'Oud' hoofdstel; leer nog betrouwbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

'Oud' hoofdstel; leer nog betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 09:52

Ik heb een hoofdstel wat ik al een jaar of twee niet meer gebruik en dus in mijn zadelkast heb laten verschimmelen. := Hoofdstel is een goedkoop geval.

Nu wil ik het hoofdstel weer gaan gebruiken, maar kan ik dat leer nog wel vertrouwen? Nadat ik het opnieuw heb ingevet natuurlijk. Ik wil niet gaan rijden met een hoofdstel dat opeens knapt.

Eilinora

Re: 'Oud' hoofdstel; leer nog betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:55

Als er geen scheuren in zitten kun je er rustig mee rijden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 09:59

Dat knapt toch zomaar niet? Het enige wat een hoofdstel doet is het bit op de juiste plaats houden, op die riempjes komt niet zoveel spanning hoor....de teugels is dan weer een ander verhaal....

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:24

Nee inderdaad knapt dat zo maar niet, maar ik wilde het toch even hier vragen. Just to be sure. :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:45

Als ik jouw was zou ik ook het stiksel even controleren. Heb het zelf toevallig twee weken geleden bij de hand gehad maar dan met oude beugelriemen. In het bos, in gestrekte galop, in verlichte zit begaf het stiksel het.....

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:01

ik zal er zelf eerst even aan gaan hangen, dat een ander bijvoorbeeld aan de andere kant leunt en jij aan de andere kant en allebei gaan trekken, dan weet zeker of het stevig is ..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:05

Billy schreef:
Dat knapt toch zomaar niet? Het enige wat een hoofdstel doet is het bit op de juiste plaats houden, op die riempjes komt niet zoveel spanning hoor....de teugels is dan weer een ander verhaal....

stiksel kan wel beschadigt zijn.

Ik had ineens alleen een losse teugel in mijn hand, stiksel had het begeven :') gelukkig een heel braaf paard, want het gebeurde tijdens een buitenrit.

Dus even controleren door er zelf eerst even gewicht op te zetten lijkt mij wel zo veilig!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:19

Er staat ook dat de teugels een ander verhaal is....

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:36

Schimmel is net 'goed', dat wil zeggen dat het hoofdstel niet droog is. Mocht het aanvoelen als droog karton, dan zou ik hem wegsmijten. Maar dat kan normaal niet als er schimmel op staat. Gewoon eens met zeep en vet over gaan en gelijk de stiksels na kijken.
Maar 2 jaar is niet lang hoor, wij hebben hier hoofdstellen van een jaar of 8 oud die ook nooit gebruikt zijn en dan ineens wel. Gewoon eens controleren en zeker niet met een uitgedroogd hoofdstel rijden, dat kan snel knappen.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:07

als je te erg twijfelt, kun je altijd nog nieuwe teugels kopen... hoofdstel zal wel meevallen denk ik

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:07

en checken of er nergens kleine scheurtjes in zitten... en o ja, de stiksels controleren inderdaad

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 12:00

Ik zal hem even grondig inspecteren. Bedankt allemaal! :)