[WN] advies gevraagd zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MannyChina

advies gevraagd zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 20:19

ik ben op zoek naar een westernzadel. Puur voor buitenritten ( geen wedstrijden)
Hij zal maximaal 2x per week gebruikt worden. Tis voor een smal paard met een korte rug(Arabier) ( dus het liefst een roundskirt)
Ik wil er geen honderden euros aan besteden, dus dacht misschien weet iemand hier een goed betaalbaar zadel.
( tuurlijk komt er een zadelpasser aan te pas, maar ben puur op zoek naar info)
Leer/wintec maakt me niet zoveel uit.

Wie heeft er goede ervaringen of opties ?
En is boomloos aan te raden?

DubbelFun

Re: advies gevraagd zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:19

Helaas ben je voor een goed westerzadel al snel honderden euro's kwijt en de betere boomloze zadels zijn ook niet goedkoop.
Afhankelijk van merk, kwaliteit en leeftijd zul je toch vanaf 400 tot 1000 euro rekening moeten houden en dan komt daar nog een goede pad bij.

MannyChina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 10:38

misschien had ik het beter moeten uitleggen .... ik vind max 500 wel een redelijke prijs..... de nieuwe billy cook enz zijn voor recreatief gebruik voor mij iets te prijzig :P
maar enig idee welk merk betaalbaar is? en wat een goede zadelpassen incl verkoper is?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:56

Als verkoper én passer onder het zelfde petje zitten moet je al een hele goede hebben wil er geen belangenverstrengeling zijn.

Voor 500 euro is er wellicht wel een merkzadel te vinden maar passen blijft altijd een gok of je moet investeren in een (dure) pasmethode waarvan de werking/uitkomst ook discutabel kan zijn.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:03

Bighorn valt een beetje onder je eisenpakket en is een heel fijn merk wat in de wat "goedkopere" prijsklasse ligt. Ik rijd liever met mijn bighorn dan alle billy cooks waar ik ooit op gereden heb. Sterker nog, ik heb mijn BC reining zadel zelfs verkocht omdat ik er echt niet fijn in zat. Maar mijn bighorn heb ik al 12 jaar. Geweldig zadeltje. Ik heb mijne op een hele luxe Tinker merrie liggen. En ze zijn vaak heel kort. Heb zelf ook een roundskirt model. Misschien niet het mooiste zadel verder maar mijne heeft een diepere zit, is een barrle model met een lekker bontje erop. Ik kan uuuuren de bossen in hiermee. Ik heb ook nog een andere BC maar die heb ik al heel lang niet aangeraakt :+
Heb ook nog een barefoot arizona, leuk en aardig maar niet voor lange ritten. Zit veel te breed voor mij. Maar ze zijn wel ook redelijk kort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:27

Een BareFoot zit net zo breed als het paard breed is ;)
BigHorn is niet verkeerd, maar zoals elk merk zitten er grote verschillen in prijs/kwaliteit én modellen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:43

Klopt, Bighorn heeft ook zadels die ik twijfelachtig vind maar ik zag toevallig pas nog een zelfde als die wat ik heb voor 400. Super nette staat ook maar was toen al gereserveerd. Ik was heel erg aan het twijfelen die er niet ook bij te nemen :o

Maar Barefoot zit gewoon niet zo fijn als een boomzadel vind ik persoonlijk. Ik heb overigens alleen ervaring met dit boomloos merk dus kan best dan een ander wel werkt. Maar voor veel mensen is Barefoot ook een fijn merk. Ik zou dit zadeltje niet wegdoen, ik gebruik hem alleen wat minder. Liever die dan onze Quarter z'n Billy Cook :o Zit voor mij helemaal te breed. Kan het niet zo goed hebben met m'n heupen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 01:21

Chimello dat heeft niks met het merk te maken, maar alles met de boom die erin zit. Ik heb 2 Triple Horn's gehad (ene paard is verkocht incl zadel) en tussen die 2, beide nieuw gekocht en al, zat er toch echt verschil in de breedte. En zo is dat met alle merken. Het is maar net welke boom erin zit.

TS maare ik zou toch adviseren naar iets boomloos uit te kijken. Colorado saddlery, Startrekk, barefoot oid. Een passend boomzadel western vinden is echt best lastig, helemaal als je paard geen standaard rug heeft. Een westernzadel moet echt goed passen wil je niet in de loop van de tijd problemen krijgen. En dat passen is niet zo makkelijk als bij een engels zadel, waar je de kussens aan kan passen. Daarnaast is het ook niet zo even met het handje (wat nog steeds gebeurd) te voelen of het zadel ook echt goed ligt. Dan ben je afhankelijk van een goede zadelpasser, en de meeste vind je niet zoeven een zadel voor 500 euro. Meestal liggen bij die mensen de prijzen hoger. Plus zij moeten ook maar net een zadel hebben in jou prijsklasse die ook nog past.