Welk bit voor een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Welk bit voor een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:02

Ik heb een Friese merrie die zowel voor de kar rijdt als onder het zadel. Als ze aangespannen loopt heeft ze een men hoofdstel ( stangbit) in en dit gaat prima.

Ikzelf rijd haar onder het zadel het is dan een heel ander paard dan voor de kar. Onder het zadel kan ze erg sterk zijn ook heb ik regelmatig dat het bit te scheef in haar mond zit. Ik rijd haar op dit moment met een gewone bustrens. Ik wil wel eens een ander bit proberen om te kijken hoe dat gaat met het rijden maar er zijn zoveel soorten bitten dat ik door het bomen het bos niet meer zie.

Dus als iemand ideeën heeft voor een stugge eigenwijze fries ;) dan hoor ik het graag!

bruintje123

Re: Welk bit voor een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:04

Een ongebroken trens?
Zodat ze wel een zelfde soort gevoel heeft van mondstuk maar de hefboomwerking wel kwijt is?

larson24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:04

Een dubbelgebroken watertrens. Met een dubbel gebroken. Bit heb je meer controle en door de water trens kan het bit bewegen met een bustrens moet je een stille Han hebben

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:05

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:07

ramona22 schreef:
Onder het zadel kan ze erg sterk zijn ook heb ik regelmatig dat het bit te scheef in haar mond zit.

een dubbelgebroken kneveltrens , dan kan hij in ieder geval niet scheef in de mond .

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:09

Ik heb voor mijn pony's die voor de wagen op een Utrechtse stang lopen voor het lange lijnen werk ook een Utrechtse stang, alleen aan de fiets werk ik met gebroken trensjes.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:12

Ik heb een myler bit. Ben tot de conclusie gekomen dat Friesen soms dikke tong hebben waardoor ze deze niet fijn kwijt kunnen onder een trens. Had dezelfde problemen en nu met mijn myler bit is alles opgelost.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:16

Als het bit scheef zit, geef je blijkbaar aan 1 kant ook veel meer druk dan aan de andere kant.
Het is uiteraard de bedoeling om uiteindelijk Links en Rechts even weinig druk te hebben.
Paarden die scheef zijn zie je dit probleem veel bij, dus veel oefeningen doen om je paard rechter te krijgen.

Overigens men ik met liverpool en rij ik met dubbelgebroken bij mijn zwarte en bij mijn beige bokkebit versus enkelgebroken trens.

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:24

Laura, wat voor Myler bit gebruik jij? Ik heb even gekeken en dit zou inderdaad nog wel iets kunnen zijn voor mijn merrie. Ik heb van de Myler bit geen verstand en ik zie dat je meerder soorten hebt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:29

larson24 schreef:
Een dubbelgebroken watertrens. Met een dubbel gebroken. Bit heb je meer controle en door de water trens kan het bit bewegen met een bustrens moet je een stille Han hebben

Hier wil ik even op inhaken .
Je moet met elk bit een rustige verende hand hebben .
En een bustrens ligt voor t paard stabieler als een watertrens .
Dat rammelt veel meer

T's je zou idd eens Mylerbit kunnen bekijken of stubben easy controle kneveltrens .
Maar als je t bit zo scheef in de mond krijgt zou ik eens wat lessen nemen want of je paard of jij of allebei Zijn scheef aan t rijden en dat zie je terug aan je bit

ramona22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 20:51

Dat het bit soms wat scheef ligt dat ligt ook grotendeels wel aan mezelf denk ik
Ik zoek gewoon een bit wat voor de merrie
Wat prettiger in de mond ligt en waardoor ze wat ontspannender met het hoofd is. Ik heb gewoon het idee dat een simpel bustrens niet echt geschikt is. Ook omdat ze voor de kar altijd heel erg makkelijk nageeflijk is en rustig met de mond.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 07:38

Voor de kar kan je paard veel gemakkelijker een stabiele hoofdpositie vinden dan wanneer er een ruiter op de rug zit. Dat verstoort de balans veel meer, waardoor het hoofd ook minder rustig wordt. Nu is het zeker zo dat een gebroken bit vaak meer beweegt in de mond, en dat vraagt om een stille hand. Een ongebroken bit, liefst met een anatomische vorm, kan daarbij helpen, zeker als het paard een stang gewend is. De myler is een prettig bit, maar doordat het dun is, is het ook een scherp bit in de hand van een ongeoefende ruiter. En ik denk dat dit, in combinatie met dit specifieke paard, voor jou geen fijne oplossing is.

In jou geval zou ik gaan voor in ieder geval een kneveltrens om te voorkomen dat het bit door de mond heen komt. Gezien het paard gewend is aan een stang voor de koets, zou ik gaan voor een ongebroken bit. Dus een ongebroken kneveltrens. Als je "ongebroken kneveltrens" op google intikt, dan krijg je meteen al een aantal resultaten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:24

ramona22 schreef:
Laura, wat voor Myler bit gebruik jij? Ik heb even gekeken en dit zou inderdaad nog wel iets kunnen zijn voor mijn merrie. Ik heb van de Myler bit geen verstand en ik zie dat je meerder soorten hebt.

Ik heb een myler level 2. Staan ook aangeboden op marktplaats enz.