[WN] Richtlijn voor lengte kinriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Richtlijn voor lengte kinriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 20:03

Hoe lang moet de kinriem eigenlijk zijn en waar meet je dat aan af.
Ik heb er al jaren een waarvan ik denk dattie functioneerd, hij is er aan gehangen door iemand die er meer verstand van had dan ik. Maar ik wil dit eigenlijk toch wel gewoon zelf weten.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:21

Ik heb altijd gehoord dat hij in een boogje moet hangen en op die manier tot halverwege de kin moet komen...
Zo dus ongeveer Maar alleen voor snaffles, hoe het met een shank zit weet ik niet.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:43

Ik houdt zelf eigenlijk altijd aan dat er 2 vingers losjes tussen moeten passen, maar dat is met een blanke kandare. Ik zou niet hoe het precies zit met een shank. Ik heb het idee dat ze daar altijd wat losser hangen.

quarterH

Re: Richtlijn voor lengte kinriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:20

zo strak of los als je wilt eigenlijk....
strakker heeft hij een andere werking dan losser. ligt er maar net aan wat jij/je paard fijn vind

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 21:59

Dus quarterH dit kun je niet verkeerd doen?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 23:57

ikzelf vind het niet fijn als het zo los ligt (en dus telkens tegen die kin/onderlip komt)!

Daarom rijd ikzelf ook amper met een kinriempje... Bij de paarden die het wel nodig hebben; zo vast mogelijk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 07:54

Zo vast mogelijk...? Kun je die even toelichten?

Afgezien van nodig of niet nodig, op show is ie verplicht.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:31

Een kinketting dient ervoor om te zorgen dat je shank niet door kan slaan in de mond.
Je kunt het bevestigen dat als je bij het aannemen van je teugels de onderboom een hoek van 45 graden heeft het de mond.
Bij een trens zorgt de kinriem ervoor dat het bit niet door de mond getrokken kan worden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:38

Dat klopt Popke, maar wat is dan de richtlijn voor de lengte, geredeneerd vanuit het nut dat het ding heeft bij een snaffle?

Staat er trouwens iets over in de Rule books van de verschillendewesternverenigingen? Bij ons (=DAWRA) geloof ik niet... Alleen dat ie eraan moet zitten.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:41

Ik doe 'm zo vast, dat er eigenlijk aan de ringen geen speling meer is naar buiten toe.

Wat voor zin heeft het als je het los laat hangen?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:55

Door hem zo vast te doen ontstaat er ook veel druk op de kingroeve bij minimaal oppakken van de teugels. Paard ervaart dan dus overal druk.
De lengte bepaald in hoeverre je bit kan doorslaan.
Een doorgeslagen bit is erg pijnlijk en heeft rijtechnisch natuurlijk geen positief resultaat.
De ketting kun je zien als begrenzer.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:58

Ja bij shanks. Daar is het veel duidelijker vast te stellen. Maar bij een snaffle is het mij nog steeds niet duidelijk.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:36

met shanks moeten er zeker twee vingers tussen kunnen (maar dat is met een kinriempje ook wel)

Je wil toch duidelijk signalen doorgeven? Ik wil niet eerst een uur wachten vooralleer het eerste signaal doorkomt...

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:56

De reactie op signalen train je al bij de snaffle. Bij geen reactie heeft het geen zin om harder te trekken maar juist op het moment van reactie los te laten.
Dat doe je toch ook op bijv je circel? Loopt hij daar vanaf dan stuur je naar binnen en laat je los op het moment dat hij juist stuurt. Harder trekken heeft geen zin. In de hersenpan moet het kwartje vallen. Daar heeft een strak gestelde shank geen winst in. Het bit harder maken door hem strakker te stellen is in mijn ogen niet de juiste manier. Maar ieder zijn idee en trainingsmanier natuurlijk!

Bij een snaffle doet de riem niets anders dan ervoor te zorgen dat die niet door de mond kan gaan. Ruimte van twee vingers is voldoende.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:11

Heeft dit niet ook te maken met de richting van de sport die je beoefent? Aangezien aylel (correct me if I'm wrong) barrelt? En ik persoonlijk bijvoorbeeld allround rij? Zou dat verschillen per discipline?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:20

Ik weet het niet Rije. Ik ga uit van de werking van het bit en hoe ik het heb geleerd en gebruik bij de Reining. Ik denk dat je bij iedere discipline met zo min mogelijke hulp een reactie wil krijgen. En dat doe je door training en 1000 maal herhaling. Niet door een strak afgesteld bit en het paard geen andere keus geven dan zich over te moeten geven aan de wellicht pijnlijke hulp.
Als je lang moet wachten op een reactie of steeds hard moet inkomen dan train je niet op de juiste punten in mijn ogen. De reactie(tijd) op een shank kun je trainen door herhaling en op het juiste moment los te laten zodat het paard daardoor leert wat je van hem vraagt (met de minste en lichtste hulp). Daar heb ik geen strak bit voor nodig. Rust en herhaling wel en heeeeeel veeeeel geduld en nog het allermeest, trainingsuren!
Maar nogmaals, dat is ieder aan zichzelf natuurlijk!
En wellicht wijkt dat ook weer af van het onderwerp waar dit topic voor is gestart ;-)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:22

Heb het over een snaffle en kinriem. Een kinkmketting hoort ook maar met twee a drie vingers los te zitten. Anders heeft het geen functie. Ik ben ook niet iemand die graag met pijnprikkels werkt maar wel pressure release.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:47

Dat klopt inderdaad bij een snaffle alyel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 16:50

Mij gaat het er om (als recreatiemuts zijnde) dat ik vind dat hij zo los hangt te bungelen en dat ik in rare situaties wel eens een bitring heb zien verdwijnen en dat lijkt me niet fijn voor mijn beest. Dan voel ik mij een slechte moeder. Ik ga hem eens wat korter maken, maar wel zo dat ik zeker twee vingers over houd.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:53

Als je bitring kan verdwijnen was de kinriem inderdaad te lang ;-)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 17:41

Mja dat vermoeden had ik al :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 08:33

Misschien een ander trensje nemen met een D-ring ipv O-ring. Of ouderwetse engelse bitringen :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 22:48

Als je op die tour gaat zou ik dan eerder kiezen voor een kneveltrens.