overstap bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 15:53

Hallo,

Ik weet dat er echt meer dan genoeg topics over bitloos rijden zijn,
heb er ook al een hoop doorgelezen en op meerdere plaatsen mijn antwoord gezocht maar nog niet kunnen vinden wat ik zoek.

Nu wedstrijden niet meer in mijn planning zitten ben ik een beetje verder aan het kijken.
Ik zou mijn paard graag bitloos gaan rijden omdat ik het idee heb dat hij daar nog meer mee kan ontspannen.
(ik longeer hem altijd bitloos en dan loopt hij heerlijk ontspannen)

Mijn paard is mishandeld geweest en we zijn nu een jaartje of 4 weer aan het rijden.
Het is echt een hartstikke braaf dier, maar krijgt wel redelijk snel spanning.
Opstappen is alleen niet mogelijk, daar krijgt hij echt te veel spanning van en zo nog een aantal dingetjes.
Paardje met gebruiksaanwijzing dus.

Nou heb ik zelf echt helemaal geen ervaring met bitloos of wat dan ook.
Ik heb zelf wat rond gezocht naar modellen maar of ik ze al allemaal ken? geen idee.
Wat zijn jullie ervaringen met welk model

En hoe kan ik het omschakelen het beste aanpakken?
Ik ben op dit moment een beetje onzeker met rijden.
En voor mijn gevoel heb ik gewoon minder controle zonder bit, maar is dit ook daadwerkelijk zo? of zit het tussen mijn oren?
Ik ben bang dat mijn paard angstig reageert of op controle verlies.
Iemand die mij hier mee verder kan helpen?

Mijn paard is verder wel erg gevoelig en geen tank die als een gek overal doorheen rent of wat dan ook,
zoals je wel eens hoort bij andere.

Als iemand andere topics heeft waar ik mijn antwoord wel kan vinden hoor ik dat ook graag!

Groetjes Anne

Urielle

Re: overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:12

VNA ---> HAR

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:17

Wat ik doe is.
Me hoofdstel en een halster rijden.
Ik heb gisteren een flinke rit zo gereden. Ik heb haar ook stemcommandos geleerd en ga nu langzaam eens met z'n tweeën dus zegmaar nog ern paard erbij dan is ze vaak wat drukker dan alleen. Maar alleen is ze ook een stuk kijkeriger en schrikkeriger maar kan der prima houden

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 19:36

Ik ben zelf ooit begonnen met het level 1 pakket van parelli. Dat is niet per se gericht op bitloos rijden, maar meer op je paard leren wijken voor druk. Simpel gezegd: als hij tegen een tak loopt, moet hij leren dat hij rustig achteruit moet om van dat ongemak af te komen en afleren dat hij er wel vanaf komt als hij in paniekgalop rechtdoor gaat.

Met allerlei grondwerkspelletjes leer je je paard dat spelenderwijs aan en door die oefeningen krijgen ze ook een betere balans. Balans is weer handig omdat dat je paard meer zelfvertrouwen geeft en balans is ook goed omdat een paard in balans makkelijker kan stoppen als je dat vraagt.

Als je paard eenmaal wijkt voor druk, maakt het voor de controle niet veel meer uit waar je mee rijdt. Je kunt gewoon met touwhalster blijven rijden, maar ik vond dat zelf na een tijd nogal scherp en ben toen overgestapt op het dr. cook hoofdstel, al zou ik ook met een sidepull of touwhalster kunnen rijden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 20:03

Dankje voor jullie reacties!

@arno8: Jij zegt dus eerst wat basis aanleren en dan pas langzaam overstappen?
Ik heb dus altijd dressuur gereden en probeerde dat al zoveel mogelijk op druk te doen dus ik snap inderdaad het idee er achter.
Ik heb even gekeken maar ik zie dat zo'n pakket van parelli best wel wat geld kost.
Zelf heb ik een uitgebreid boek met natural horsemanship oefeningen,
is dat enigszins een beetje vergelijkbaar?
ik heb me namelijk nooit echt verdiept in parelli of iets dergelijks,
maar ik sta er wel zeker voor open!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:11

Eigenlijk hoef je niet het hele pakket te hebben, het gaat vooral om de 'seven games'. Misschien ken je iemand die je kan helpen bij het onder de knie krijgen van die oefeningen? Of misschien kun je een parellipakket op marktplaats scoren?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 20:13

Ik denk heel raar hoor... Toen ik er af gevallen was en niet wist of ik er nog wel opdurfde, durfde ik er alleen bitloos op... Hetzelfde als toen ik op een stal helemaal niet meer durfde te rijden door al het commentaar (doe dit, teugels strakker, hij moet aan de teugel blabla) ook met bitloos durfde ik het juist wel... Bij mij zit het dus andersom in mijn hoofd.

Ik heb sidepull en kaakgekruisd gereden. Nu doe ik het vaakst sidepull, want dat werkt gewoon het fijnst vind ik. Maar dat is bij elk paard ook weer anders. Waar ik wel heel blij mee ben, is mijn zoveel in 1 hoofdstel... Kan er een bit in hangen, kaakgekruisd en sidepull mee rijden.

Wat misschien ook handig is voor jou, want dan zou je gewoon een paar teugels aan het bit kunnen maken, en dat bit steeds "losser" laten, zodat voor jezelf de overstap minder groot is. Ik had het in het begin ook hoor, dat ik dacht "nu gaat het mis", hij kan alle kanten op rennen en ik kan hem niet stoppen. Maar dat is helemaal niet zo... Het is net als normaal rijden, maar in het begin, is het gewoon even raar ofzo... Nu merk ik qua rijden niet eens echt het verschil meer...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:43

Gewoon doen en als je merkt dat je paard dwars door de hulpen heen loopt, ligt het toch aan de training/opvoeding van het paard en niet zozeer aan het rijden met of zonder bit. In dat geval zou ik een paar goede grondwerk - en zitlessen nemen. :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:20

Ik heb van de een op andere dag de overstap gemaakt naar bitloos. Paard liep meteen 100% beter en ontspannen. Zo'n verbetering!

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:29

ik was aan het spelen, en moe...dus opgestapt met hem aan halster en touwtje onder het mom van "jij hebt 4 benen, ik ben moe..." en gewoon aan halster liep ik verder te spelen, tot mijn verbazing reageerde hij op alles, direct..geen probleem. Liep 2 dagen later tegen een aanbieding aan van bitloos hoofdstel, geen idee hoe dat werkte, maar goed voor dat geld dacht ik, inpakken en wegwezen. volgens mij heb ik een kaakgekruisde ( maar das een gok) rijd er geregeld mee. gewoon omdat het kan.
Nou ben ik b niveau, ik kan met beide hoofdstellen hetzelfde..weet niet hoe dat zou zijn op hoger niveau.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:02

Gewoon een keer een halster omdoen en opstappen. Heb dat bij wijze van grap een keer gedaan en paard heeft zelden zo relaxed gelopen, hij was blij dat bij mij het kwartje eindelijk was gevallen. Let met alleen een halster wel goed op als je gewend bent met wat druk te rijden kan je de luchtwegen dicht(er) drukken. Vind je paard vast niet fijn.
Denk er dan eens goed over na wat je paard het fijnst vind. De kin en kaakgekruiste systemen geven druk op de onderkaak, de Side pull verdeelt de druk over de hele zijkant van het hoofd en de neus en de bosal geeft alleen druk op de neus.