hallo allemaal
ik heb een paar weken geleden een 4 jarige ruin gekocht, nog helemaal groen.
ik wil binnenkort beginnen met zadelmak maken (ja dit doe ik met professionele hulp gelieve geen commentaar op mijn keus)
maar nu heeft hij nog geen zadel geen hoofdstel en zijn mijn laarzen aan vervanging toe.
zadel
voor zn eerste zadel wil ik echt NIET meer als 400 eur uitgeven, voor het zelfde geld groeit hij er over een jaar uit. maar ga ook niet een random zadel kopen op het internet.
-wie weet een goeie zadelpasservice omgeving goeree overflakkee (onderste eiland zuidholland) als ik een niet al te groot budget heb
hoofdstel
'vroeger' wilde ik altijd een hoofdstel met een kettinkje frontriem of een wave frontriem en een breede lakneusriem, mijn mening is inmiddels bijgesteld, ik vind rondraai hoofdstellen heel mooi en vind die frontriemen nog steeds heel mooi alleen vind lak niet meer een echte must. anatomisch gevormt kopstuk vind ik prima maar anatomisch gevormde neusriem vind ik echt niet mooi (op de fotos die op de website's staan dan)
laarzen
ik heb altijd een groote afkeer voor petri's gehad omdat als ze zakken er 1 mega vouw in komt, wat ik persoonlijk erg lelijk vind. tot ik pas puur toeval de 'petri sublime' vast had, helaas kan ik van deze laars geen foto's op internet vinden waarop ze gebruikt zijn, en vind ik de 800 euro die ik er voor neer moet tellen echt te duur.
-wie weet een mooie hoge leren dresuurlaars met een verhaarde schacht die op zn max rond de 600 eur komen, waarschijnlijk moet ik ze op maat laten maken ivm hele smalle kuit, ik heb altijd moeite met vinden van een goeie laars
kleur
ik ben sinds kort helemaal verliefd op de kleur cognac (bij laarzen het liefst met een beetje kleurverloop er in) maar ik ben bang dat als ik mn tuig ook in die kleur wil dat het heel moeilijk word om een passend zadel te vinden binnen mijn budget
dus staan cognac laarzen ( en evt hoofdstel) mooi met een gewoon zwart zadel?
en hoe combineren jullie dit met jullie wedstrijd tenue (welke kleuren jasje enz) ?
Lederen halster
ook zoek ik nog een winkel waar je net als bij de renpaarden de naam op zo'n ijzeren plaatje kan graveren, ik weet dat hier meer toppics van zijn, maar die zijn sterk veroudert en eppeljeck doet dat niet meer.
mijn keuze in het bit heb ik al gemaakt samen met mijn instructrice en dat is een dubbel gebroken Dtrens van sprenger geworden
dit is trouwens paardlief
ik heb hem Quatre-vingt Six genoemt, omdat brandmerk 86 toch al op zn kont staat (duitse papieren maar in nederland geboren, een beetje sneu maargoed)
bestook me maar met foto's van jullie tuig en laarzen, het liefst in gebruikte staat want dan kan ik teminste ook zien hoe het er uit ziet als ik het gebruikt heb
dankjewel alvast
groetjess

Als je cognac laarzen en zwart zadel en hoofdstel neem zou ik voor je jasje en cap ook voor zwart gaan. Als je daarin voor blauw of grijs kiest wordt het allemaal wel heel erg kleurrijk. Persoonlijk (alweer dat woord) vind ik dat niks. 
Of Derby's. Voor je jonge beest iid ouwe gebruiken. Is anders zonde.
) ik heb de leeds versie voor mijn dunne kuiten rider pro en moutain horse zijn zeer betaalbaar en voor dunne kuiten.