Trainingshoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_Ashlinn

Trainingshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 14:40

__Elizabeth

Re: Trainingshoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:42

Ik gebruik ze om jonge paarden te beleren. Makkelijker bit wisselen van omdat ze niet met hetzelfde bit werken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:36

Ziet er prima uit .
Simpel maar functioneel .
Ik houdt wel van simpel .
Alleen dat koperkleurig vindt ik minder mooi

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:44

Vraagje uit nieuwsgierigheid....
Wat maakt dit trainingshoofdstel zo anders dan een normaal hoofdstel?
Ik zie alleen maar musketons voor het makkelijk vervangen van een bit, maar voor de rest is het idee / principe toch gelijk aan een normaal hoofdstel?
Of heeft deze voordelen die ik niet zie / weet?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:55

Ik denk ook omdat ze makkelijk aanpasbaar zijn naar maat toe. Je kan dus snel van hoofdstel en bit wisselen. Ze hebben geen kinriem, en het bakstuk wordt maar op 1 plaats aangepast. Bovenop ipv aan 2 kanten.

Wil dus zeggen dat je maar maximum 2 gespjes (bakstuk en neusriem) van maat moet aanpassen ipv. 4 (2x bakstuk, neusriem en keelriem).

Dus ik denk dat dit echt met het oog is om veel verschillende paarden achter elkaar te rijden. Zo hoef je ook alleen maar wat bitten aan de muur te hebben hangen (of in een doos) ipv. voor elk paard een apart hoofdstel.

Lijkt me trouwens wel handig, ik heb een tijdje op een trainingsstal gereden, daar was het altijd chaos voor hoofdstellen. Die had dit hoofdstel, maar dan wel op dat gaatje,... Die had dan weer een ander hoofdstel maar met het bit van de ene... Bitten wisselen duurde ook natuurlijk wel even aangezien ze daar voor ik er nog niet was nog nooit gehoord hadden van clips aan de teugels. Toen ging het al wel wat sneller :+
Uiteindelijk hadden ze daar een hoop goedkope hoofdstellen in gedaan, maar dan had je natuurlijk weer een hele zadelkamer vol.
Bij deze hoef je dan alleen maar het bit juist te nemen en de maat afstellen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 21:29

TS : ik heb precies zo een gekocht . Maar past niet op mijn grote hoofdige paard .
Als je er een zoekt , ter overname