Zadeldrukmeeting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klompie

Zadeldrukmeeting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 10:59

Ik heb sinds een aantal maanden een nieuw zadel (JC Saphir dressuur). Ik ben hier zeer tevreden over. Nu ben ik nogal een pietje precies :P en ik hoor de laatste tijd steeds vaker opmerkingen over een zadeldrukmeeting... Zijn er medebokkers die hier ervaring mee hebben, en waar of bij wie kan ik dit eventueel laten doen?

Groetjes..

marquez1

Re: Zadeldrukmeeting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:27

Zadeldrukmetingen zijn niet objectief.

Tot dusver is de techniek nog niet zo ver door ontwikkeld dat het meet wat het moet meten. Ten eerste moet de meetapparatuur elke sessie gekalibreerd worden, dat is een langdurig uitgebreid proces. Je weet dus niet of dit ook echt uitgevoerd wordt.

Ten tweede zou je verwachten dat je dezelfde waarden krijgt, wanneer je voor een tweede keer meet onder exact dezelfde omstandigheden, dat is lang niet altijd het geval.

Ten derde zijn de pads alleen in één (lengte) richting te gebruiken. Wanneer de pads dwars tussen paard en zadel wordt gelegd zou je verwachten dat je exact dezelfde waarden krijgt, maar dan raakt de apparatuur van slag.

Ten vierde moet je maar van de betrouwbaarheid en deskundigheid van betreffende persoon uitgaan, dat deze niet geknoeid heeft met het systeem. De waarden zijn makkelijk te beïnvloeden door andere kleurtjes te geven aan bepaalde waarden, waardoor het ene zadel een slechtere drukverdeling krijgt dan het andere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:32

Een zadeldrukmeting staat en valt met de persoon aan de knoppen :) Maar vlak ook de ruiter niet uit en de bodem.
Allemaal variabelen die de meting beïnvloeden.

@klompie: als je wilt weten of je zadel goed past doe dan een test met een zgn Carola-pad.
Wil je weten hoe je eigen balans op je paard overkomt ga dan eens naar iets als Euitana. Daar stond laatst een stand met een nep-paard + testapparatuur waar je zowel je balans/druk kon laten zichtbaar maken in dressuur, springen en western.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:52

Zadeldrukmeting kan interessant zijn als je een ruiter bent die constant hetzelfde doet, dezelfde houding heeft en op de juiste manier op zijn paard zit en daarnaast een paard heeft wat constant is en een bodem heeft die altijd in perfecte staat is.

Menig ruiter hier op bokt voldoen hier niet aan, en kunnen zoiets beter achterwege laten.

Wanneer je zelf als iets meer op links als rechts zit kan dat de drukmeting al beïnvloeden zonder dat dit aan het zadel hoeft te liggen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:38

Je kan beter je geld uitgeven aan goed onafhankelijk leren rijden en leren voelen of je paard fijn beweegt. Leg je perfectionisme naar jouzelf als ruiter.

Klompie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 09:14

A_nouk schreef:
Wanneer je zelf als iets meer op links als rechts zit kan dat de drukmeting al beïnvloeden zonder dat dit aan het zadel hoeft te liggen..

Dat snap ik, maar met een meting is dit toch zichtbaar te maken. Ik zeg ook niet dat dit aan het zadel zou moeten liggen. En inderdaad goed rijden en goed zitten is een kunst.... Volgens mij zit ik vrij goed in het zadel, weet niet of ik ook gelijk zeggen kan dat ik goed kan rijden...
Maar stel dat ik zo`n drukmeeting zou willen doen.. Bij wie kan dat in Nederland??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 10:30

Country Mill kan je het doen. Staat info op hun site.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:22

Een drukmeting is niet altijd even betrouwbaar maar om op je vraag in te gaan.
Op vrijdag bij de DAP in Bodegraven kun je een drukmeting laten doen.
Er bestaat trouwens ook een pad met klei die je onder je zadel kan leggen om te kijken waar je zadel het meeste druk geeft.
Zadelmakers en verkopers zullen het vaak afraden omdat ze dan geconfronteerd worden met hun onkunde :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:28

Unamie bedoelt of de Carola-pad (die kun je zelf maken) of de originele Port Lewis Impression pad (PLIP) die je kunt kopen en een stuk duurder is :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:31

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 13:33

unamie schreef:
Een drukmeting is niet altijd even betrouwbaar maar om op je vraag in te gaan.
Op vrijdag bij de DAP in Bodegraven kun je een drukmeting laten doen.
Er bestaat trouwens ook een pad met klei die je onder je zadel kan leggen om te kijken waar je zadel het meeste druk geeft.
Zadelmakers en verkopers zullen het vaak afraden omdat ze dan geconfronteerd worden met hun onkunde :')

Een impressionpad kan een goed hulpmiddel zijn om de drukverdeling te bepalen, als aanvulling op het gebruikelijke pasconsult. De impressionpads hebben alleen niet zo'n lange levensduur als ze zo veelvuldig worden gebruikt als bij zadelpassers / zadelmakers. Vandaar dat je ze niet veel tegenkomt in de praktijk van zadelpassers.