Ruiterdruk of zadeldruk?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Ruiterdruk of zadeldruk?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 13:15

Mijn zadel is gloedje nieuw. Past heel mooi op mijn paard en lijkt perfect.
Toch heeft mijn fysio een wat doffe plek onder het uiteinde van de kussen vastgesteld. Oftewel, er drukt toch iets. Ondanks dat het zo goed past / valt.

Nu gaf mijn fysio aan, wellicht komt het door de ruiterdruk. Dus is een dikker sjabrak of een bontje misschien een optie.
Ik belde uiteraard meteen mijn zadelmaker, en nu mag ik zaterdagochtend 9.30 uur langskomen, waarbij hij de vulling gaat controleren.
Mocht daar niets uit blijken, dan komt hij waarschijnlijk weer langs of zoeken wij een andere oplossing.

Kent iemand van jullie dit fenomeen?

Aimee

Re: Ruiterdruk of zadeldruk?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:07

Ruiterdruk?
Welke fysiotherapeut heeft dat verzonnen?
Een zadel is àltijd de verdeler van de druk die de ruiter uitoefent.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:09

Fysio ontslaan, goede zadelpasser laten komen die ter plekke je zadelvulling aanpast. Aan je trainer vragen of je zit goed is.

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:37

Jetta schreef:
Fysio ontslaan, goede zadelpasser laten komen die ter plekke je zadelvulling aanpast. Aan je trainer vragen of je zit goed is.

_O- Ik ben het er wel mee eens.

Dionnetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:40

Yeah, ik ga mee met Jetta. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 20:53

Zo raar is dat toch niet? Als je als ruiter niet goed in het midden van je zadel zit dan kun je achter teveel druk op de lepel uitoefenen.
Dit kan dan of aan de ruiter liggen of aan het zadel die de ruiter in die positie dwingt qua zit.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 09:09

funnyhorses schreef:
Zo raar is dat toch niet? Als je als ruiter niet goed in het midden van je zadel zit dan kun je achter teveel druk op de lepel uitoefenen.
Dit kan dan of aan de ruiter liggen of aan het zadel die de ruiter in die positie dwingt qua zit.

+:)+

Het klopt inderdaad dat als de ruiter niet goed in het zadel zit, dat het zadel dan ook niet op het paard past. De drukverdeling wordt dan al vanuit de ruiter verstoord.
Dat ligt echter niet aan de ruiter!
Het betekent simpelweg dat óf het zadel niet passend is voor de ruiter, waardoor de ruiter niet in balans op het zadel kan zitten en daardoor wordt de balans van het zadel verstoord. Óf de balans van het zadel is niet (meer) goed, waardoor de balans van de ruiter wordt verstoord.

In het geval van TS geeft ze aan dat er een drukpunt wordt gevonden aan het uiteinde van de kussens. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat ze het uiteinde aan de achterkant bedoeld.
In dat geval kan het inderdaad zo zijn dat de ruiter te veel op de lepel zit. Waardoor er verhoogde druk aan de achterkant van het zadel ontstaat. Zonder ruiter in het zadel kan het zadel dan prima lijken te passen. De ruiter haalt immers het zadel uit evenwicht.
De kans is dan aanzienlijk dat het zadel niet past voor de ruiter.
Ik heb daar een artikel overgeschreven. Er komen nog vervolgdelen, helaas door omstandigheden nog niet aan toe gekomen om die af te schrijven:

Zadelpasvorm & de ruiter - deel I