Ik ben vorig jaar met mijn draver overgestapt naar western. Dat gaat echt super goed, ze leert snel enzo.
En om het plaatje helemaal kompleet te maken ging ik alvast langzaam opzoek naar een westernzadel. Heel toevallig had een vriendin van me er eentje van een kennis die ze moest verkopen. Dus hebben we die dan maar gepast. Ik ging er echt heen zo van de eerste paar zadels zullen toch niet passen dus deze waarschijnlijk ook nie...
Maar bij het passen leek hij dus wel te passen. Die dag erna thuis weer gereden. Paard was heel relax met opzadelen en opstappen wat nieuw is voor mij, want meestal is het echt drama met opzadelen (vooral aansingelen). Nou gisteren had ze vrij maar vandaag dus weer gereden.
Maar vandaag had ik het iedee dat ie toch niet helemaal past. Maar dat kan ook aan mij liggen...
Nu mijn vraag: waar moet het zadel nu precies liggen op het paard ?
Want het kan zijn dat ik het zadel gewoon wat te ver naar voren/achteren liggen had/niet op de juiste plek. Ik heb gegoogeld enzo maar kan niet echt iets vinden van hoe en waar het moet liggen...
Ik heb nog wel gelezen dat de conchos iets achter het schouderblat liggen moet. Klopt dit ? En dat het niet erg is dat dat ene (onder de conchos weet niet hoe het heet) iets op de schouder ligt ?
En dat er maar twee drie vingers bij de schoft kunnen ?
En is het erg dat als je stapt en je vingers op de schoft legt de conchos iets op je vingers knellen/drukken ??
En dan nog een vraag...
Als ik het zadel erop leg ligt ie wel goed maar als ik aansingel gaat ie voor iets knellen ofzo (kan het slecht uitleggen). Kan dat daaraan liggen dat ik te strak aansingel en dat het gewoon wat losser moet of dat het niet goed ligt. Want met passen en eergisteren had ik heb wel strakker aangesingelt als vandaag maar toch lag ie vandaag niet goed.
Oke sry voor mijn lange text maar ik weet het niet meer
. Als ik hoor dat TS eigenlijk ook niet weet waar een zadel hoort te liggen en hoe je aan moet singelen vraag ik me af of ze een instructeur heeft en wat voor zadel het is.