Kent & Masters...High wither of niet..heupen probleem zucht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fionami

Kent & Masters...High wither of niet..heupen probleem zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 13:29

Juist...verwarring.

Ik heb een korte tijd terug een zadelpasconsult gehad voor op mijn fries. Mijn prachtige kieffer past niet goed en zelf zit ik er ook niet lekker op.

Ik heb een fries welke een vrij breed tussenkanaal nodig heeft en een blauwe/rode boom. 17,5 inch.

Ik...heupproblemen!Ik heb dus een smalle twist/zit nodig.

Nu had mijn paard een thorowgood t8 dressage high wither op gehad wat goed lag en ik zelf zat ook eigenlijk wel goed. Een juiste kent en masters was op dat moment niet mee.

Ik had gevraagd welk zadel het zou zijn als K&M versie. Mij werd de s line dressage high wither verteld. maar zit er in een geen high wither verschil in de twist/zit voor de ruiter. In het tussen kanaal voor het paard etc?

Met andere woorden...help!

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:28

Ik heb vanwege mijn heupen een S-line die zit beduidend fijner en smaller voor mij als een original.(overigens is de S-line qua zit niet te krijgen vij thorowgood, dat zijn de originel bomen)
Overigens heb ik een normale boom curve, high withers is voor paarden met een hoge schoft(en aanzien ik een fjord heb is dat niet echt aan de orde ;) ) dus of daar nog verschil in zit durf ik niet te zeggen

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:20

Nou daar zit mijn dilemma dus een beetje. Ik heb een fries met een klein schoftje. Maar zit er veel verschil qua twist in een gewone s line.of the high wither.zowel voor paard als ruiter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:21

Nee, het verschil zit hem in het kussen (naar het paard toe), dat is wat dikker en hoger aangenaaid. Daar zou je niets van moeten merken.

Maar de breedte van je kopijzer maakt wel uit. Ik zie vaak dat zodra het kopijzer oranje of wit is dat mensen met smalle heupen dan gaan klagen.
Maar goed, dat ligt dan hoofdzakelijk aan het paard.

Fionami

Re: Kent & Masters...High wither of niet..heupen probleem zucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:30

Win heeft gelukkig een blauwe a rode boom. Wat is dan eigenlijk nog het verschil tussen een normale s line dressage en een low dressage?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:36

Ook weer het kussen.

Voor echte ronde types heb je dan de cob original nodig die ligt nog dichter aan het paard. Maar dat is best een uitdaging met zitten als ze dan xxw zijn.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:38

Ja de cob valt bij mij af. Dat overleven mijn heupen/liezen niet.

@sizzle je hebt zo te horen redelijk ervaring. Ik heb nog wat foto's van win zijn rug. Heb jij dan ongeveer een idee?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:45

Op basis van foto's kun je hooguit inschatten welke merken afvallen maar geen betrouwbaar pasadvies geven.

Als je een fatsoenlijke verkopwr hebt dan controlleerd deze op het bestelde zadel past.
Ik bestel ook wel eens een low profile terwijl de ruiter de normale testgereden heeft. Soms vertel ik het niet eens omdat het alleen maar onzekerheden geeft (zoals dit topic al aangeeft ;) ). Maar mocht er dan achteraf een probleem blijken (nog nooit gebeurd gelukkig) dan zou ik hem direct omruilen voor het zadel dat proefgereden is. Dat is het verkopers risico imo.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:53

Nou probleem is ze had op dat moment geen k&m zadels bij zich. Dus heb gereden op een thorowgood t8 hwd dressuur. Nu vroeg ik haar welk kent en masters zadel is dat dan. Dus ze zegt een s line dressage high wither. Nu kan ik bij haar mijn zadel niet inruilen maar bij een andere zadel passer wel.alleen woont die aan de andere kant van het land.dus ik zei ze adviseerd dit zadel. Maar zij zegt juist weer.ik snap het high wither gedeelte niet.dus.... en nu denk ik dan

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:10

Het type boom in de Thorowgood dressuur is hetzelfde type boom als in de S-serie van Kent & Masters. Heb je van Thorowgood een HDR nodig, dan dus ook van de S-serie van Kent & Masters.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 08:01

Nou dat is het punt. ik zou niet zeggen dat mijn fries een hoge schoft heeft. maar misschien dat de high wither voor mij misschien smaller zit dan een gewoon model?(hoger op mijn paard?)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:50

Andere verkoper zoeken met meer voorraad.
De s-line k&m vind ik kwa zitgevoel niet te vergelijken met TG.
Daarnaast heb je nog movable en fixed blocks, dat maakt ook een groot verschil aangezien je bij de fixed blocks vaak een halve inch groter nodig hebt kwa zitting.
Het verschil HW en normaal voel je als ruiter niet. Dat is puur de afstand tot het paard. Te hoog is niet goed, dat is instabiel.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:00

Ik weet sowieso dat ik de moveable block wil.is er een kent en masters verkoper in de buurt van Noord Holland?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:15

Geen idee, sorry.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:18

Bokker FHS die hier al reageerde komt uit Zeewolde, maar komt bijna overal tegen reiskosten vergoeding :) doe haar een pb?
Ze onderhoudt mijn zadel ook.

Fionami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:44

Ik bel na werktijd mijn zadelmaker even.kan ze haar uitleg geven.ze belde mij al.dus we gaan er denk ik wel helemaal uit komen!