Beugel 'ophogen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tennan

Beugel 'ophogen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 13:29

Vanwege een recent geconstateerd beenlengteverschil van ca. 2 cm ben ik op zoek naar oplossingen om dit verschil op te heffen.
Op het moment is mijn ene beugelriem gewoon een gaatje langer dan de andere, maar ik merk aan mezelf dat ik op deze manier nog moeite heb met mijn balans en gewichtsverdeling.

Ik zat zelf te denken aan een hoger beugelblokje, maar hoe pak ik zoiets aan?

Alvast bedankt *\o/*

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:35

Een beugelblokje op een ander plakken? Even een handige Harry zoeken die bij één blokje de onderkant eraf kan zagen en schuren. Bij het andere de bovenkant wat schuren zodat ze beide recht zijn en dan met seconde lijm op elkaar plakken?

tennan

Re: Beugel 'ophogen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 13:37

Zat ik ook aan te denken, maar ik moet er dan behoorlijk wat op elkaar plakken en ik denk dat dat niet erg mooi wordt... Maar ik hou het in gedachten, dank je!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:39

Is het echt je been of je bekken?
Meestal komt het verschil uit de heupen en is dat verschil dus niet aanwezig in je been als je zit. In plaats daarvan trekt je lichaam dan krom.
Het is handig om dit samen met de fysio uit te zoeken die het gemeten heeft.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 13:43

Sizzle, het verschil zit echt in mijn benen, dat is gemeten en daarvoor heb ik nu opgehoogde zolen en begeleiding bij de revalidatie. Mijn rijlaarzen zijn niet verhoogd en een verhoogde binnenzool reikt niet tot de bal van de voet, vandaar dat ik het op deze manier wil proberen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:48

Je bedoelt dus dat je balans nu niet helemaal goed is omdat het niet een volledig gaatje verschil is?
Misschien dan net wel houden zoals het nu is en een verhoogje zoals sizzle zegt, maar dan voor je langere been. Dan hoef je niet 2 of 3 laagjes op de andere te doen.

Ik heb hetzelfde maar met een verschil van 1,5. Ik heb gewoon een zooltje in mijn laars gelegd van iets van een 1.3 (dat was de dikste die ik toen vond) Dan loop ik naast rijden ook gewoon gelijk. Als je laars vetertjes van voor heeft kan je die makkelijk wat breder zetten en dan past er wel een zooltje bij.
Anders kan je nog eventueel aan de onderkant een zool bij laten lijmen, maar dat ziet dan weer zo stom uit als je gewoon wandelt.

edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Leen op 29-08-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:50

Er bestaan ook hoge beugelblokjes voor invalidensport. Weet echter niet waar je die kan kopen.
Zit het verschil in je boven of onderbeen?
Dat maakt namelijk met een gebogen been ook uit.
Als je bovenbeen korter is kun je evt denken aan het licht verplaatsen van je kniewrong.

Bij ESTA (msfc) heb je half-hole riemen. Daar zitten de gaatjes dichter bij elkaar.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 13:57

Leen, het liefst zou ik mijn beugelriemen op gelijke lengte houden vanwege mijn gewichtsverdeling. Twee centimeter is veel, bij mij meer dan een gaatje. Daarom wil ik het liefst gewoon opvullen onder mijn korte been.
Heb jij zolen die ook tot onder de bal van je voet komen? Ik heb een zool aangemeten gekregen, maar die reikt niet tot daar.

Sizzle, het verschil zit zowel in mijn boven- als onderbeen. Het verplaatsen van de kniewrong zou ideaal zijn, want de ene zit me inderdaad niet helemaal lekker. Zal me daar eens in verdiepen, thanks!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:05

Ik heb een soort kurken zooltje er in liggen, die komt wel tot de bal. Maar het nadeel is dat het wel krap wordt bij de tenen dan. Dus dan moet je echt al een laars hebben waar je daar de ruimte nog voor hebt.

Mijn steunzool kwam ook niet ver genoeg, die is eigenlijk enkel hoog onder de hiel. Daar heb je dan tijdens het rijden ook niets aan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:32

Kun je de zool van je laars niet ophogen? Aan de onderkant bedoel ik dan.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 15:51

Je hebt toch dikke en dunne beugelblokjes? Dan neem je gewoon 2 verschillende

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:37

Heb je dat echt? Ik heb er wel eens naar gezocht maar ik vond geen.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:47

let op dat als je er een beugelblokje erbij in doet de ruimte "in" de beugel dus kleiner is en je makkelijker met je voet er in blijft zitten. lijkt mij een gevaarlijke oplossing

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 18:54

ik zou er gewoon een gaatje bijprikken in de beugelriem?

en als je manege ruiter bent.. eigen beugelriemen aanschaffen, dat is meestal geen probleem

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:29

tennan schreef:
Leen, het liefst zou ik mijn beugelriemen op gelijke lengte houden vanwege mijn gewichtsverdeling.

Dit snap ik niet, als er nu 30 kilo op elk been rust dan doet het dat toch ook als een beugel langer is of een beugel opgevuld is, dat maakt volgens mij niks uit.
Het lengte verschil moet komen uit je benen en zou dus niets te maken hoeven te hebben met je gewichtsverdeling in het zadel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:33

mrie, volgens mij heb je gelijk..

nu rust er sowieso geen gelijk gewicht op iedere beugel..
omdat je ongelijke benen hebt, kun je het vergelijken met iemand die zijn beugels 2 cm ongelijk heeft zitten.. de enige manier om dan het gewicht correct te krijgen is scheef te gaan zitten.

om je benen recht te krijgen, moet je of een blokje plaatsen, of de beugels ongelijk zetten.. waarbij het laatste het makkelijkst is door beugelriemen gewoon op de juiste lengten een gaatje te geven, waardoor je beugels een gelijk gewicht dragen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:35

Heb je leren rijlaarzen? Vraag de schoenmaker of hij een dikkere zool onder de betreffende laars wil maken. Dat valt bijna niet op tenzij je er echt op let.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 21:08

elenaMM77 schreef:
mrie, volgens mij heb je gelijk..

nu rust er sowieso geen gelijk gewicht op iedere beugel..
omdat je ongelijke benen hebt, kun je het vergelijken met iemand die zijn beugels 2 cm ongelijk heeft zitten.. de enige manier om dan het gewicht correct te krijgen is scheef te gaan zitten.

om je benen recht te krijgen, moet je of een blokje plaatsen, of de beugels ongelijk zetten.. waarbij het laatste het makkelijkst is door beugelriemen gewoon op de juiste lengten een gaatje te geven, waardoor je beugels een gelijk gewicht dragen.

Ook nu rust er een gelijk gewicht op de beugels, dat is als de ruiter niet scheef is gaan hangen.
Je kunt recht in het zadel zitten én je beugels gelijk hebben. Het lente verschil wordt opgevangen door de buiging van je heup, knie en enkel. Het vervelende is dat de meeste mensen dan het gevoel hebben dat ze scheef zitten, wat opgelost kan worden door één beugel te verstellen, of een dikker voetje in je beugel te zetten.
Ik denk eigenlijk dat je je aan moet passen aan je lijf. Leer goed te zitten en bewegen ondanks...
Maar goed wat ik allemaal vind dat doet er nu niet toe

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-15 10:18

Het punt is, mrie, dat ik niet recht kán zitten met gelijke beugels vanwege de scheefheid in mijn lijf. Wanneer ik de ene beugel korter maak, zit ik recht en fijn. Dan krijg ik alleen wel constant te horen 'je zit scheef, je beugels zijn ongelijk, etc.' Dat wil ik voorkomen door mijn ene beugel op te vullen. Twee centimeter onder je laars is namelijk én heel lelijk en niet handig. Punt is nu dat mijn ene wrong niet meer lekker om mijn been past, die zou ik dan ook aan moeten passen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:25

ik zou dat niet doen om anderen te plezieren Tennan..
op een gegeven moment weten ze het wel als je het vertelt..
je instructrice weet het..

en wellicht kun je het aangeven bij wedstrijden, voor het geval je een blinde jury hebt die het verschil niet zitten tussen scheef zitten en ongelijke beugels.

verder dan dat, laat iedereen lekker banketstaaf, als je recht zit, zit je recht.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:31

Ik vraag me ook af of dat ook niet gebeurd bij een verhoogde beugel. Je bent immers gewend om 'gelijk' te zitten en daarom ga je nu scheef zitten. Ik denk dat dat ook gebeurd met een beugelverhoging. Laat het ons weten. Ik ben wel benieuwd :).

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:32

Je moet geen gelijke beugels hebben.. maar de druk verdeling op de beugels gelijk. En omdat TS 2 cm verschil in haar benen heeft MOET ze wel een andere oplossing vinden dan "ga maar beter zitten" Beter zitte behaalt ze door die 2 cm verschil te vinden.

stel je vraag anders even hier; [AP] Aangepast Paardrijden Hier komen wat meer mensen met beperkingen, en zullen beter weten waar je bepaalde hulpmidellen, of oplossingen kunt vinden.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:38

Ik rijd zelf met mijn beugels ongelijk. Links is een gaatje korter, ivm een beenlengteverschil van 9 cm, wat voornamelijk in mijn bovenbeen zit. Daarnaast heb ik in m'n laars een zooltje van +/- 1 cm.
Het probleem met de wrong herken ik wel, mijn beenligging is totaal anders.

Misschien kan je inderdaad kijken voor verschillende hoogtes beugelblokjes? Of toch je beugels op verschillende lengte? Je voelt vanzelf wel of je goed zit, over het algemeen.
Edit: Of een ander model beugel er bij?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:08

ik heb ook lengte verschil en rij met mijn rechter beugel 1 gaatje korter. Dan kunnen mensen wel zeggen dat ik scheef zit maar mijn drukverdeling is gelijk.

Jou paard is belangrijker niet die mensen die om je heen staan :)
Met 2 verschillende blokjes bereik je precies hetzelfde alleen mensen zullen het niet zien. Maar is dat belangrijk?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:19

Ik zou het zo doen:
1. Beugelblokje de bovenzijde eraf slijpen/snijden/iets, goed de dikte opmeten zodat je later goed uit komt.
2. Neem dan een houten latje in de goede dikte en meet/teken alles af.
Ook de vorm van het blokje op het hout dus.
3. Zoek een boortje die bijna past in de inhammen - slagje dikker dus- van het beugelblokje en boor op de plek vd inhammen door het latje.
Dan is dus de ene helft van het boorgat naast het blokje, de andere helft vormt dan de inham.
4. Zaag het latje dan op maat, net ff ruimer i.v.m. Evt rafels van het zagen.
5. Plak het blokje erop en schuur het geheel in vorm van het blokje.
6. Kijk hoe breed/schuin de inham in je beugels is, en maak in die een stukje hout passend in de sleuf, zodat het niet schuift.
7. Plak/schroef het stukje wat in de sleuf moet op het blokje en verf het evt.
8. Dan neem je ringen die groot genoeg zijn dat ze aan de onderkant ruim genoeg over het rvs van je beugel vallen, en schroef ze vast.

Zo zou ik het doen!