Poll: hoe vaak laat jij je boomzadel nakijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak laat jij je boomzadel nakijken?

- 4x per jaar
4 (4%)
- 3x per jaar
2 (2%)
- 2x per jaar
13 (13%)
- 1x per jaar
31 (32%)
- 1x per 2 jaar
Geen stemmen
- Als ik het gevoel heb dat dat moet
34 (35%)
- Nooit
11 (11%)

Totaal aantal stemmen: 95

dorientjuh

Poll: hoe vaak laat jij je boomzadel nakijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 16:41

Ik vroeg me af hoe vaak mensen hun boomzadel laten checken door de zadelmaker? En waarom?

Ik heb zelf een boomloos zadel, dus niet echt aan de orde. Wel kijk ik soms of de pommel (ik heb een Barefoot) nog past.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 10-09-15 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:56

Ik laat standaard 1x per jaar de zadelmaker/passer komen. Soms vaker als ik merk dat er problemen zijn.
Mijn paard kan, ondanks ze 16 is, nog weleens wat in spieren veranderen.
1x in de 2 a 3 jaar laat ik de wol vulling vernieuwen als het nodig is.

myk_en_shant

Re: Hoe vaak laat jij je boomzadel nakijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:07

Ik laat de zadels standaard 1 x pj controleren en als ik denk dat hij niet meer goed ligt, komt de zadelmaker een keer extra.
Mijn paarden en pony's, zijn mijn lespaarden, dus als ze door een verkeerd liggende zadel verknald raken, ben ik een lespaard kwijt. Dus geen inkomsten, maar alleen uitgaves om paard weer op te knappen.

Maar naast dat ze mijn inkomstenbron zijn, zijn het ook mijn maatjes en wil dus ook goed voor ze zorgen en ik vind dat zadelcontrole er dan ook bij hoort.

Azmay

Re: Poll: hoe vaak laat jij je boomzadel nakijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:18

Denk dat heel veel mensen niet controleren maar hier ook niet durven reageren eigenlijk :o

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:20

Ik controleer het nooit en durf dat prima hier neer te zetten.
Ik zie en voel en merk wel wanneer een zadel niet meer in orde is.
Zeker bij uitgegroeide paarden verandert de boommaat niet meer zo snel en recht zakkende kussens ben je altijd nog zelf bij.

Maar goed, mijn ervaring met paarden hebben gaat dan ook wel wat verder dan 10 manegelessen. Mensen met veel minder ervaring doen er goed aan periodiek zich te laten bijstaan door iemand met kennis van zaken. (en dat zijn lang niet alle zadelmakers!)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:26

Nooit, durf dat best te zeggen hoor. Voor die ene keer dat ik rijd heeft het niet veel zin. Tegen de tijd dat ik dan weer een keer opstap, kan ie al weer veranderd zijn van vorm. Ik vraag ook niet veel van mijn pony, rustig buitenritje hooguit.

Ik controleer wel zelf of de ligging oke is en let signalen of het wel of niet oke is. Maar goed, van de keren dat ik erop stap, is zeker de helft ervan zonder zadel.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-09-15 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:26

Om de drie maanden... :o

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:31

TAO -> HAR

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:32

meiske1577 schreef:

Is er elke keer wel wat dan? Moet het zadel elke drie maanden worden opgevuld bij jou? Eet je de wol op haha. :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:33

1x per jaar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:35

Ik laat mijn WoW zadel nakijken als ik twijfel of het nog goed ligt.
Ik heb een jong paard dat steeds verandert, dus als ik twijfel laat ik de WoW fitter komen om de ligging te controleren.
Dat is meestal zo'n 2x per jaar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:31

Ik laat mijn zadel ook controleren als ik het gevoel heb dat het niet goed ligt.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:37

zoiezo 1x per jaar en als ik twijfel vaker

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:46

ik laat de zadelmaker komen als ik merk dat het zadel niet lekker meer ligt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:06

Als ik denk dat het niet lekker meetrligt. Maar ik rijd nu boomloos en de keren dat ik met boom rijd zijn zo weinig dat ik zelf pas.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 07:45

Totje5mei schreef:
meiske1577 schreef:

Is er elke keer wel wat dan? Moet het zadel elke drie maanden worden opgevuld bij jou? Eet je de wol op haha. :+

Ha ha nee dat niet :9 maar omdat mijn paard door een verkeerd passend zadel hiervoor problemen heeft gehad willen we ( mijn huidige zadelmaker) dat nu voorkomen, en houden we het scherp bij. Ik rij nu vanaf december met dit zadel, en het is in maart en juni nagekeken en in oktober staat de volgende afspraak. Zadel ligt tot nog toe gewoon goed, en paard loopt heerlijk, maar we houden het even zo in de gaten...

Het zadel wat ik hiervoor had heb ik enkele maanden mee gereden, maar daar is wel een keer of zes iemand bij geweest en moest ook telkens veranderd worden. Er werd gezegd omdat het zadel inzakte en dat dat normaal was, maar achteraf was het zadel gewoon niet goed.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:24

nooit, boom check ik zelf. Als zadel niet lekker ligt, dan gaat het om de kussens. Een boom hoort niet spontaan te breken.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:56

als het zadel niet lekker ligt of ik niet fijn meer zit lat ik de zadelmaker komen dit komt uit op gemiddeld eens en de 2,5 jaar afhankelijk van het paard wat ik rijd en hoe het zadel daarop past.
toevallig net de zadelmaker gehad en mijn inzicht is goed vertelde deze mij :-0

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:58

Standaard ongeveer 1x per jaar. Maar ik houd het nauwlettend in de gaten en in de praktijk komt de zadelmaker daarom vaker over vloer, omdat het net niet meer helemaal lekker ligt.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 13:19

Durf ook best te zeggen dat er nooit een zadelmaker komt. Mijn Passier zadel is denk ik al 15 jaar oud en is een paar jaar geleden aan 1 kant iets opgevuld, alleen maar omdat het wat scheef zakte. Ik heb dat zadel op jonge paarden gehad, maar ook zelfs op een D-pony, en ook op de handelspaarden die we hadden. Daarbij is het ook mijn dagelijkse zadel waar ik nu 4 paarden mee rijd. Nog nooit geen rugproblemen bij de paarden gehad, zelfs niet een drukking, geen witte haren te bekennen. Wel heb ik er altijd een bontje onder. Ik vind de kussens van een (opgevuld) zadel, voor de paardenrug veel te hard om enkel met een dekje te rijden. Eigenlijk denk ik dat het hele model dressuurzadel niet zo goed is. Kan het helemaal mis hebben, maar het heeft toch door de uitsparing voor de rug een soort van wigvorm waardoor zodra de ruiter er op gaat zitten er altijd druk zal zijn naar beneden. Maar goed, hoe het dan anders moet weet ik ook niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:27

Mousmous, ik deel je mening :j Ik heb een vaag onderbuik gevoel bij die moderne zadels, ik vrees dat we over een paar jaar weten dat het toch niet zo fantastisch is als men nu verkondigd.
Die oude Stubben-pasvorm, die was zo gek nog niet.

Toevallig rij ik hier ook met Passier-zadels. Probleemloos. Superfijne zadels.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:16

Mijn ervaring met paarden gaat dan net als bij jou ook al veeeeeel verder dan die manegelessen. Als ik zie wat er afgetobt wordt om een goed zadel te krijgen voor het paard. Geef mij dan maar mijn Passier (heb de eenvoudige Patron) en idd Dees die is probleemloos :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 16:41

Toevallig vandaag eens even weer gereden op mijn Stubben. Dat zadel zit en ligt nog steeds als een huis.

Ik mis echter mijn Fryso nog wel eens, dat was het fijnste dressuurzadel wat ik ooit gehad heb. Dat lag perfect op mijn paard, totdat ik het paard naar een andere stal verhuisde. Helaas bleek het niet meer passen in het voer (te weinig) van mijn paard te liggen en niet aan het zadel. Maar het zadel was al verkocht.
Nu rij ik met een kent en masters of een wintec als ik wil dressuren en een stubben als ik wil springen. En inderdaad, bij geen van de zadels is de afgelopen 8 jaar een zadelmaker geweest.