Kn tango, wel of niet kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Kn tango, wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 11:27

Beste bokkers,

Mijn paard (1.65) is rondgeribt, heeft stevige schouders die ver naar achter doorlopen, een hoge schoft en een redelijk korte rug.
Het is een paard wat duidelijk aangeeft wanneer iets in het tuig hem niet lekker zit.
Ik had voor hem altijd een custom zadel, waar hij fijn onder liep en wat kort genoeg was voor zijn rug. Echter hier is hij nu uitgegroeid. Vanwege veel pas ellende bij custom, wil ik niet opnieuw voor zo'n zadel gaan.

Nu rijd ik al 1,5 week met een KN Tango van een stalgenoot die ik over kan nemen en mijn paard loopt hier fanatstisch onder, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Hij is los vanuit schouder en in rug en heeft een voorwaartse drang die ik eerder nog niet meemaakte en geeft voor het eerst echt na. Echter, het zadel is eigenlijk te lang voor hem (komt iets over de 18e rib). Voor de rest ligt het zadel perfect volgens de zadelmaker. Ik heb ook nog een oud euroriding diamant zadel (17 inch) geprobeerd, maar die paste uiteindelijk niet goed. Ik heb gereden met een nieuwere euroriding diamant, een Albion SLK, en een Prestige D1. Alle zadels waren kort genoeg. Onder de Albion liep hij het fijnst, welke ook het langst was, maar niet zo fijn als deze Tango.

Mijn vraag is nu: toch zoeken naar een kortere tango (die moeilijk te vinden is) met als risico dat hij dat weer minder prettig vindt of nu luisteren naar mijn paard die mij aangeeft dat hij dit zadel heel fijn vindt zitten ondanks dat het iets te lang is?
Ik mag het zadel nog twee weken proberen, dus ik heb zelf de neiging om als hij dan nog steeds zo fijn loopt, dit zadel te kopen... Maar is dat verstandig en is de kans op rugproblemen in de toekomst vanwege de lengte onvermijdelijk?

Foreverkliek

Re: Kn tango, wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:02

Luister naar je paard! En blijf luisteren, als hij in de toekomst minder gaat lopen als eerste zadel en rug laten controleren dan ben je de echte problemen voor.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:18

Ik heb al vele zadels op mijn paard gehad.
Het zadel waar ze t best onder liep achteraf gezien was ook net wat te lang .
Maar als jij goed in t diepte punt van t zadel zit , zal je paard geen last hebben van t iets te lang zijn

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 21:42

Zinzi jewel: mijn instructeur zegt ook dat hij mij van alle zadels in dit zadel het beste vindt zitten. Volgens de zadelmaker ligt het dieptepunt van de kn tango ook wat meer naar voren. Ik neig wel erg naar de aankoop van dit zadel, want ik wist niet dat mijn paard zo fijn kon lopen. Maar ik wacht de komende twee weken nog af. Ik neem aan dat als het zadel hem toch niet lekker zit, ik dat wel zal merken, aangezien mijn paard niet zo hard is voor zich zelf en al snel laat weten.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:06

Klinkt als een goed plan! Laat je nog even weten hoe het afloopt?