Bitten, welke is het beste ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ravehinnik

Bitten, welke is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:04

Hoii,
Ik heb net een nieuw paardje en zijn naam is Harley - D. Hij is nu net klaar van het inrijd-gebeuren en staat weer veilig thuis. Nu heb ik toch wel een probleempje. Toen hij thuis was viel het me op dat zijn mondhoeken schraal waren. Niet kapot, maar schraal. Ik vind het nooit fijn om te zien wanneer een paard pijn heeft. Ik wilde er zo snel mogelijk wat aan doen. Ik smeer het nu elke dag in met babyolie en het gaat al stukken beter, maar wat ik me toch echt afvraag is waarom hij dit heeft. Kwam het door het inrijden ? Of moet er nog een beetje eelt worden gekweekt ? Of toch doordat het bit niet goed is. Ik denk echt niet dat het ligt aan Harley. Persoonlijk zit ik toch te kijken naar bitten. Misschien dat jullie hier advies over kunnen geven ? Of een bit kunnen aanraden bij een 3 jarige ruin met een gevoelig mondje. ;)
Ter info : Ik rijd nu met een 13,5 dubbel-gebroken water trens. Ik heb zelf nog verschillende bitten liggen zoals een 13,5 onderlegtrens ook dubbel-gebroken en een happy mouth bit. Ik denk dat een wat dikkere onderlegtrens wel kan werken i.v.m de kleine ringen, maar ik wil het ook van jullie weten.

(Ik wist niet helemaal zeker waar ik het moest plaatsen maar aangezien ik het toch op bitten voorzien heb, heb ik het hier gedaan)

Greetz

Cil_

Re: Bitten, welke is het beste ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:10

Ik rij graag met een redelijk dikke, dubbel gebroken (K&K) trens. Heb je gecontroleerd of het bit op de juiste plek in de mond ligt en de mondhoeken niet omhoog getrokken worden?

ravehinnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:11

Ja, ik houd 7 milimeter over en hij zit niet te ver omhoog

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:23

Heeft het paard veel rimpeltjes in zijn mondhoeken en heb je gekeken of het hoofdstel recht zit vóór dat je het gecontroleerd hebt?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:30

Babyolie is overigens geen goed idee omdat deze de mondhoeken nog zachter en beweegbaarder maakt waardoor het nog gevoeliger wordt.
Watertrens is wel niet ideaal voor een paard met gevoelige mondhoeken. Er zouden wat velletjes tussen de ring en het mondstuk kunnen komen wat vaak alleen gebeurd met paarden welke dun vel hebben in de mondhoeken. Je hebt wel bitringen om er rond te doen, van die rubberen. Maar die zou ik enkel aanraden als je paard genoeg speeksel aanmaakt. Anders ga je het risico lopen dat 'droog' vel tegen rubber schuurt. En je mag het zelf eens testen, dat brand als een gek. Dus dat is natuurlijk ook niet wat je wil.

Kleinere ringen veranderen er niets aan. Wat soort ringen heeft je happy mouth bit? Ook watertrens?

Wat je wel kan doen, is om voor het rijden een beetje vaseline in de mondhoeken te doen zodat het bit meer heen en weer schuift over de mondhoeken. Dan voorkom je dat het bit maar op 1 klein plekje blijft wat uiteindelijk opengaat.
Ook zou je bit zo moeten hangen dat je maar 1 of 2 grote plooien hebt, niet 4 a 5 kleintjes. Want die kunnen natuurlijk weer ergens tussenkomen te zitten.

Bij paarden met gevoelige mondhoeken kies ik altijd voor een bustrens, dat beschermt de mondhoeken wat meer. Tegenwoordig heb je ook speciale bitten zoals sprenger golden wings, daar geeft het mondstuk bescherming aan de mondhoeken.

Kan je misschien meer uitleg geven met wat jij schraal vindt? Mijn paard heeft namelijk heel zachte mondhoeken, maar nog nooit een wondje gehad in de mondhoeken. Hij neemt zijn bit ook zelf aan zonder dat ik moet duwen oid. dus pijn heeft hij zeker niet van zijn bit. Hij is er ondertussen 21, dus het is niet erg om zachte gevoelige mondhoeken te hebben. Overigens heb ik wel altijd een dubbelgebroken bustrens er in gehad. Een tijdje met een watertrens met rubberen bitringen gereden, maar daarvoor maakte hij toen nog niet genoeg speeksel aan.

ravehinnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:38

Ik bedoel ermee dat het een effect van een niet-open schaafwondje heeft. Ik heb dat gold wings bit inderdaad ook gezien. Ik denk er over om het te halen.
Ik heb zoals jij zegt 1\2 plooien.

ravehinnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:41

Oja speeksel maakt hij genoeg aan het druipt letterlijk zn mond uit (niet een een andere vorm ofzoiets)