Ik denk ook omdat ze makkelijk aanpasbaar zijn naar maat toe. Je kan dus snel van hoofdstel en bit wisselen. Ze hebben geen kinriem, en het bakstuk wordt maar op 1 plaats aangepast. Bovenop ipv aan 2 kanten.
Wil dus zeggen dat je maar maximum 2 gespjes (bakstuk en neusriem) van maat moet aanpassen ipv. 4 (2x bakstuk, neusriem en keelriem).
Dus ik denk dat dit echt met het oog is om veel verschillende paarden achter elkaar te rijden. Zo hoef je ook alleen maar wat bitten aan de muur te hebben hangen (of in een doos) ipv. voor elk paard een apart hoofdstel.
Lijkt me trouwens wel handig, ik heb een tijdje op een trainingsstal gereden, daar was het altijd chaos voor hoofdstellen. Die had dit hoofdstel, maar dan wel op dat gaatje,... Die had dan weer een ander hoofdstel maar met het bit van de ene... Bitten wisselen duurde ook natuurlijk wel even aangezien ze daar voor ik er nog niet was nog nooit gehoord hadden van clips aan de teugels. Toen ging het al wel wat sneller 
Uiteindelijk hadden ze daar een hoop goedkope hoofdstellen in gedaan, maar dan had je natuurlijk weer een hele zadelkamer vol.
Bij deze hoef je dan alleen maar het bit juist te nemen en de maat afstellen.