Bit voor tongprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neverland

Bit voor tongprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 19:05

Hoi!
Mijn paard duwt vanaf het begin al zijn tong naar buiten. Dierenarts is geweest, hoefsmid is geweest, rug en alles was prima, zadel was prima. Hij lijkt ook nergens last van te hebben verder. Ik zoek nu dus een bitje wat misschien dit probleem kan oplossen? Mensen boden me al tonglepels aan, maar ik wil eerst eens kijken of het met een ander bit al weg gaat. Want ik gok dat zijn tong te groot is aangezien zijn moeder precies hetzelfde probleem had.

Ik had nu dit bit op het oog
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bitten/bitten/correctiebit-epplejeck-argentaan_3915.html
Maar zal dit wel helpen aangezien hij niet zijn tong over het bit gooit? Heeft een van jullie ervaring met dit soort bitjes? Of heeft iemand hetzelfde probleem gehad?

Ingrid_92

Re: Bit voor tongprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:07

Is zonder bit geen optie?

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:09

Is het geen optie om een bitfitter langs te laten komen? Dan kan je meerdere bitten zien en bekijken. Is verder je huidige bit niet te dik? Dat hij gewoon te weinig ruimte heeft in zijn mond door een dikke tong of een laag gehemelte?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:10

Is je bit niet te dik? Sommige paarden hebben erg weinig ruimte in de mond waardoor ze bit en tong eigenlijk niet kwijt kunnen in hun mond.
En weet je zeker dat hij geen problemen in de hals heeft? Wil ook nog wel s met elkaar te maken hebben. Fijne site voor veel info: http://www.paul-versluis.nl
of eens een bitfitter laten komen.
Succes.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 19:18

Ik heb door een sessie bij passendbit.nl een trust flexi watertrens en dit is volgens haar een bit dat kan helpen tegen allerlei problemen waaronder ook tongproblemen

mijn paard heeft geen tongproblemen dus daar geen ervaring mee maar ze liep er erg fijn op

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 20:10

Jouw verhaal kan zo over mijn paard gaan. Ik rij nu bitloos en dat gaat super. Had ook liever met bit gehad, maar paard doet het hier niet op.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:21

Ingrid_92 schreef:
Is zonder bit geen optie?

Paard is niet van mij (voor het gemak zeg ik altijd dat hij van mij is :') ). Eigenaar wil niet dat ik zonder bit rij. Dus helaas is dat geen optie

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 10:24

Ik zou er niet zomaar een bit in gooien die de tong tegen gaat houden. Als hij te weinig ruimte in zijn mond heeft voor een reguliere bit omdat zijn tong te groot/dik is.. maar dan creëer je alleen maar veel meer problemen. Bitfitter is zeker ene optie, kost je even wat centen, maar dat kost verschillende bitten uitproberen ook (En vervolgens steeds mis grijpen)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 10:25

Jette schreef:
Is het geen optie om een bitfitter langs te laten komen? Dan kan je meerdere bitten zien en bekijken. Is verder je huidige bit niet te dik? Dat hij gewoon te weinig ruimte heeft in zijn mond door een dikke tong of een laag gehemelte?

Een bitfitter heb ik nog nooit van gehoord. Wel een goed idee! :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 09:38

Myler zou je kunnen proberen ivm meer ruimte voor de tong. Mijn paard heeft oom problemen met de tong, ter hoogte van het bit zit een draaiing. Op de meeste bitten niet fijn te rijden. Ik heb myler geprobeerd maar hij reageert weer te heftig op een simpele ophouding hiermee waardoor we constant teveel onrust hadden. Sinds kort heb ik een flexi soft watertrensje (ongebroken ) en daar loopt hij tot nu toe het fijnste op. Fijner nageeflijk, fijne overgangen na ophoudingen, ....