Zadel voor hoge schoft en kleine kont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Zadel voor hoge schoft en kleine kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:40

Hallo bokkers,

Naar aanleiding van het topic over 'vrouwenzadels' is bij mij het kwartje gevallen dat ik op zoek moet naar een ander dressuurzadel. Ik zie erg op tegen de zoektocht en ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Je hoort, leest en ziet zoveel verhalen over slecht aangemeten zadels. Daarnaast is er zoveel keus qua zadels....

Ik heb altijd veel verschillende paarden gereden en ruim 10 jaar lang heel veel plezier gehad van mijn Rossner Amerika (17 inch). Toen dat zadel echt op was, wilde ik overstappen naar een 'kwaliteitszadel' wat bovendien op meerdere paarden zou passen. Dat is de KN Tango SY geworden. Bij het testen zat hij heerlijk, maar ik heb er uiteindelijk meer niet dan wel mee gereden. Toen ik er wat langer mee reed, moest ik eigenlijk concluderen dat ik er nooit echt lekker op gezeten heb. En nu ik weer in het bezit ben van een eigen paard en dagelijks met dit zadel rijd, kan ik toch echt niet anders zeggen dan dat ik NIET lekker zit. Ik heb continue last van mijn rechter zitbeenknobbel. Daar zit nu een verdikking rond het bot en de pijn straalt ook door naar mijn rechter bovenbeen. Ook rij ik me met enige regelmaat door aan de voorkant. Door het eerder genoemde topic begon ik vervolgens de link te leggen tussen mijn bekkenbodemproblemen en mijn zadel....Bovendien heb ik altijd gedacht dat ik een maat 43 had (vergelijkbaar met 17 inch) maar na controle blijkt dit een maat 45 (17,8 inch) te zijn. Feitelijk zou dit voor mij te groot moeten zijn. Ik ben zelf 1.70 m groot, vrij lange benen en ik weeg zo'n 53 kilo. Ben dus nogal tenger dus 17 inch of 17,5 zou voor mij passend moeten zijn.

Het is de bedoeling dat mijn huidige paard nog lang bij mij blijft, dus ik hoef niet meer persé een zadel wat 'op de meeste paarden' gebruikt kan worden. Mijn paard is nu 10 jaar oud, heeft weinig in de sport gedaan (trainen nu voor het M) en moet dus nog wat verder ontwikkelen in de bespiering naast de schoft en op de rug. Hij heeft een extreem hoge schoft en een wat weke, niet al te lange rug. Hij is ruim 72% volbloed (volbloed x KWPN). Hij heeft moeite om zijn buikspieren goed aan te spannen en zijn rug rond te maken.

En nu is dus de vraag welk merk en type zadel voor ons geschikt zou kunnen zijn? Vanwege de hoge schoft moet het absoluut een zadel met een teruggesneden kamer zijn. Zoals Kieffer, KN etc. Ook niet te lang zodat hij niet belemmerd wordt in het juist gebruik maken van zijn rug. Zelf geef ik de voorkeur aan zadels met een smalle zit/twist. Redelijk wat kniewrong zonder dat dit de vrijheid in het bovenbeen belemmerd. Een absoluut zachte (middel) diepe zit, zonder dat het een gedwongen zit wordt. Eigenlijk gewoon zoals de KN Tango maar dan dus beter passend :D

Ik zit zelf nu vooral te denken aan het voor mij 'bekende' dus de Tango maar dan een maatje kleiner, of terug naar de Rossner Amerika. Kent en Master voor hoge schoft zou ook een optie zijn. Maar wat is er nog meer? Ik heb een budget van ongeveer 1000 euro. Tweedehands is ook prima. Op maat gemaakt ga ik met dit budget niet redden.

Mijn vaste zadelmaker is Godfried van de Verlichte Zit en die komt binnenkort langs. Wie zouden jullie nog meer aanbevelen? Iemand die bij mij op stal (Z-H) komt?

MoniekV

Re: Zadel voor hoge schoft en kleine kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:02

Ik heb zelf een Kent&Masters S-line en ben er erg tevreden over. De Passier Corona is ook een fijn zadel.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:05

KN is een zadel met een behoorlijk brede twist, niet zo vreemd dus dat je daar last van krijgt als je zo tenger bent.
In mijn ervaring ligt stubben ook erg netjes op paarden met een hoge schoft en stubben is een stuk smaller in de twist. Al zou ik als ik jou was gewoon iemand laten langskomen met heeeeeeel veel zadels om te passen en te proberen :)

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 13:07

Ik heb tot nu toe inderdaad alleen maar positieve reacties over Kent en Masters gehoord. Voordeel daarvan is dat het zadel nog mee kan groeien. Nadeel wat ik wel bij mij op stal voorbij zie komen, is het getwijfel tussen de boommaat en pads die gebruikt worden om atrofie bij de schoft (tijdelijk) op te lossen. Dat zou ik dan weer niet willen....

Ik heb laatst op een ander type KN gereden en die had inderdaad een vrij brede twist. Echt beduidend breder dan de Tango. Voor mijn gevoel valt het met de Tango dus wel mee. Is Stuben niet juist erg hard Liselot? Heb ervaring met Stuben springzadels en die waren bepaald niet zacht.

Ik ben met je eens dat ik iemand langs moet laten komen om gewoon veel uit te testen. Maar wie? En wie heeft ruime keus? Zoveel mensen zoveel meningen zucht...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:09

De stubbens van pak em beet 20 jaar terug waren hard. Maar de nieuwe dressuurzadels vind ik persoonlijk niet hard hoor

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:11

Rossner Montréal? Als je lekke zat op een Rossner, waarom niet? Valt binnen je budget, en het is echt wel een zadel van goede kwaliteit :j

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 13:14

Ik zou als ik jou lekker terug gaan naar wat je beviel.
Rossner Amerika :j

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:17

Alleen een teruggesneden kamer is niet voldoende voor paarden met een hoge schoft. Je wilt echt een dikker kussen onder het zadel om zo de boom verder van de wervelkolom te houden. De hoge schoft modellen van Kent & Masters voldoen wat mij betreft uitstekend op paarden met een hoge schoft. Prettige bijkomstigheid is het verwisselbare kopijzer. Mocht je paard door de seizoenen van model/omvang veranderen, dan is de boommaat gemakkelijk aan te passen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 10:27

Ik ga straks een Rossner Amerika ophalen bij een oud stalgenootje. Hij zou wel even rechtgemaakt moeten worden, maar dan ik kan in ieder geval wel weer even testen hoe dat ook al weer zat en of het zadel passend te krijgen is op mijn paard.

Je hebt gelijk FHS (logisch hehe) dat het zadel natuurlijk wel voldoende ruimte moet geven dmv de kussens. De schoft van mijn paard is echter zó hoog dat zadels zonder teruggesneden kamers echt niet gaan passen, dus die vallen sowieso af in de zoektocht.

Als ik google op hoge schoft, zie ik ook wel zadels van Ainsley en Anatomica voorbijkomen. Hebben jullie enig idee of die zadels ook prettig zitten voor tengere vrouwen met lange benen zoals ik? Of hebben jullie nog andere opties?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 10:46

Ik vind ainsley en anatomica en kommetjes om in te zitten. Ook hebben ze erg veel wrong. Maar als je dat prettig vind kan je ze altijd proberen :) Tenger en langbenig past imo wel bij die zadels

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:20

Als je zoveel fysieke klachten heb, is het van belang dat je je laat informeren door iemand die zich daadwerkelijk verdiept heeft in de relatie tussen fysieke kenmerken van de ruiter en het ontwerp van het zadel. Dat gaat veel verder dan "ik ben tenger, dus een 17 inch" of "ik heb lange benen". Een expert gaat daadwerkelijk details opmeten. Bijvoorbeeld je benen... Wáár zijn je benen lang? Je onderbeen? Je bovenbeen? Of zit je met een lang been? Of juist met een gehoekt been en knie daardoor ver naar voren? Hoeveel centimeter verschil is er dan bijvoorbeeld tussen bovenbeen en onderbeen? Dat zijn allemaal vragen die nog maar betrekking hebben op een paar kleine details van het zadel en die een deskundige precies voor je na gaat meten. Op basis van die gegevens kan dan bepaald worden welke kenmerken een zadel heeft waar jij pijnvrij in kan rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:22

Prestige en Jaquar bieden zeer elegante smalle zadeltjes voor hoge schoft.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:23

En de prijstechnisch leukere variant van jaguar: Harry Dabbs

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:36

Kleine kont hoeft idd niet te zeggen dat je 17 " nodig hebt... als jij een lang bovenbeen hebt zul je snel op een grotere maat uitkomen als je zou denken/verwachten in relatie tot de rest van je bouw, maar dat been moet je wel ergens kwijt.
Dusnstaar je niet blind op kleine kont en de maat van het zadel

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 12:59

Jullie advies allemaal ter harte genoten en een paar afspraken gemaakt :D We gaan maar eens investeren in voorrijkosten en paskosten. De moeite waard als ik daardoor op veel verschillende zadels kan zitten.

Volgende week komt Timmo de Vries van Divoza. In ieder geval voor de Rossners en Kent en Master. En nog andere zadels die in het budget vallen.

Vrijdagavond komt Equilibrium Saddle Fitting voor een stalgenoot en zal ik met haar de mogelijkheden bespreken qua budget. Zij heeft weer totaal andere merken die ik persoonlijk niet ken (Ideal/Seabis/Ruiz Diaz etc)

En Van Rijs heb ik gebeld, moet nog even ingepland worden. Maar die laat ik komen voor tweede hands Anatomica/Albion/Stüben en wat hij verder nog heeft.

De Rossner Amerika van mijn oude stalgenoot bleek een echt 'oudje' te zijn en 18 inch dus die heb ik uiteindelijk niet geprobeerd. Wel bij een huidige stalgenootje in een AB-zadel gezeten. Dat type vond ik in ieder geval niet heel fijn. Dat was echt een kommetje (ging er wel rechter door zitten) en harde kniewrongen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:07

FHS schreef:
Alleen een teruggesneden kamer is niet voldoende voor paarden met een hoge schoft. Je wilt echt een dikker kussen onder het zadel om zo de boom verder van de wervelkolom te houden. De hoge schoft modellen van Kent & Masters voldoen wat mij betreft uitstekend op paarden met een hoge schoft. Prettige bijkomstigheid is het verwisselbare kopijzer. Mocht je paard door de seizoenen van model/omvang veranderen, dan is de boommaat gemakkelijk aan te passen.

Nadeel is alleen dat kent en master ook breed is in de taille.. Ik ben van K&M, overgestapt naar KN en deze zit echt heel wat smaller.. Voor de ruiter dan.

De nieuwe S-Line modellen zijn misschien wel smaller, daar durf ik niks van te zeggen, de 'normale' K&M zitten echt breed, ook de high wither.

AB zou ik niet aan beginnen, maar dat komt door een persoonlijke nare ervaring (eventueel via pb).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:15

Zie je boomloos als een optie? Er zijn veel goede merken tegenwoordig op de markt die zeer geschikt zijn voor hoge schoft en ook geen issue als je zelf geen grote kont hebt. Denk bijv. aan barefoot of ghost zadels. Beide hebben modellen voor de dressuur en waar je ook mee mag starten. Er is een passervice voor boomloze zadels die door heel nederland rijdt (is ook een bokker, teteltee). Zij heeft veel verschillende merken en modellen (o.a. ghost en barefoot) verkoopt zelf niets. Haar site: www.boomlooszadelpasservice.nl

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 13:56

Boomloos heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht. Ik rij nu nog in basissport maar met de huidige progressie verwacht ik de basissport volledig uit te rijden en misschien zelfs nog verder te kunnen. Ik heb geen idee of boomloos geschikt is voor dat niveau?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:59

Ik kan je de Kentaur Electra aanraden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:06

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:06

Ik zou met jouw eisen eens kijken naar een tweedehands Albion. Voldoet eigenlijk precies aan je eisen :). Past op veel paarden vanwege teruggesneden kamer en veel ruimte rondom de schoft. Daarnaast is de zitting zacht en smal, en de modellen hebben over het algemeen voldoende wrong. Nieuw waarschijnlijk wel wat boven je budget, maar tweedehands is er zeker wel wat te vinden :).

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 15:30

Ik heb net de zadelpasser van Divoza op bezoek gehad. Begonnen met de bouw van mijn paard. Hij gaf aan dat de merken die zij verkopen niet optimaal zijn voor mijn paard. Hij heeft echt een hele lastige rug. Rossner Amerika past sowieso niet. Rossner Montreal en Kent en Master etc kan allemaal wel maar dan wel met onderlegger. Hij heeft het laten zien met een losse boom. Te wijd niet goed natuurlijk, maar bij een smallere boom ligt hij bij de schoft goed maar gaat hij drukken op de trapeziumspier.

De optie die hij gaf ligt nu nog boven mijn budget. Dat is de KM deluxe omdat ze daar wel wat meer aan de boom kunnen doen. Of natuurlijk toch naar een zadelmaker als Ninon Schutte.

Vervolgens mijn KN bekeken. Die vond hij eigenlijk best goed liggen. En zonde als ik dan naar een mindere kwaliteit terug zou gaan. Of nu geld investeer en Max er volgend jaar uitgegroeid is. Als het puur op mijn zitcomfort aankomt heeft hij me daarom de optie gegeven kosteloos hetzelfde zadel tweedehands maar dan een maat kleiner een week te testen via hen. Dus die ga ik dit weekend ophalen.Als dat beter zit, ben ik nu goedkoper uit en kan ik doorsparen voor een maatzadel volgend jaar.

Volgende week zadelfitter nr 2. Ik ben benieuwd waar zij op uitkomt. Zij komt weer met hele andere merken. Seabis, Ruiz Diaz, Anky, Ideal....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:35

Dan was de zadelpaard vanuit jou eigenlijk onderweg naar mij, helaas moest ik afzeggen _O-

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:43

Mijn paard heeft een heel hoge lange ietwat smalle schoft met smalle schouders en een korte rug. Ik had een wow, dit zadel heb ik helemaal voor hem aan laten passen, met 16 inch kussens en 17 inch zit. Er zit geen lucht in maar foam en wol. Onder dit zadel heb ik een prolite onderlegger, die ik eerst leeggehaald heb en nu gebruik met alleen de pads aan de achterkant. Dit omdat mijn paard ook nog s bergop is gebouwd en alle gepaste zadels tot nu toe achterover kiepten. Ook de wow ivm het kopijzer dat ook moest passen natuurlijk.
Het is nog steeds niet ideaal, maar bij benadering. Aangezien ik altijd heb lopen tobben met mijn paard en zadels en hij nu 17 jaar is, blijf ik dit zadel gebruiken. Alle zadels die ik tot nu toe heb gekocht, gebruikt en gepast met een stuk of wat zadelfitters erbij lagen nooit goed.
Succes met het vinden van een fijn zadel!

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 15:59

Soms ligt het niet alleen aan een zadel. Vaak, is het de ruiter, die scheef zit.