Naar aanleiding van het topic over 'vrouwenzadels' is bij mij het kwartje gevallen dat ik op zoek moet naar een ander dressuurzadel. Ik zie erg op tegen de zoektocht en ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Je hoort, leest en ziet zoveel verhalen over slecht aangemeten zadels. Daarnaast is er zoveel keus qua zadels....
Ik heb altijd veel verschillende paarden gereden en ruim 10 jaar lang heel veel plezier gehad van mijn Rossner Amerika (17 inch). Toen dat zadel echt op was, wilde ik overstappen naar een 'kwaliteitszadel' wat bovendien op meerdere paarden zou passen. Dat is de KN Tango SY geworden. Bij het testen zat hij heerlijk, maar ik heb er uiteindelijk meer niet dan wel mee gereden. Toen ik er wat langer mee reed, moest ik eigenlijk concluderen dat ik er nooit echt lekker op gezeten heb. En nu ik weer in het bezit ben van een eigen paard en dagelijks met dit zadel rijd, kan ik toch echt niet anders zeggen dan dat ik NIET lekker zit. Ik heb continue last van mijn rechter zitbeenknobbel. Daar zit nu een verdikking rond het bot en de pijn straalt ook door naar mijn rechter bovenbeen. Ook rij ik me met enige regelmaat door aan de voorkant. Door het eerder genoemde topic begon ik vervolgens de link te leggen tussen mijn bekkenbodemproblemen en mijn zadel....Bovendien heb ik altijd gedacht dat ik een maat 43 had (vergelijkbaar met 17 inch) maar na controle blijkt dit een maat 45 (17,8 inch) te zijn. Feitelijk zou dit voor mij te groot moeten zijn. Ik ben zelf 1.70 m groot, vrij lange benen en ik weeg zo'n 53 kilo. Ben dus nogal tenger dus 17 inch of 17,5 zou voor mij passend moeten zijn.
Het is de bedoeling dat mijn huidige paard nog lang bij mij blijft, dus ik hoef niet meer persé een zadel wat 'op de meeste paarden' gebruikt kan worden. Mijn paard is nu 10 jaar oud, heeft weinig in de sport gedaan (trainen nu voor het M) en moet dus nog wat verder ontwikkelen in de bespiering naast de schoft en op de rug. Hij heeft een extreem hoge schoft en een wat weke, niet al te lange rug. Hij is ruim 72% volbloed (volbloed x KWPN). Hij heeft moeite om zijn buikspieren goed aan te spannen en zijn rug rond te maken.
En nu is dus de vraag welk merk en type zadel voor ons geschikt zou kunnen zijn? Vanwege de hoge schoft moet het absoluut een zadel met een teruggesneden kamer zijn. Zoals Kieffer, KN etc. Ook niet te lang zodat hij niet belemmerd wordt in het juist gebruik maken van zijn rug. Zelf geef ik de voorkeur aan zadels met een smalle zit/twist. Redelijk wat kniewrong zonder dat dit de vrijheid in het bovenbeen belemmerd. Een absoluut zachte (middel) diepe zit, zonder dat het een gedwongen zit wordt. Eigenlijk gewoon zoals de KN Tango maar dan dus beter passend

Ik zit zelf nu vooral te denken aan het voor mij 'bekende' dus de Tango maar dan een maatje kleiner, of terug naar de Rossner Amerika. Kent en Master voor hoge schoft zou ook een optie zijn. Maar wat is er nog meer? Ik heb een budget van ongeveer 1000 euro. Tweedehands is ook prima. Op maat gemaakt ga ik met dit budget niet redden.
Mijn vaste zadelmaker is Godfried van de Verlichte Zit en die komt binnenkort langs. Wie zouden jullie nog meer aanbevelen? Iemand die bij mij op stal (Z-H) komt?