zadel hoofdstel en laarzen nieuw... help..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ImLucky

zadel hoofdstel en laarzen nieuw... help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 13:23

(ik weet niet of het hier goed staat..)
hallo allemaal
ik heb een paar weken geleden een 4 jarige ruin gekocht, nog helemaal groen.
ik wil binnenkort beginnen met zadelmak maken (ja dit doe ik met professionele hulp gelieve geen commentaar op mijn keus)
maar nu heeft hij nog geen zadel geen hoofdstel en zijn mijn laarzen aan vervanging toe.
zadel
voor zn eerste zadel wil ik echt NIET meer als 400 eur uitgeven, voor het zelfde geld groeit hij er over een jaar uit. maar ga ook niet een random zadel kopen op het internet.
-wie weet een goeie zadelpasservice omgeving goeree overflakkee (onderste eiland zuidholland) als ik een niet al te groot budget heb

hoofdstel
'vroeger' wilde ik altijd een hoofdstel met een kettinkje frontriem of een wave frontriem en een breede lakneusriem, mijn mening is inmiddels bijgesteld, ik vind rondraai hoofdstellen heel mooi en vind die frontriemen nog steeds heel mooi alleen vind lak niet meer een echte must. anatomisch gevormt kopstuk vind ik prima maar anatomisch gevormde neusriem vind ik echt niet mooi (op de fotos die op de website's staan dan)

laarzen
ik heb altijd een groote afkeer voor petri's gehad omdat als ze zakken er 1 mega vouw in komt, wat ik persoonlijk erg lelijk vind. tot ik pas puur toeval de 'petri sublime' vast had, helaas kan ik van deze laars geen foto's op internet vinden waarop ze gebruikt zijn, en vind ik de 800 euro die ik er voor neer moet tellen echt te duur.
-wie weet een mooie hoge leren dresuurlaars met een verhaarde schacht die op zn max rond de 600 eur komen, waarschijnlijk moet ik ze op maat laten maken ivm hele smalle kuit, ik heb altijd moeite met vinden van een goeie laars

kleur
ik ben sinds kort helemaal verliefd op de kleur cognac (bij laarzen het liefst met een beetje kleurverloop er in) maar ik ben bang dat als ik mn tuig ook in die kleur wil dat het heel moeilijk word om een passend zadel te vinden binnen mijn budget
dus staan cognac laarzen ( en evt hoofdstel) mooi met een gewoon zwart zadel?
en hoe combineren jullie dit met jullie wedstrijd tenue (welke kleuren jasje enz) ?

Lederen halster
ook zoek ik nog een winkel waar je net als bij de renpaarden de naam op zo'n ijzeren plaatje kan graveren, ik weet dat hier meer toppics van zijn, maar die zijn sterk veroudert en eppeljeck doet dat niet meer.

mijn keuze in het bit heb ik al gemaakt samen met mijn instructrice en dat is een dubbel gebroken Dtrens van sprenger geworden

dit is trouwens paardlief <3 ik heb hem Quatre-vingt Six genoemt, omdat brandmerk 86 toch al op zn kont staat (duitse papieren maar in nederland geboren, een beetje sneu maargoed)
Afbeelding

bestook me maar met foto's van jullie tuig en laarzen, het liefst in gebruikte staat want dan kan ik teminste ook zien hoe het er uit ziet als ik het gebruikt heb :)

dankjewel alvast
groetjess

Cioccolato

Re: zadel hoofdstel en laarzen nieuw... help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:27

Ik zou een hoofdstelletje van 2 tientjes kopen ergens voor het zadelmak maken, kan het nog eens kapot gaan!
Verder vind ik de hoofdstellen van Hypostore erg mooi, ook verschillende kleuren :j

Zadel misschien een Wintec, kun je in het proces nog eens een boom wisselen? Zou voor de zadelpasser komt toch al zorgen dat je kan opzadelen. Anders kan die nog niks.

Vind donkerbruin en zwart tuig gemixt nog wel kunnen, cognac en zwart vind ik persoonlijk niet mooi. Cognac laarzen en verder zwart tuig vind ik wel weer kunnen. Maar dat is allemaal persoonlijk :P Als je cognac laarzen en zwart zadel en hoofdstel neem zou ik voor je jasje en cap ook voor zwart gaan. Als je daarin voor blauw of grijs kiest wordt het allemaal wel heel erg kleurrijk. Persoonlijk (alweer dat woord) vind ik dat niks.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:31

600 euro voor laarzen maar niet meer dan 400 euro voor het zadel?
Ben ik de enige die de verhouding niet vind kloppen?
Ik zou eerst kijken of je een passend zadel, wat ook nog aan te passen is als je paard groeit, kan vinden voordat je de laarzen gaat bestellen. De zoektocht naar een zadel kan flink tegenvallen, daar zou je zeker niet de eerste zijn.
Kijk bij een hoofdstel ook vooral wat jou paard prettig vind en niet alleen wat mooi is.
Mijn merrie vind een lage neusriem veel fijner, ik vind het helemaal niks icm haar brede bles... paardlief loopt er veel fijner mee dus dan kies ik daar toch liever voor dan voor het uiterlijke.
Succes met de zoektocht.
Kieffer heeft over het almee fijne hoofdstellen
Koenigs kan ik aanbevelen voor laarzen ;)

edit: Nieuwe laarzen gaan waarschijnlijk ook nog een paar keer langs de bakrand met een jong paard, misschien toch in het begin voor een goedkoper optie kiezen?
Laatst bijgewerkt door carika op 16-09-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:32

Zadel heb je 1 nodig voor een paard met hoge schoft , zadels van engelse makelaardij zoals thorowgood high wither. Ook geschikt voor hoge schoft kentaur.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:38

carika schreef:
Ik zou eerst kijken of je een passend zadel, wat ook nog aan te passen is als je paard groeit, kan vinden voordat je de laarzen gaat bestellen.

edit: Nieuwe laarzen gaan waarschijnlijk ook nog een paar keer langs de bakrand met een jong paard, misschien toch in het begin voor een goedkoper optie kiezen?

Precies wat ik dacht!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:41

carika schreef:
Ik zou eerst kijken of je een passend zadel, wat ook nog aan te passen is als je paard groeit, kan vinden voordat je de laarzen gaat bestellen. De zoektocht naar een zadel kan flink tegenvallen, daar zou je zeker niet de eerste zijn.
Kijk bij een hoofdstel ook vooral wat jou paard prettig vind en niet alleen wat mooi is.
Mijn merrie vind een lage neusriem veel fijner, ik vind het helemaal niks icm haar brede bles... paardlief loopt er veel fijner mee dus dan kies ik daar toch liever voor dan voor het uiterlijke.
Succes met de zoektocht.

Ga mee met carika.
Kijk eerst is wat voor zadel, singels, hoofdstelen je paard vindt werken.

Ik heb nogal een miepert met moeilijke bouw etc. Mijn paard heeft een hoge lang doorlopende schoft. Rond geribd. Singels wil ze alleen leren singels. Hoofdstellen met neusriem onder het kopstuk vindt ze niks.

Het zou jammer zijn dat je dadelijk alles in je favoriete stijl hebt gekocht en dan je paard er slecht op loopt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:42

Nieuwe laarzen op n jong paard vind ik n ramp: totaal geen gevoel.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 13:47

Nou ik snap de geld verdeling wel degelijk.. nieuwe laarzen doe je zo 5 jaar mee of langer... bij zo'n jonkie groeit veel sneller uit z'n zadel..

Voor rest geen tips

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 13:57

carika schreef:
Succes met de zoektocht.

ik rijd naast hem nog een paard actief wedstrijden dus met die laarzen ga ik met haar rijden en mn oude hem met oog op de bakrand idd :j

trouwens wooow veel reacites

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 14:04

dat andere paard dat ik rijd is ook echt een miepert, en die rijd ik ook met leer en elastieken singels maarja, hoe maak ik hem zadelmak op een vriendelijke manier als ik singel en neusriem nog moet testen, persoonlijk heb ik nog nooit een paard mee gemaakt die op ene neusriem beter liep dan andere, dat hangt er altijd vanaf hoe hard je hem dichtsnoert en een lage neusriem Kan (hoefd niet!!) je strakker en gemener aantrekken als een gecombineerde neusriem

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 14:14

Cioccolato schreef:
Ik zou een hoofdstelletje van 2 tientjes kopen ergens voor het zadelmak maken, kan het nog eens kapot gaan!
Verder vind ik de hoofdstellen van Hypostore erg mooi, ook verschillende kleuren :j

Zadel misschien een Wintec, kun je in het proces nog eens een boom wisselen? Zou voor de zadelpasser komt toch al zorgen dat je kan opzadelen. Anders kan die nog niks.

Vind donkerbruin en zwart tuig gemixt nog wel kunnen, cognac en zwart vind ik persoonlijk niet mooi. Cognac laarzen en verder zwart tuig vind ik wel weer kunnen. Maar dat is allemaal persoonlijk :P Als je cognac laarzen en zwart zadel en hoofdstel neem zou ik voor je jasje en cap ook voor zwart gaan. Als je daarin voor blauw of grijs kiest wordt het allemaal wel heel erg kleurrijk. Persoonlijk (alweer dat woord) vind ik dat niks.

aan wintec heb ik zitten denken alleen hij heefd net als mn oude pony een hoge schoft en dat in cominatie met kunstof zadels is een ramp helaas, aan het opzadelen word al gewerkt :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:24

Kun je niet beter een duurder zadel kopen met verstelbare boom?
Want in bijvoorbeeld een wintec heb je niet echt een stevige zit en dat lijkt me ook wel fijn bij een jong paard.

Ik zelf heb de Kieffer Paris, zit ook een verstelbare boom in. Vind het een erg fijn zadel, zit als een huis!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:27

Ik zou een micklem hoofsdstel kopen voor je jonge beestje (misschien MP). Ultra vriendelijk! Is ook een topic over op bokt. Frontriem kun je dan mee wisselen wat je leuk vind :)

Zadel weet ik niet. Ik had mazzel omdat ik al eentje had.

Laarzen. Geen idee. Mountain Horse misschien? Of Cavallo's, zijn ook mooi! :D Of Derby's. Voor je jonge beest iid ouwe gebruiken. Is anders zonde.

Heb je er wat aan?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:31

Cognac is echt niet te doen ik heb ook alles cognac en heb heel lang moeten zoeken voor alles. Laarzen heb ik nog steeds niet :\
Ik heb echt per toeval een prachtig cognac stubben zadel gevonden heel kortbij en het ligt als gegoten. Ben er helemaal verliefd op. En het was niet eens zo duur. Als hij uitgegroeid is (4 jarige net beleerde hengst) gaan we voor een pfiff amaretto cognac denk ik. Maar hij groeit nog zoveel om dat zo'n duur ding te kopen is zonde.
Ik heb een tweedehands stubben hoofdstel, zit super en wat een fijn leer. En matcht precies bij m'n zadel.
Ik zou eens naar lipica voor laarzen kijken dat ga ik ook doen.
Maar als je voor cognag gaat, brace yourself het is super lastig te vinden!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:36

Torrowgood zou je inderdaad naar kunnen kijken, weet alleen niet of die makkelijk tweedehands te krijgen zijn.

De boom is dan verwisselbaar. Zelfde geldt voor Kent&Masters (leer en duurder).

Persoonlijk zou ik zwarte laarzen mooier vinden.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:42

bettyvn schreef:
dat andere paard dat ik rijd is ook echt een miepert, en die rijd ik ook met leer en elastieken singels maarja, hoe maak ik hem zadelmak op een vriendelijke manier als ik singel en neusriem nog moet testen, persoonlijk heb ik nog nooit een paard mee gemaakt die op ene neusriem beter liep dan andere, dat hangt er altijd vanaf hoe hard je hem dichtsnoert en een lage neusriem Kan (hoefd niet!!) je strakker en gemener aantrekken als een gecombineerde neusriem

Het blijft altijd een kwestie van proberen. Ik zou in jouw geval kijken wat je thuis hebt liggen wat je kan gebruiken of kijken wat je goedkoop aan singels en hoofdstelletjes van mp of bokt markt kopen en dan in de toekomst gaan uitproberen wat het beste werkt voor je paardje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:43

Leuk paard !
Maar is t raar als ik iets niet snap ?
Wel 600 voor laarzen willen geven maar 400 voor een zadel is de max ?
Jodphurs en chaps bijvoorbeeld doen t ook prima en kun je investeren in een goed zadel .
Een beetje zadel kun je straks gewoon wat laten aanpassen ...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:49

Thorrowgood is vrij makkelijk aan te passen, en zelfs nieuw zitten ze maar iets boven je budget. als je 200 euro van je laarzen af doet, dan ben je er al. en ik ben het eens met sommige van mijn voorgangers. Ik snap niet dat het laarzenbudget (luxe item) hoger is dan het zadel (primaire behoefte als je wil rijden, bovendien komt dit veel nauwer qua passen en prestatie).
Thorrowgood is dan ook nog eens vrij makkelijk door de verkopen, omdat de pasvorm best goed aan te passen is. Dus wellicht is dat een optie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 14:55

Ik heb zelf voor mn jonkie die ik aan het beleren ben een tweedehands wintec gekocht voor 175,- en een breder kopijzer erbij voor ik geloof 37,50?
Hij is nog lang niet uitgegroeid en gaat ook nog de breedte in verwacht ik, dus daar heb ik nu geen serieus geld aan uitgegeven en ook nog niet aan een evt kleurtje gedacht.
Ik verwacht dat ik over een half jaar toch iets anders nodig ga hebben omdat het huidige zadel niet meer past.
Een hoofdstel had ik nog liggen van mijn oude pony, een micklem, dat is voorlopig ook goed genoeg.

Ik zou hem eerst (laten) beleren en dan eens zien hoe die zich ontwikkelt en dan pas eens serieus nadenken over leuke kleurcombi's en evt wat duurder spul kopen.
De kans dat het beschadigd raakt tijdens de beleerperiode, of daarna niet meer past, is zo groot!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:03

een tekna heeft een verwisselbare boom en heeft lederlook dat ziet er toch iets mooier uit dan kunstof, bos ruitersport kan bij jou op stal komen passen. een hoofdstel kun je het best niet te duur nemen ze kunnen nog wel eens kapot gaan met beleren, bij de boerenbond kun je een prima hoofdstel vinden de kwaliteit verschilt per stuk dus je kan het best even kijken en voelen. qua laarzen kom ik toch op petrie uit (petrie hunk :Y) ) ik heb de leeds versie voor mijn dunne kuiten rider pro en moutain horse zijn zeer betaalbaar en voor dunne kuiten.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:20

xBontfire schreef:
Kun je niet beter een duurder zadel kopen met verstelbare boom?
Want in bijvoorbeeld een wintec heb je niet echt een stevige zit en dat lijkt me ook wel fijn bij een jong paard.

Ik zelf heb de Kieffer Paris, zit ook een verstelbare boom in. Vind het een erg fijn zadel, zit als een huis!

oh das idd wel een goei! die ga ik onthouden

Roos_M schreef:
Ik zou een micklem hoofsdstel kopen voor je jonge beestje (misschien MP). Ultra vriendelijk! Is ook een topic over op bokt. Frontriem kun je dan mee wisselen wat je leuk vind :)

Zadel weet ik niet. Ik had mazzel omdat ik al eentje had.

Laarzen. Geen idee. Mountain Horse misschien? Of Cavallo's, zijn ook mooi! :D Of Derby's. Voor je jonge beest iid ouwe gebruiken. Is anders zonde.

Heb je er wat aan?

jaa zeker beetje jammer van de ultra hoge prijzen, maar ga me er zeker in verdiepen! die hoofdstellen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:24

Geen stevige zit in een wintec?
Ik zit er echt prima op op mijn jonkie die nog niet zo heel veel kent (nu 3x los van de longeerlijn gereden).
Ik heb een (oudere) wintec 500 dressuur en heb niks te klagen over hoe ik er op zit. Kan hem gewoon volgen als hij ineens naar voren schiet of de hoek omgaat terwijl ik dacht dat we rechtdoor zouden gaan.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 15:35

alles voor ruiter krijg ik van mijn ouders vergoed, spullen voor paard niet.
ik groei niet meer uit mijn laarzen, de kans dat mijn paard uit zijn zadel groeit is veel grooter.
daarbij is dit niet het enige paard dat ik rijd
een 'oud' zadel en een 'oud' hoofdstel voor de eerste paar keren mee te longeren heb ik hier ook wel liggen, hij is niet mijn eerste eigen paard.
zoals ik al eerder gezegd heb ik heb over een wintec zitten denken maar mijn ervaring is dat dat met paarden met hoge schoft en een smalle bouw gewoon niet werkt helaas
Laatst bijgewerkt door ImLucky op 16-09-15 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:48

Tja tips.. gewoon inderdaad proberen wat het beste werkt. Wij hebben sinds twee weken een 4-jarige die al wel beleerd is. Qua zadel/hoofdstel leen ik nu een aantal spullen, zodat ik weet waar hij het fijnst op loopt. Daarna kan ik dan gaan kijken voor mijn eigen spullen.
Qua zadel rij ik nu op een zadel wat ik mag overnemen, maar ik laat hier eerst een zadelmaker naar kijken.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 16:10

ik ga sowieso wel naar een zadelmaker toe ja, weet iemand goeie in het zuiden van zuidholland? of die voor niet al te hoge prijs aan huis komen?