Myler bit, wie kan mij helpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BrittS

Myler bit, wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:30

Inmiddels ben ik lichtelijk hopeloos opzoek naar een nieuw bit. Mijn paard heeft het afgelopen half jaar super gelopen op een dubbel gebroken Happy Mouth bit van Harry's horse, maat 14,5, helaas begint deze nu stuk te gaan en wordt hij scherp. Tijd dus voor een ander bit. Ik zou natuurlijk weer gewoon een nieuwe Happy Mouth kunnen kopen, maar het probleem is dat ik dan met een half jaar weer aan een nieuw bit kan + ik mag geen wedstrijden rijden met een kunststof bit. Verder nog wat bitten geprobeerd nu, maar hij loopt nergens lekker op.

Na wat onderzoek uitgekomen op de Myler bitten. Vandaag met een Myler level 1 kunnen rijden die ik van mijn staleigenaresse kon lenen, volgens mij de MB 02 met D-ring maat 13,5. Op een van de ringen stond 12F, maar de afstand tussen de bitringen was 13,5 cm. Mijn paard was op zich vrij ontspannen, maar dook behoorlijk op de voorhand en liep alles behalve verzameld. Daarnaast, wat mij nog het meest irriteerde, was dat zijn tong continue zichtbaar was (foto 2).

Volgens mij is het bit wat ik heb geprobeerd te klein, ik vond hem zelf wel prima zitten, maar ik lees overal dat Myler bitten aan beide kanten ongeveer een pinkbreedte uit moeten steken. Maar dan is het probleem dus dat Myler bitten volgens mij niet groter gaan dan 13,5? Verder, volgens mij heeft mijn paard vrij weinig ruimte in de mond (zie eerste foto), zou een myler level 2, bijvoorbeeld de MB 04 dan beter zijn ivm de lichte tongpoort? en hoe zou ik dan met de maat uitkomen?

Nu snap ik dat ik met een half uurtje rijden niet kan bepalen of een bit wel of niet bevalt, maar vanwege de toch wel twijfel die ik nu heb, bedacht ik me dat ik het misschien maar gewoon even op bokt moest gooien _/-\o_

Afbeelding

Afbeelding

De bakstukken zouden inderdaad een gaatje omhoog mogen, maar de gaatjes waren op (en het Happy Mouth bit had kleinere bitringen, dus die zat goed). Verder zag ik net pas op de foto's dat het kinriempje verkeerd zit, blijkbaar even te snel geweest met dit bit erin hangen _-:( Verwacht alleen niet dat deze dingen het tongprobleem en het maatprobleem zullen veranderen.

Is het de moeite waard om een level 2 te bestellen en te proberen of is Myler misschien gewoon niet zo geschikt voor de mond van mijn paard?

Paard is begin dit jaar nog door de tandarts nagekeken/bijgewerkt en met de Happy Mouth had hij geen van deze problemen.

EngeltjeS

Re: Myler bit, wie kan mij helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:36

Waarom probeer je de Flexi van Trust niet? :)
Ook een kunststof bit, maar ook zacht en flexibel.
Kost rond de 70 euro, en ik hoor er veel positieve verhalen over!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:37

Je kunt het eens vragen aan Oregon Trail shop als je je foto's stuurt. Zij zijn de Myler experts.
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 30-08-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:44

Heb inderdaad een mail met foto's gestuurd, maar hoe meer meningen hoe beter denk ik.

Met een andere kunststof bit zou ik denk ik dezelfde problemen krijgen als met de happy mouth (stuk kauwen en er niet mee mogen starten)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:47

Ik had eroverheen gelezen sorry. Vind het op het eerste oog niet slecht liggen. Ik heb zelf een Myler level 2 met korte shanks in 13.5 en die ligt weer totaal anders dan degene met ringen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:50

Oh en mocht je toch een 13.5 willen dan heb ik er eentje liggen tweedehands. Het was voor mij even wennen want je geeft snel teveel hulpen vergeleken met een sprenger ultra dynamic. Hij loopt er zoveel beter mee! Afhankelijk van wat we doen gebruik ik degene met ringen of de short shank.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:51

Mijn Myler is 14,5 cm, dus ze zijn er wel.

Is te koop maar is een level 3 :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:53

Ziet er ind niet mooi uit...is de bitfitter niets voor jouw? Die bitten zijn ook niet goedkoop, zelfde principe als myler maar natuurlijk vanwege het patent iets anders...het voordeel is dat iemand er met een goed oog naar kijkt en je kan uitproberen

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:58

Willemina_L: een 13,5 level 2? Dan zal ik het zeker even onthouden, al denk ik dat ik toch voor nieuw ga zodat ik hem 2 weken echt kan proberen en hij dan eventueel nog terug kan. In ieder geval bedankt voor je aanbod!

Ladygiroc: Zou fijn zijn als ze die toch ook hebben in level 1/2, ben bang dat hij te weinig ruimte in zijn mond heeft voor een level 3.

Tcm62: bitfitter zat ik ook al aan te denken.. Misschien toch maar eens gaan informeren.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:07

Is het niet gewoon zo dat een maat 13,5 (op papier zeg maar) in werkelijkheid 14,5 cm is?

Ik heb de mijne namelijk gekocht als 13,5 maar na nameten is hij 14,5. Dat Myler het zo opgelost heeft dat de bitten iets uitsteken zoals het hoort?

Ik roep maar iets hoor..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:09

Al krijg je maar een idee wat voor mond je paard heeft en wat het beste is, ook meten ze de mond op..succes...

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:13

Ik vind het bit niet zo verkeerd zitten nu, qua lengte dan. Wel lijkt het of de tong te weinig ruimte heeft? Of was dit net op het moment genomen dat het paard de mond wat open deed?

Je zou natuurlijk altijd een level 2 kunnen proberen, bij de paardenschuur kan je je het bit bestellen, 2 weken uit proberen en als je hem dan terug stuurt gaat er 10 euro van het bedrag af wat terug gestort wordt. Volgensmij is dit bij de Oregon trail shop ook zo.

Bij mij is een paardentandarts en tevens bitfitter geweest, deze heeft mij verschillende bitten aangeschreven: Sprenger Max Control, MetalAB Magic System en Trust Locked Joint en eventueel Myler.
Al deze bitten kunnen tot een bepaald punt buigen, en niet verder dus gaan dan als een soort van stang werken (als ik het zo goed zeg).

Mijn paard heeft een kleine (11,5 cm) en hele gevoelige mond en dan vooral tong. Aangezien de voorgeschreven bitten 16mm waren, behalve de sprenger als onderlegtrens (die uitverkocht was), ben ik voor een Myler level 2 gegaan.

Tot nu toe nog geen spijt van, ze loopt er veel beter op. Voorheen deed ze met het in doen van het bit altijd haar hoofd naar beneden en ging ze een soort van 'happen'. Ook kon ze haar hoofd nog wel eens omhoog gooien om de druk te ontwijken, wat ze ook al deed door haar tong helemaal boven het bit uit te trekken. (Ik reed eerst met een dubbelgebroken bustrens.)

Wat ik wel wat vervelend vind is dat ik al 2 keer reactie gekregen heb op mijn Myler bit, dat hij zo scherp zou zijn en 'paard ontvriendelijk' omdat hij op een bepaald punt niet meer door buigt.
Dan denk ik maar; hangt er geheel vanaf hoe je het bit gebruikt.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:16

Ladygiroc schreef:
Is het niet gewoon zo dat een maat 13,5 (op papier zeg maar) in werkelijkheid 14,5 cm is?

Ik heb de mijne namelijk gekocht als 13,5 maar na nameten is hij 14,5. Dat Myler het zo opgelost heeft dat de bitten iets uitsteken zoals het hoort?

Ik roep maar iets hoor..

Dat zou inderdaad heel goed kunnen, dat zou echter betekenen dat er nog een groter maatje is dan het bit wat mijn paard op de foto in heeft ( *\o/* )

Vionnaa: Dat vind ik dus ook en de foto is helaas geen moment opname, zo liep hij de hele tijd.. Zal ook eens kijken naar de bitten die je verder noemt :j En een onvriendelijk bit, tsja, als paard er heerlijk op loopt valt het denk ik wel mee.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:21

Ik heb een myler level 2 bitje. Mijn merrie heeft een hele kleine ruimte tussen haar tong en gehemelte en loopt hier prima op. Heeft haar mond niet open en pakt het bit ook niet meer vast. Wat ze wel deed met een dubbel gebroken water trens. Heb het bit ook bij de origon trail weg.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:22

Het Is idd niet normaal hoe zijn tong zit. Mijn paardje loopt ook op een myler level 1. Erg fijn bitje!
Op deze foto zie je hoe mijn paardje zijn mond zit :) ik heb geen idee welke maat ofzo ik heb. Heb het bit al 6 jaar en de vorige eigenaar gebruikte het ook al.

Afbeelding

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:29

Ik heb zelf een myler level 2. Juist omdat mijn paard haar tong best wel groot is en zij zoveel meer ruimte heeft door de tongboog en het zit zelfs nog beter dan de simpele dubbele gebroken bustrens die zij had. Geen opensperren meer, of de tong overboord gooien, geen spanning. Ik wil zelf niks anders!

Afbeelding

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 16:42

Bedankt allemaal! Ik neig nu toch naar een level 2 en dan gewoon de grootste maat, retourneren kan altijd nog. Nog even afwachten of ik reactie krijg op mijn e-mail.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 16:51

Bralindy schreef:
Ik heb zelf een myler level 2. Juist omdat mijn paard haar tong best wel groot is en zij zoveel meer ruimte heeft door de tongboog en het zit zelfs nog beter dan de simpele dubbele gebroken bustrens die zij had. Geen opensperren meer, of de tong overboord gooien, geen spanning. Ik wil zelf niks anders!

Dat heb ik dus ook sinds ik een myler level 2 gebruik.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 14:48

Update:

Gister de myler level 2 binnen gekregen en vandaag vol goede moed geprobeerd. Dit is het resultaat:
Afbeelding

-O- -O- -O-

Snap dat paard moet wennen aan het bit, maar vrees dat dit niet beter gaat worden. Hij wilde eigenlijk niet draven en als ik m'n teugels wat meer oppakte dook hij heel ver achter de loodlijn (nog net geen rollkur zeg maar := ) Ben dan ook vrij snel weer afgestapt.

Iemand die een goede bitfitter kent (eventueel westernbitgericht)? Stalgenootje noemde er al een, maar die werkt met sperriem en beveelt soms ook bitloos aan. Niets mis met bitloos hoor, maar dit heb ik al een jaar geprobeerd en dit komt de buigzaamheid en gedragenheid van mijn paard niet ten goede :x

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 07:51

Ik lees even mee, herken de zoektocht naar een passend bit.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:01

Mja kunststof gewend en dan een myler, het zijn fijne bitten maar ze zijn wel dunner (en dus wat scherper) als gemiddeld. Ik reed eerst op een myler, maar de overgangen bleven rommelig. Ik heb nu een trust flexi en heerlijk dat verschil. Hier nog geen slijtage gemerkt aan het bit.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:09

Divoza radde me sprenger danger bit aan.
Omdat de myler wat scherper inwerkt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:16

Mensen. Myler zelf is niet scherp, dat is de hand van de ruiter. Tuurlijk wordt hij dan scherp, elk bit wordt scherp als je maar genoeg druk uitoefend.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:20

Ik rij met de zelfde myler. Mijn paard is enorm gevoelig in de mond en ik merk niks, dus de myler zelf is echt niet scherp.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:02

Myler is een fijn bit maar ook paarden hebben persoonlijke voorkeuren dus het kan best dat dit paard het niks vind. Ik rij alle paarden al jaren op een Myler, maar mss kun jij iets proberen met een Billy Allen mondstuk? Is wat stabieler en minder dun, maar geeft nog steeds onafhankelijke inwerking links en rechts.