paard die vasthoud ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isisxnous

paard die vasthoud ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 22:08

mijn paard houd heel erg vast, niet een beetje, maar zo erg dat er niks meer mee te doen is. ik heb nu elke keer dat ik rijd les en het gaat veel beter. als ik haar "vasthouskant" los laat kan ze dus ook niet vasthouden en laat ze los, maar ik las laatst over bitten die ze niet kunnen vasthouden. een correctie bit oid, maar deze kosten snel 100+ euro... ik rijd haar nu op een dubbelgebroken bustrens. iemand anders nog tips of ervaringen?

Angela

Re: paard die vasthoud ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:12

Het bit zal niet het wondermiddel zijn. Kijk eerst goed naar je eigen rijkunst (les heb je, en er is al verbetering, bedenk dat zo'n probleem wel een aantal maanden in beslag neemt). Kijk daarnaast goed naar het zadel (laat dat doen). Als een zadel niet lekker ligt, dan uit zich dat vaak in de aanleuning van je paard (dus het vasthouden van het bit).

Een bit dat ze niet kunnen vasthouden bestaat niet. Wat ze vasthouden is een spier, en dat kunnen ze met ieder bit, en ook bitloos is dezelfde spier vast te zetten (meestal de onderhals).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:47

Ik wilde het net zeggen..een paard houdt alleen vast als hij iets heeft waarop hij vastgehouden wordt. Loslaten, loslaten, loslaten is het enige wat werkt..en daar naast dressuurtechnisch gaan rijden.

Misschien heb je hier wat aan: http://correctedressuur.webklik.nl/page ... in-de-mond

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:41

Een bit vasthouden is een symptoom, jij moet de oorzaak zien te achterhalen. En die oorzaken kunnen heel diverse zijn, bijvoorbeeld:
- Het paard begrijpt niet wat jij vraagt;
- Het paard kan niet datgene uitvoeren wat jij vraagt;
- Het zadel zit niet lekker;
- Het bit zit niet lekker;
- Pijn in de nek/hals/kaak/mond etc;

Sluit i.i.g. eerst alle lichamelijke ongemakken uit en wees er zeker van dat je zadel en hoofdstel goed zitten (ga bijvoorbeeld eens zonder zadel en bitloos voelen wat er gebeurd). Indien je deze zaken uitgesloten hebt, kijk dan naar je eigen rijstijl. Zit jij wel zacht en meegaand? Geef jij wel de op jouw paard afgestemde hulpen? Begrijpt hij jou? Recht richten is hierbij de basis ook.

Als je dit allemaal correct bewandeld en verbeterd waar nodig, dan hoeft een scherper bit helemaal niet meer aan bod te komen.

Mijn advies: zoek niet de weg van de minste weerstand (symptoombestrijding) maar zoek de oorzaak en werk daar aan. Succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:44

Los van het rijtechnische kan een paard ook vasthouden omdat het bit te onrustig is. Door een onrustige ruiterhand of omdat je paard het bit gewoon niet prettig vindt.
Een stabieler soort bit kan dan ook helpen, samen met het rijtechnische aspect. Dit heeft overigens wel een paar maanden of zelfs langer nodig.

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 10:14

okee bedankt allemaal!!

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:30

Hoi hoi, hier nog zo'n vasthouder...en ik heb les, en het is poep lastig! dat loslaten.
Want dat is inderdaad wat je echt moet doen, die motor aanzetten van achter - de vlam erop- en loslaten. Ik had echt het gevoel dat ik links niks in handje had, en rechts liep te vechten, en eer ik dat eens een keer doorbloken had, sjeeeeminee.

Het ligt echt bijna altijd aan de ruiter, dus je kan zo'n rolletjes bit pakken, maar oplossen is het niet..
Zoals al aangegeven, check ff zadel-rug etc, dat het niet pijn signaal is van paarden beest.
Ik heb zo'n lekkertje, 40 keer tandjes laten checken, 40 keer niks te zien....41 ste keer dacht ik ja, mijn hand zal het wel weer zijn..- niemand laten komen, 2 weken later keer ie toch een check, had ie toch haken..pfffffffffffff ( sorry paard!!! :(:) )

In ons geval, ben nu met lessen heel hard aan het werk, om van die rechter kant af te blijven ( actie -reactie patroon, moet ik doorbreken) ik vind het echt zo verschrikkelijk moeilijk, maar blijven herhalen, gelijke druk op twee teugels, gelijke druk, het is echt heel lastig als je het gevoel hebt dat je ongelijk rijdt. maar consequent blijven oefenen, en zo goed mogelijk rijden, en dan ga je verbetering voelen. Hoop ik.

Succes!!

isisxnous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 15:02

Buuk schreef:
Hoi hoi, hier nog zo'n vasthouder...en ik heb les, en het is poep lastig! dat loslaten.
Want dat is inderdaad wat je echt moet doen, die motor aanzetten van achter - de vlam erop- en loslaten. Ik had echt het gevoel dat ik links niks in handje had, en rechts liep te vechten, en eer ik dat eens een keer doorbloken had, sjeeeeminee.

Het ligt echt bijna altijd aan de ruiter, dus je kan zo'n rolletjes bit pakken, maar oplossen is het niet..
Zoals al aangegeven, check ff zadel-rug etc, dat het niet pijn signaal is van paarden beest.
Ik heb zo'n lekkertje, 40 keer tandjes laten checken, 40 keer niks te zien....41 ste keer dacht ik ja, mijn hand zal het wel weer zijn..- niemand laten komen, 2 weken later keer ie toch een check, had ie toch haken..pfffffffffffff ( sorry paard!!! :(:) )

In ons geval, ben nu met lessen heel hard aan het werk, om van die rechter kant af te blijven ( actie -reactie patroon, moet ik doorbreken) ik vind het echt zo verschrikkelijk moeilijk, maar blijven herhalen, gelijke druk op twee teugels, gelijke druk, het is echt heel lastig als je het gevoel hebt dat je ongelijk rijdt. maar consequent blijven oefenen, en zo goed mogelijk rijden, en dan ga je verbetering voelen. Hoop ik.

Succes!!

herken het ook helemaal! sinds we lessen hebben is het al een stuk beter, zadel enzo past prima, maar het is ook n echte merrie dus dat speelt ook een grote rol! ik ben nu ook vooral bezig met mezelf en heb het gevoel alsof ik megaaa scheef zit, op het moment dat ik natuurlijk kaarsrecht zit haha... ik moet haar wel ipv naar voren rijden zoals iedereen altijd zegt terug houden, en mijn tempo aangezien ze altijd er tussenuit naaide.. gelukkig gaat het al stukken beter maar was vooral benieuwd naar het bit, ik had namelijk ook zoiets van: als je zelf niet (terug) vastpakt heeft het paard ook niks om vast te pakken, maar nogal wat mensen raadde het aan en aangezien zo'n ding niet niks kost hoorde ik graag ook andere meningen :)

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:10

ahh, ok, laat ik beginnen dat ik geen expert ben, maar wat ik lees: je hebt een paard wat vanzichzelf lekker voorwaarts loopt. Maar volgens mij om terug te rijden(terughouden), moet je toch eerst naar voren rijden ( ik bedoel je kan niet remmen want niet in gang is) , als je dat vaker doet? dus nog meer overgangen? Dat heb ik ook een tijdje moeten doen, echt schakelen, op langezijde 4 keer stap-draf. aan je zit rijden. ( mijn intructrice hoor ik al in mijn achterhoofd "je bent lekker aan het rijden, maar je moet paardrijden ;) ) Misschien dat dat ook een stukje kan helpen.