Wat voor zadel voor rond paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Wat voor zadel voor rond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:31

Mijn jongste paard (kruising Fries/Tinker/Fjord) is heel rond, en ons zadel schuift opzij. Ik heb nu een Wintec wide, de zadelpasser heeft hem gecontroleerd, en het zadel ligt best goed. Voor nog beter passende zadels zou ik een op maat gemaakte moeten hebben (zo'n 2500 euro, dat ligt toch wat boven mijn budget. :+ ) Ook verwacht mijn zadelpasser dat zo'n zadel ook nog blijft schuiven, omdat mijn paard zo rond is.

De Wintec lijkt steeds erger te gaan schuiven. Dus ik zoek een andere oplossing.

Wie weet een goed zadel voor een rond paard? Het soort zadel maakt me niet zoveel uit, dressuur/veelzijdigheid/western/boomloos. Als het maar goed op mijn paard ligt, en aan te passen is, als mijn paard verder getraind is.

Zinzi_jewel

Re: Wat voor zadel voor rond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:40

Kijk eens in t centraal boomloos topic hier !
Het is net wat je zoekt aan evt boomloos maar er is keuze genoeg .
Ik heb zelf na jaren boomzadel problemen sinds kort dan toch boomloos naast mijn wel meestal passende boomzadel .
Heb ik een ghost quilty
En ben er blij mee

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:41

Is je singel lang genoeg? Hoe langer de singel, hoe stabieler het zadel vaak blijft liggen.

En anders eens kijken naar boomloos? Barefoot of Ghost? Misschien nog wat anders?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:26

Fryso is speciaal voor rondgeribte paarden ontwikkeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:35

Mijn ervaring is dat bij opzij schuivende zadels meestal de boom maat niet goed is. Al andere boom geprobeerd?
Voor op mijn Fjord heb ik een massimo trail zadel en die ligt prima op hem en schuift totaal niet.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:35

Inoterry schreef:
Fryso is speciaal voor rondgeribte paarden ontwikkeld.

:j en die zitten heel lekker :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:36

Ook dat ja *D

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 09:40

Die singel is inderdaad niets te lang. Als hij zich uitzet, dan heb ik een verlengstukje nodig om de singel vast te maken. Dus dat kan ik in ieder geval proberen.

Mijn zadelpasser had het inderdaad over een op maat aangepaste Fryso, maar ook daarbij kan hij niet garanderen dat het zadel niet schuift. Hij had nog nooit zo'n rond paard als de mijne gezien.

Ik had wel boomloos genoemd, maar niet verwacht dat boomloze zadels minder schuiven. Hm... interessant. Kijken of ik zo'n zadel kan proberen.

Ipsiedipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:09

Ik heb op mijn ronde Haflinger een kent en masters classic dressuur en massimo dressage 1, een circle y park & trail en een continental equiflex (western) gehad. Ik rij nu met de massimo. Geen van deze zadels schoof op mijn Haflinger. De wisseling in zadels had te maken met mijn rugpijn die uiteindelijk een hernia bleek te zijn. Heeft dus niet te maken met het postuur van mijn pony.