omhoog, sinds ik die singel heb nooit meer gebeurd.

Leuk detail: mijn andere paard die je normaal alles om de buik kan binden wordt boos van de Fairfax.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:26

Moonlight17 schreef:
http://www.hetgareel.nl/product/details ... ang-156133

Deze singel, Prestige heeft uitgebreid onderzocht bij paarden met singeldwang. Bij het ene paard verdwijnt het helemaal bij de ander vermindert de dwang. Het kan wel even duren voordat je resultaat ziet, aangezien de singeldwang ook een gewoonte kan zijn geworden.

Daar ben ik dus ook bang voor. Het zal ondertussen ook wel tussen zijn oren zitten. Zou het alleen fijn vinden als hij zich wat meer kan ontspannen. eerste 2 minuten zijn altijd zo gespannen...

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:30

Zeker dat hij geen maagproblemen heeft? Mijn paard beet bij het aansingelen en dreigde te stampen. Behandeld voor de maag en kan nu rustig aansingelen

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:32

xLes schreef:
Zeker dat hij geen maagproblemen heeft? Mijn paard beet bij het aansingelen en dreigde te stampen. Behandeld voor de maag en kan nu rustig aansingelen

Ik heb drie weken geleden bloed onderzoek gedaan. Daar kwam niks uit. De dierenarts vermoed geen klachten van de maag. Hoe kan ik dit eventueel verder nog laten onderzoeken?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:37

Ik heb bij mijn merrie de ervaring dat het uiteindelijk niet uitmaakt qua singels.

Nu is het bij mijn merrie vermoedelijk ontstaan toen ze drachtig was en dat de vorige eigenaren dit ook niet wisten. Ze is toen weg gebracht om te leren en daar is het veel erger geworden.

Door haar het vertrouwen te geven dat de singel niet pijn doet, heel rustig aan singelen etc.
Maar er hoeft dan maar weer iets te gebeuren (ze is gevoelig op haar maag/darmen)en dan ben je gelijk weer een heel stuk dichterbij af. Wel merk ik dat ze wel weer veel sneller het vertrouwen weer terug krijgt.
Maar helemaal nooit reageren dat zit er bij haar niet in. En zolang ze alleen maar boos kijkt af en toe vind ik het prima, zo is ze gewoon.
Maar het is niet meer zoals eerder dat ze probeerde te schoppen als ze maar het idee dat dat er iets om haar buik moest, zelfs bij de singels van de deken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:37

lauret schreef:
xLes schreef:

Ik heb drie weken geleden bloed onderzoek gedaan. Daar kwam niks uit. De dierenarts vermoed geen klachten van de maag. Hoe kan ik dit eventueel verder nog laten onderzoeken?

Je kan dr preventief op bv maagcompositum zetten

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:42

Ik zweer bij de MSFC-singels. Mijn ene ruin had ook last van singeldwang (niet enorm) en sinds we deze singel hebben (en goed gedrag flink belonen!) geen rare fratsen meer gezien.

http://www.equinesaddlery.nl/webshop/ac ... s/singels/

Het is best een flinke uitgave, maar nog altijd een stuk goedkoper dan de Fairfax, al zal die ook goed werken. Was voor mij echter boven budget :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:44

Tixerant, stubben, Prestige, Fairfax, Sella, Butler, Devaucoux allemaal fijn met elastiek en drukverdeling geschikt voor singeldwang...maar DUUR :7

Mijn paard heeft singeldwang en een goedkope maar superfijne versie ontdekt, met hetzelfde principe.
Drukverdeling en geheel elastisch!
http://www.harryshorse-ruitersport.nl/Z ... 45%29.aspx
Ook nog eens heel makkelijk in onderhoud/schoonmaken!

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:55

bedankt allemaal!

Soms hoor je wel eens dat niet elastieke singels beter zijn. Wat is jullie hier ervaring mee met paarden die singeldwang hebben? Ik heb namelijk het idee dat mijn paard met een singel zonder elastiek helemaal niet meer loopt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:56

Eric le Tixerant. Mijn mega zadeldwangige merrie is daardoor helemaal over d'r zadeldwang heen. Ze liep zelfs dwangmatig kreupel op een gegeven punt. Via een tip op bokt die singel over genomen van iemand. Superkoop, na 3 dagen was ze al veel minder heftig. Na een maand was bijna alle dwang en spanning weg. Nu zet ze zelfs d'r buik niet meer uit en kan ik ook met andere singels rijden.

Wel altijd elastiek, zonder dat loopt ze inderdaad niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:58

Prolite singel! Dat is de kuntsstof variant van fairfax. Mijn paard is heel gevoelig op de buik en loopt hier een stuk beter mee :) deze zijn zonder elastiek maar loopt hij veel fijner mee dan een andere met elastiek terwijl die eerder ook niet zonder kon.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:20

Ik heb ook al van alles geprobeerd. Lichamelijke klachten zijn uitgesloten, zadel ligt perfect.

Ik wissel nu gewoon regelmatig van singel. Dan vindt ze het weer even prima en na een tijdje gaat ze weer nijdig doen. Dan pak ik weer een andere. Ze doet het trouwens goed op de simpele thorowgood singel!

Maar ook erg herkenbaar mbt de dekensingel ed. Mijne is boos bij de longeersingel, de dekensingel en zelfs een touwtje kan ze nijdig om worden. Terwijl ze altijd met erg veel beleid is aangesingeld en geen nare ervaringen heeft meegemaakt. Gewoon een echte merrie...

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 11:26

Springzadel erop :D
(máár het is ook wel erfelijk bepaald,het kan doorgefokt worden)...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:15

lauret schreef:
Rije schreef:

Bedankt voor je snelle reactie.
Merkte je dat ze makkelijker liep en minder boos was tijdens het Aansingelen?

Tijdens rijden heb ik er weinig verschil mee gemerkt, maar tijdens aansingelen duidelijk rustiger. :j

Duur: tjsa. De paardensport is duur. En mooie oplossingen zíjn er wel, maar daar moet je dan voor betalen. Vind ik niet erg. Als het een échte oplossing is.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:24

die FRA singel raadt ik af , beide paarden waarvoor hij gebruikt is kregen er echt nare singelplekjes van , tot bloeden aan toe . na een tijd gebruik rekt hij ook niet meer mee en is het net een ronde plank .

verder is het denk ik ook een kwestie van vertrouwen , maar een extra zachte singel zal hier zeker bij kunnen helpen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:49

Ik heb ook de FRA gehad, mij te hard en te stug vergeleken met andere geheel elastische singels

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 12:51

bedankt voor alle reacties.

Ik neig om de eric le tixerant of de fairfax te proberen. :o

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:55

Hier ook een merrie met singeldwang. Sinds ik de Eric Le Tixerant singel heb gaat het een stuk beter, gevoelig zal ze altijd blijven. Ik heb regelmatig geprobeerd met een gewone singel te rijden, maar ik merk dat ze daar veel nijdiger op reageert en moeilijker beweegt.

Overigens reageert mijn merrie niet op de dekensingels en ook niet op zo'n elastische dekensingel die om de buik gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:49

Ik heb zelf geen ervaring met singeldwang, maar er voor een project wel veel over gelezen. In sommige gevallen maakt de singel verschil, in andere niet. In ieder geval is het goed om het paard (onder begeleiding zodat je weet wat je doet) te gaan masseren. Zo raakt het paard stapje voor stapje gewend aan druk op die plek op een plezierige manier. En als de druk van de massage eenmaal echt goed geaccepteerd wordt, dan zal de singeldwang daarmee ook minder worden. De massage kun je ook combineren met aansingelen, door het gebied rond de singel te masseren alvorens het een gaatje strakker te doen.

Begin bij -over-de-top- los, en singel steeds iets verder aan gedurende de massage. Het werkt niet altijd, maar kan wel degelijk een oplossing zijn.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 22:01

Angela schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met singeldwang, maar er voor een project wel veel over gelezen. In sommige gevallen maakt de singel verschil, in andere niet. In ieder geval is het goed om het paard (onder begeleiding zodat je weet wat je doet) te gaan masseren. Zo raakt het paard stapje voor stapje gewend aan druk op die plek op een plezierige manier. En als de druk van de massage eenmaal echt goed geaccepteerd wordt, dan zal de singeldwang daarmee ook minder worden. De massage kun je ook combineren met aansingelen, door het gebied rond de singel te masseren alvorens het een gaatje strakker te doen.

Begin bij -over-de-top- los, en singel steeds iets verder aan gedurende de massage. Het werkt niet altijd, maar kan wel degelijk een oplossing zijn.

Bedankt voor je reactie (de anderen ook) ik ga het is proberen. Zou mooi zijn als dit ook zou helpen.