Zoals de titel zegt heb ik dus een oud zadel. Het heeft de afgelopen 2 jaar in een relatief vochtige schuur gelegen en is daardoor aangetast. We willen het paardje waar het zadel van is weer een beetje gaan oppakken, maar voorwaarde is natuurlijk wel dat het zadel ook wat opknapt. Het is geen optie een nieuw zadel te kopen.
Even voor de mensen die zich zorgen maken: ik heb net uitgebreid gekeken. Het zadel ziet er nog prima uit, de kussens zijn stevig en het leer op de kussens en onderste zweetbladen voelt en oogt soepel.
De stijgbeugels en bovenste zweetbladen zijn echter anders. Ze zijn stijf (hard) en in de hoeken tussen de zweetbladen zit wat vuil en schimmel op het leer.
Ik ga het zadel dus een aantal keer flink in het vet zetten, vooral de zweetbladen in de hoop dat die weer wat soepel worden.
Maar wat doe ik met de viezigheid? Kan ik daar een natte doek langs halen, of evt wat schrobben? Of moet ik het echt houden op een droge doek en wat poetsen met de hand?
Ik zou het super vinden als jullie willen meedenken (en evt je ervaringen delen?)
Beetje late update, maar goed. Onze 2de hands zaak is echt geweldig! Omdat het zo'n eind is naar de eerste echte ruitersportzaak, heeft de eigenaresse ook sommige nieuwe dingetjes die ze gewoon inkoopt. Waaronder: jaja, zadelzeep én vet