Hoofdstel invetten: waarmee en hoe vaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Hoofdstel invetten: waarmee en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:10

Hallo,

Sinds kort heb ik een mooi, leren bitloos hoofdstel. Het is een tweehandsje, maar hij voelt nog helemaal zacht en soepel. Ik heb zelf geen leervet in huis, ik heb uberhaupt nog nooit tuig ingevet, dus vandaar mijn vraag:
Hoe vaak moet een hoofdstel dat 1-2x per week wordt gebruikt worden ingevet?

Ook heb ik nog een ander goedkoop geval liggen, deze gebruik ik voor de shet om mee te lange lijnen, ook 1-2x in de week. Het is geen echt leer en ook niet zo soepel meer. Hoe vaak zou ik deze moeten invetten? En waarmee? Ik heb wel van die leerdoekjes van de action liggen, maar die zijn niet mee op in te vetten denk ik.

Moet ik echt het dure spul uit te ruiterwinkel, of werkt iets als dit ook:
http://www.hema.nl/winkel/huis-en-tuin/ ... -(20550611)

Wie kan me helpen?

Fleurrr_

Re: Hoofdstel invetten: waarmee en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:14

Anky zadelzeep is heel fijn, 1 x in de maand even mee doen en daarna evt nog met ledervet

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:24

Ik heb gewoon normale zadelzeep, weet niet eens welk merk maar het is een rood geel doosje. En ik heb vet van de epplejeck die is echt heerlijk. Ik poets alles 1x in de maand. Me zeep heb ik nu ong. een jaar denk ik en is nog niet op, me vet al 2 jaar en is op de helft.

Misshy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:39

ik haalde het altijd bij de welkoop, en meestal 1 keer in de maand alles invetten,

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:13

Gewoon leder zeep, kan ook glycerinezeep zijn. Dat kan je gewoon in de supermarkt halen.

Vet en olie dient eigenlijk voor oud, droog leder. Het beste kan je een ledercreme, -balsam of -conditioner kopen. Ik heb op het moment een lederverzorging van de lidl: w5 'soin pour cuir' staat er op. En ondanks dat ik dure potten van prestige heb gehad, maar ook ietsie goedkopere potten uit de ruitershop, werkt deze echt het fijnste voor mij. Mijn leer blijft heel zacht en soepel en met 1 keer per 2 maanden blijft het prima. Ik probeer het wel elke maand te gebruiken.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:21

Ik gebruik lederdressing van Rapide. Fijn spul en goed betaalbaar. Qua frequentie heb je weinig aan mij want ik ben niet zo schoonmakerig :=

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:57

Ik gebruik zadelzeep, is erg verzorgend!(gewoon een goedkope van de ruitersportwinkel) Daarna lederolie met zwarte kleurpigmenten zodat de kleur mooi blijft. Ik deed dit ongeveer 1keer per maand :)