Problemen verwisselend boom Tekna S8

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WannabeAnky

Problemen verwisselend boom Tekna S8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 12:39

Hoi bokkers!

Ik heb een tekna S8 dressuurzadel aangeschaft, waar een medium-wide boom in zit. Nu heeft mijn pony eigenlijk een andere maat boom nodig, maar ik krijg die boom er gewoon niet in.

Ik heb een boom gekocht die speciaal is ontworpen voor deze Tekna zadels met het Quick-Change systeem. Het zou geschikt moeten zijn voor het dressuurzadel. Ik heb zowel een small als een medium boom aangeschaft, bij verschillende winkels, maar bij beide bomen hetzelfde probleem.

De boom heeft twee gaten, waarmee het bevestigt hoort te worden aan het zadel. Nu zijn de gaten van deze twee nieuwe bomen vele malen kleiner dan de gaten die zitten in de meegeleverde boom. Ik krijg deze gaten dus niet om het bevestigingsstuk van het zadel heen, waardoor het vastschroeven gewoonweg niet mogelijk is...

Ik heb al contact met de leverancier van het zadel, maar hij zegt dat het hoort te passen, danwel met extra kracht. Ik heb alles geprobeerd, maar ben bang dat ik anders wat kapot draai aan mijn zadel en dat is ook niet de bedoeling...

Iemand die ook deze problemen ervaren heeft? Of juist geen problemen?

Alle tips zijn welkom! :(

Hannanas

Re: Problemen verwisselend boom Tekna S8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 13:52

Foto?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:03

Pak je telefoon morgen, maak een afspraak met je zadelmaker, die regelt de rest?

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 14:05

Boom die ik gekocht heb
Afbeelding

Gat van de boom
Afbeelding

Boom geschikt voor dit zadel
Afbeelding

Boom naast bevestigingpunt van zadel. Te zien is dat het hier niet omheen past (wat de bijgeleverde boom dus wel doet, waardoor de schroeven aangedraaid kunnen worden)
Afbeelding

Boom boven het gat, past er dus niet omheen...
Afbeelding

Omdat de boom dus niet er omheen valt, staat de boom dus ook van het zadel af.
Afbeelding

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 14:06

smurffie schreef:
Pak je telefoon morgen, maak een afspraak met je zadelmaker, die regelt de rest?

Ik snap je principe, maar ik heb juist zo'n zadel aangeschaft om het zelf te kunnen doen. Kan best iemand bellen, maar het zadel is juist ervoor gemaakt om het lekker "easy and quick" zelf te doen. Dát frustreert mij gewoon.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:07

Met mn wintec ook gehad. Was een kwestie van rukken trekken en pielen. Ellende maar wel gelukt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 14:38

Wannabeanky schreef:
smurffie schreef:

Ik snap je principe, maar ik heb juist zo'n zadel aangeschaft om het zelf te kunnen doen. Kan best iemand bellen, maar het zadel is juist ervoor gemaakt om het lekker "easy and quick" zelf te doen. Dát frustreert mij gewoon.

Van medium wijd naar smal is voor de kussens een heel verschil, de kussens zullen daarom ook aangepast moeten worden. Het idee van de zadels is dat je kleine dingen kunt aanpassen enhij een tijd met je paard mee groeit zonder dat je direct een nieuw zadel moet.
Niet dat je zelf zadelmaker kunt spelen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:00

het rondje wat op je zadel uitsteekt past wel in de boom? Of is dat net het probleem?
Anders, wat ik doe is de boom in het midden juist leggen, dan op een kant met mijn hand op duwen tot het rondje in het kopijzer zit en aan de andere kant dan ook duwen. Je kan gewoon duwen op het zwarte stuk wat boven het kopijzer steekt. Je mag er best wel wat op duwen, maar brute kracht is niet nodig.
Het kopijzer moet er echt inklikken, ligt er niet zomaar op en dan aanschroven. Het moest dus eerst vastklikken, dan kan je je schroeven vast zetten.

Edit: oh wacht, je moet natuurlijk kleiner, dan moet je wat trekken ipv duwen uiteraard :')
Ik kreeg hem ook 1 keer moeilijk in een kleinere, toen heb ik hem tussen mijn knieen gestoken en dan mijn knieen bijeen gedrukt en zo kon ik het makkelijk vasthouden en vastklikken.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:12

Mijn vriend heeft het Tekna S line veelzijdigheid zadel. Hij heeft hier ook losse bomen bij, deze hebben echter een ovalen gat in plaats van rond, ik kan me voorstellen dat dat net wel het verschil maakt met passen en niet passen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:29

Mijn van tekna dressuur zijn gewoon rond. Exact zoals die op de foto van TS.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 19:40

olga schreef:
Mijn vriend heeft het Tekna S line veelzijdigheid zadel. Hij heeft hier ook losse bomen bij, deze hebben echter een ovalen gat in plaats van rond, ik kan me voorstellen dat dat net wel het verschil maakt met passen en niet passen.

De boom die meegeleverd is heeft inderdaad ovalen gaten, maar de bomen uit de winkel rond. En die ronde passen dus idd niet.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:19

Vreemd, dan zijn het toch de verkeerde bomen denk ik. Bij ons hebben de los meebestelde bomen ook ovalen gaten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 08:40

Is het inmiddels gelukt?

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 12:49

Misschien heb je een handig iemand in de buurt die de gaten wat groter kan maken?
Dit heb ik destijds ook met mijn wintec gedaan waardoor ik ze makkelijk kon wisselen ;)

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 17:21

Gaten bij boren hebben we geprobeerd, maar is zo dik staal dat dit niet gelukt is. Inmiddels ben ik achter het probleem: er zijn kennelijk twee verschillende generaties van dit zadel, met dus twee verschillende aansluit systemen van de boom en dus twee verschillende soorten boom. Ik heb inmiddels de goede aangeschaft :) Maar bedankt voor het meedenken allemaal!