Wat is beter , bandages of peesbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyKim

Wat is beter , bandages of peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:00

dag lieve medebokkers,

Met deze vraag zit ik dus al een tijdje ...

Want wat is nou beter ? Peesbeschermers of bandages ?

Ben tevreden over m'n peesbescherming, echter zou ik willen weten of bandages "beter" zijn.

Kon geen topic vinden met deze vraag dus vandaar dat ik deze open :j .

brand los ;)

Dieselpaard

Re: Wat is beter , bandages of peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:02

Waarvoor gebruik je nu peesbescherming? Op welke momenten?
Bandages doen vrij weinig voor de benen, dus als je aan het springen bent moet je deze absoluut niet gebruiken. Bandages zie ik meer als voor de sier...het voegt weinig toe aan bescherming en de benen worden sneller warm...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:02

Toch beter zoeken! Zijn al 10 tallen topics over :)
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 30-08-15 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:03

Nou dat ligt aan je paard, lijkt me.
Als je paard klapt zijn peesbeschermers toch echt wel beter :+
Maar voor gewone bescherming of stevigheid? Ik durf het niet te zeggen, ligt ook aan de soort bandages die je gebruikt.

lhjw019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:06

Google is je beste vriend. :+ Veel over te vinden.

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 15:10

SindyKaya schreef:
Toch beter zoeken! Zijn al 10 tallen topics over :)

Had gezocht , kreeg alleen het topic met de vraag wie wat gebruikte.

Als ik serieuzer aan het trainen ga , dus veel schouder binnenwaarts , wijken ect ... Gebruik ik bescherming . Ze is nog al lomp en tikt dan wel eens aan.
Met springen gebruik ik ze uiteraard wel. En in het bos enz.. Beter voorbereid dan dat er wat gebeurt ofzo (is mijn instelling :))

Maar ik vraag me af of ik misschien Beter bandages kan gebruiken voor de training ?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:12

Wanneer noch peesbeschermers noch bandages nodig zijn zou ik toch zonder rijden. Oke, het is een andere verhaaltje wanneer je ZZ springt of wanneer je paard anders met z'n achterbenen z'n voorbenen kapot maakt, maar voor een buitenritje of dressuuren in de bak zijn naar mijn mening geen peesbeschermers nodig. Wanneer je toch iets van beenbescherming rondom de benen van je paard wilt hebben dan raad ik je bandages af , omdat zij het been sneller warm maken en eigenlijk niet goed functioneren waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn, dus voor de sier : prima , maar als bescherming : nee.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:20

Een peesbeschermer. Beechermt de pezen. Dus bij stoten -aantikken.
Een bandages beschermt niet.

Bind een theedoek om je arm en sla er met een hamer op. Het gevolg is wat er gebeurd als je paard zich aantikt met enkel bandages.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 15:27

Het ligt er aan waar ze zich aantikt. Als ze de bal van de voorhoef stuktrapt is bijv een springschoentje voldoende. Als ze achter strijkt doe je strijklappen om. Ik ben geen voorstander van de benen volledig inpakken met bandages, wordt loeiheet daar onder...

LadyKim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 18:23

SaskiaKa schreef:
Het ligt er aan waar ze zich aantikt. Als ze de bal van de voorhoef stuktrapt is bijv een springschoentje voldoende. Als ze achter strijkt doe je strijklappen om. Ik ben geen voorstander van de benen volledig inpakken met bandages, wordt loeiheet daar onder...

Bedankt allemaal voor de info , ik ben er uit ;
Geen bandages :j

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:10

Ben ik het niet mee eens. Goede bandages met nog betere ondelappen houden de benen van mijn paard beter koel als peesbeschermers met neopreen. En als je goed kunt bandageren beschermen ze toch echt ook voor klappen ;)

RonTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:14

Het probleem met bandages is dat weinig mensen ze echt weten goed om te doen. Je ziet dat mensen of veel te laag omdoen om bijna over het gehele onderbeen. Voor springen zou ik eerder peesbeschermers gebruiken. Ik zelf rij sindskort helemaal zonder en dat bevalt prima omdat je het been niet geheel moddervrij hoeft te maken. Zeker omdat de ondergrond van de wei bestaat uit zeer zware zeeklei.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:16

Je bandage laat je 2cm overlappn van halverwegen naar beneden om de kogel enkele keren en dan terug naar boven. Ook met vis-graat bandageren. Dat betekend mer (onderlap of niet) maar 1x over elkaar heen halverwegen het pijpbeen en dus de pezen. Dus onderlap (die evt kan schuiven of knellen bij het verkeerd inbandageren) of niet. De klappen komen harder aan dan een goede peesbeschermer

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 21:35

Musiess schreef:
Je bandage laat je 2cm overlappn van halverwegen naar beneden om de kogel enkele keren en dan terug naar boven. Ook met vis-graat bandageren. Dat betekend mer (onderlap of niet) maar 1x over elkaar heen halverwegen het pijpbeen en dus de pezen. Dus onderlap (die evt kan schuiven of knellen bij het verkeerd inbandageren) of niet. De klappen komen harder aan dan een goede peesbeschermer

Klappen komen idd harder aan als bij peesbeschermers maar het beschermd genoeg voor dressuur. Springen doe ik met peesbeschermers. Ik gebruik trouwens alle 2 het is maar net wat ik die dag doe en hoeveel tijd ik heb.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:35