Oud zadel opknappen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Oud zadel opknappen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 09:32

Hoihoi,

Zoals de titel zegt heb ik dus een oud zadel. Het heeft de afgelopen 2 jaar in een relatief vochtige schuur gelegen en is daardoor aangetast. We willen het paardje waar het zadel van is weer een beetje gaan oppakken, maar voorwaarde is natuurlijk wel dat het zadel ook wat opknapt. Het is geen optie een nieuw zadel te kopen.

Even voor de mensen die zich zorgen maken: ik heb net uitgebreid gekeken. Het zadel ziet er nog prima uit, de kussens zijn stevig en het leer op de kussens en onderste zweetbladen voelt en oogt soepel.

De stijgbeugels en bovenste zweetbladen zijn echter anders. Ze zijn stijf (hard) en in de hoeken tussen de zweetbladen zit wat vuil en schimmel op het leer.
Ik ga het zadel dus een aantal keer flink in het vet zetten, vooral de zweetbladen in de hoop dat die weer wat soepel worden.

Maar wat doe ik met de viezigheid? Kan ik daar een natte doek langs halen, of evt wat schrobben? Of moet ik het echt houden op een droge doek en wat poetsen met de hand?

Ik zou het super vinden als jullie willen meedenken (en evt je ervaringen delen?) :)

Tabaluga12

Re: Oud zadel opknappen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:33

Het lijkt me dat de kussens ondertussen te hard zijn geworden. Deze zou ik laten nakijken en evt. opnieuw vullen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:37

Lederzeep gaan halen, of glycerine zeep werkt ook. Dan kan je gewoon nat poetsen, als het erg begint te schuimen heb je te veel water. Goed opdrogen met een handdoek, zo nodig herhalen en dan kan je pas gaan vetten of olien.
Nu gaan alle poriën toe zitten van vuil en werkt het dus niet om er iets op te doen.

Laat het zadel wel sowieso nog nakijken, kussens die vochtig gelegen hebben kunnen zo wel goed aanvoelen maar op het rug van het paard kunnen ze ongemakkelijk aanvoelen. Ook is het paard uiteraard in bouw veranderd na die tijd.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:42

Lekker aan de gang gaan met zadel zeep om hem schoon te krijgen en daarna vetten tot het vet er niet snel meer in trekt. Dan met een droge doek oppoetsen.

Daarna zadelmaker bellen voor nieuwe vulling en passend maken, na 2 jaar past die echt niet meer en de vulling is te oud geworden en niet goed meer.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:08

Dankjulliewel voor de reacties!
Ik was geloof ik even vergeten te vermelden dat het niet mijn pony en mijn zadel zijn. Maar natuurlijk wordt er strakjes ook even naar de ligging van het zadel gekeken! De schuur was niet zo vochtig dat de kussens helemaal nat zijn geworden hoor, maar het zou idd wel goed zijn als er even naar gekeken wordt.

Anyways, bedankt voor de tip van de zeep! Daar ga ik zeker even naar kijken. Hopelijk heeft de 2de hands ruiterzaak hier iets, anders ga ik even vragen bij de schoenmaker.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:11

Vocht trekt makkelijk in leer, kussens zijn gevuldmet wol, wol verkleefd met vocht.
Ga er maar vanuit dat er een nieuwe vulling in moet, wat veel goedkoper is dan een nieuw zadel. Maar dan moet je hopen dat hij wel past.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:20

mirriezz schreef:
Dankjulliewel voor de reacties!
Ik was geloof ik even vergeten te vermelden dat het niet mijn pony en mijn zadel zijn. Maar natuurlijk wordt er strakjes ook even naar de ligging van het zadel gekeken! De schuur was niet zo vochtig dat de kussens helemaal nat zijn geworden hoor, maar het zou idd wel goed zijn als er even naar gekeken wordt.

Anyways, bedankt voor de tip van de zeep! Daar ga ik zeker even naar kijken. Hopelijk heeft de 2de hands ruiterzaak hier iets, anders ga ik even vragen bij de schoenmaker.

Je kan anders ook nog in de supermartk glycerine zeep gaan halen, dat is uiteindelijk hetzelfde als zadelzeep.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:32

:D Beetje late update, maar goed. Onze 2de hands zaak is echt geweldig! Omdat het zo'n eind is naar de eerste echte ruitersportzaak, heeft de eigenaresse ook sommige nieuwe dingetjes die ze gewoon inkoopt. Waaronder: jaja, zadelzeep én vet :D
Beide dus gehaald. Helaas alleen nog tijd gehad om een klein beetje zadelzeep te testen en jee, wat knapt dat al op! Morgen hopelijk lekker verder poetsen en schrobben. Het is in elk geval erg "rewarding" :)

xpgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:04

mooizo ! Ik zou inderdaad even de kussen na laten kijken, you never know ..