Hoge Schoft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kari_Janne

Hoge Schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 16:22

Hallo,

Ik heb een Trakhener merrie van 9 jaar oud.
Ben bezig om haar vanaf nul weer helemaal op te leiden en ben op het punt aangekomen dat we het rijden ook weer gaan oppakken.
Nu lijkt het een onmogelijke opgave om een zadel te vinden.
Heeft iemand tips of idee wat voor merk zadel geschikt zou zijn voor een paard met een hoge schoft?
En weet iemand een goede zadelmaker in Friesland?

Alvast bedankt voor het reageren.

Groetjes Kari-Janne
Laatst bijgewerkt door Kari_Janne op 17-08-15 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Re: Hoge Schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:30

Aangezien je net bezig bent, en je paard dus nog in zijn lichaam gaat veranderen, zou ik beginnen met een boomloos zadel. En er blijven als het je bevalt. ;) De goede merken zoals barefoot, trekker enz. zijn geschikt voor een hoge schoft.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:33

In de hoop dat je opleiden bedoelt en het paard niet laat lijden,

beste is een antwoord op de vraag voor een goede zadelmaker af te wachten en die erbij te halen om het eens te bekijken. want merk zegt natuurlijk niet alles, noch zegt het hoge schoft alleen alles. Zadelmaker kan het paard bekijken, en zijn bewegingspatroon plus wellicht ook een inschatting maken waar wat meer ruimte moet komen vanwege opbouwende spieren en dergelijken.

Kari_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 16:42

@Greyon Ben inmiddels al 1,5 jaar bezig hoor ;)
Boomloos heb ik al geprobeerd is geen optie voor haar helaas. Bedankt voor het mee denken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:46

Goldanna2006 schreef:
@Greyon Ben inmiddels al 1,5 jaar bezig hoor ;)
Boomloos heb ik al geprobeerd is geen optie voor haar helaas. Bedankt voor het mee denken.

Tenzij je alle soorten boomloos hebt geprobeerd, kun je niet zeggen dat boomloos niks is. Je zegt toch ook niet dat een boomzadel niks is als er een paar zijn waar ze niet fijn op reageert? :) maar buiten dat, misschien een kieffer wat?

Kari_Janne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 16:49

Boomloos is geen optie omdat dat niet geschikt is voor haar rug. Heb er iemand bij gehad die verstand heeft van boomloze zadels en die heeft mij verteld dat boomloos voor haar geen optie is. :)

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:53

Het is per merk verschillend.
Ik heb ook een paard met een hele hoge schoft.
Ik heb 2 stubbens waarvan er maar 1 past.
Het is hetzelfde merk maar alsnog past er maar 1.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:03

Goldanna2006 schreef:
Boomloos is geen optie omdat dat niet geschikt is voor haar rug. Heb er iemand bij gehad die verstand heeft van boomloze zadels en die heeft mij verteld dat boomloos voor haar geen optie is. :)

Nogmaals er is geen 'boomloos' maar er zijn tig verschillende soorten boomloos. Je kúnt daarom niet zeggen boomloos is niks. Net als dat je ook niet kunt zeggen dat met boom niks is, tenzij je alles hebt geprobeerd. En dit zeg ik niet om je te overtuigen hoor, maar gewoon om de verkeerde informatie te corrigeren.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:14

Ik ken iemand die een KWPNer heeft met hoge schoft, zij heeft een Kent en Masters zadel. Misschien is dat wat voor jou?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:14

een zadel met teruggesneden kamer pas vaak wel.Ainsley bijvoorbeeld.

Zwaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:18

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:19

Ik heb goede ervaringen met Busse en Rossner Montréal. Teruggesneden hoge kamers :j

Yoshiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:43

Celiien schreef:
Ik heb goede ervaringen met Busse en Rossner Montréal. Teruggesneden hoge kamers :j

Klopt! Mijn ex-leasepaardje had ook een hoge schoft. Ik had een Rossner Montreal zadel en het zat én superlekker én het paste _/-\o_

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:50

Goldanna2006 schreef:

Dit kan niet kloppen hoor. Je kiest uiteraard zelf of je voor boomloos gaat of niet, maar ik wou hier alleen even op in gaan zodat je weet dat deze stelling niet klopt.

Elk merk heeft zijn eigen kenmerken. Kijk nu naar gewone boomzadels, kieffer past vaak prima voor paarden met een hoge schoft. Stubben bijvoorbeeld, daarvan gaan de meeste niet op eentje met een hoge schoft passen.
Maar het is niet omdat een Stubben niet kan passen, dat een boomzadel niet kan passen. Je hebt er zoveel verschillende merken in, welke nog eens verschillende modellen hebben. Je hebt ook semi-boomloos, flexibele,...

Laat je niet beinvloeden door iemand die maar 1 of een paar merken/modellen kent. Er is zoveel meer op de markt dan een paar jaar geleden. Voor elk paard is er inmiddels wel een boomzadel of een boomloos. Je moet alleen het juiste vinden, ook voor jezelf uiteraard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:53

Ik heb een Kentaur zadel. Mooie terug gesneden kamer die genoeg ruimte bied voor de schoft.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:04

Ik_op_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:04

Kentaur inderdaad, of Thorowgood. Laatste heeft betaalbare zadels speciaal voor hoge schoft (high wither). Wijze waarop de singelstoten bevestigd kunnen worden kan ook aangepast. Ideaal. Was een van de weinige zadels die op mijn "grote schoft" past ;)

Jelaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 18:32

ik ben zelf zeer goed geholpen door:http://www.zadelmakerij-vdbosch.nl

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:38

Mijn oude paard heeft ook een enorme schoft en zijn rug is nu ook wat ingezakt die de leeftijd. Ik krijg er geen boomzadel meer pas op; alles gaat bruggen. Dus er zijn zat boomloze zadels júist geschikt voor moeilijke ruggen en hoge schoften. Toen ik nog met boom zadel reed had ik een Tietse's Choice. Heerlijk zadel, zat goddelijk. Totdat het dus ook ging bruggen.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:40

Ik heb een barefoot Londen gehad op een merrie met hoge schoft, lag voor geen meter.
Nu hebben we er een hulsebos zadel op liggen, voor haar op maat gemaakt. Ligt prima.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:35

Op mijn paard met heel hoge schoft ligt de Barefoot London juist prima. Alleen icm zijn brede lijf wordt de zit voor mijn instabiele bekken helaas té breed. Ik ga nu Ghost proberen, schijnt ook erg geschikt te zijn voor hoge schoft paarden. Plus wederom goed over nagedacht qua drukverdeling en pasvorm.