zadelperikelen merrie na dracht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

zadelperikelen merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:37

Mijn merrie heeft sinds dit voorjaar een veulen aan de voet en is daardoor flink ingevallen qua bespiering en vet. Het veulen vergt veel van haar en ondanks onbeperkt ruwvoer, dagelijks weidegang en merriebrok blijft ze schraal. Ik wil haar graag weer wat oppakken onder het zadel om de bespiering weer meer in orde te krijgen, maar doordat ze zo is veranderd, ligt het zadel er niet (meer) goed op. Het schuift naar voren. Dit probleem kwam ik bij mijn zoektocht naar het juiste zadel voortdurend tegen en ik was zo blij dat ik eindelijk een zadel had dat goed lag, tot nu dus ;( .

Ik ga nu eerst aan de longe met haar aan het werk om haar rugspieren weer meer te trainen, maar ik wou even laten zien hoe het zadel nu ligt en wat er gebeurt. Ik zie eigenlijk niet in dat dit weer gaat passen. Ik twijfel zelfs of het überhaupt wel goed heeft gelegen, omdat de plaats waar het goed aansluit eigenlijk te ver naar voren ligt (net op de schouder in plaats van er achter). Mijn merrie heeft sowieso een moeilijke rug (singelgroeve ver vooraan, rondgeribd, weinig schoft, niet erg lang in de rug).

Waar het zadel zou moeten liggen:
Afbeelding

Wat er dan gebeurt:
Afbeelding

andere kant:
Afbeelding

Waar het zadel netjes aansluit:
Afbeelding

Afbeelding

Met dekje:
Afbeelding

Afbeelding

Na het werk, zweetplekken op de schouder/schoft (mijn hand geeft de grens van haar schouder aan)
Afbeelding

Om er nu een zadelmaker bij te halen is denk ik niet heel zinvol omdat ze zo ingevallen is en die bespiering weer drastisch gaat veranderen (is de bedoeling). Maar om hiermee te gaan rijden is ook niks, ik merk dat haar beweging wordt belemmerd en vanuit het HAW topic viel het ook erg op dat ze enorm op de voorhand duikt, waarschijnlijk door de ligging van het zadel: [RT-HAW] Verbetering tov vorige topic? Wainonia @ Work

Ik heb in het verleden 1 ander passend zadel gehad voor haar en dat was een Wintec Pro. Die lag als een huis, schoof niet en was eigenlijk perfect, ware het niet dat ik er zelf niet in kon zitten. De Wintec was erg breed qua zit en omdat ik slijtage aan mijn heupen heb, kreeg ik daar erg veel last van.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:41

Ik zou eerst spieren op gaan bouwen en daarna naar je zadel kijken voor nu ligt je zadel echt niet goed en 8s dat ook niet fijn voor je merrie.

Anoniem

Re: zadelperikelen merrie na dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:54

Wij hebben dit nu ook bij één van onze paarden, niet veroorzaakt door dracht overigens.
We hebben tijdelijk een heel dun bontje eronder dat je aan de voorkant ietsje op kunt vullen.
Als de spieren terug zijn, kun je die er onder weg halen.
Wij hebben dit wel op advies gedaan van onze zadelmaker, die zou ik als ik jou was ook om advies vragen eerst. :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:01

zelf leg ik het eerst op de schoft om hem dan een klein stukje terug te schuiven ivm glad leggen haren. Ik zou dit zadel nog een klein stukje naar voren leggen een fractie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:15

Je zegt het zelf al inderdaad...dit zadel past niet en gaat ook niet meer passen. De vorm van dit zadel gaat niet samen met de bouw van je merrie.
Bontjes en co gaan niet helpen in dit geval vrees ik....( in weinig gevallen trouwens waar er gezocht wordt naar '' eerst meer spieropbouw '' ).
Vermoed dat er een kleine investering aankomt... ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:17

Pandora2 schreef:
Je zegt het zelf al inderdaad...dit zadel past niet en gaat ook niet meer passen. De vorm van dit zadel gaat niet samen met de bouw van je merrie.
Bontjes en co gaan niet helpen in dit geval vrees ik....( in weinig gevallen trouwens waar er gezocht wordt naar '' eerst meer spieropbouw '' ).
Dat vind ik persoonlijk nogal onzin.
Deze merrie is door een aanwijsbare reden spieren verloren en die kunnen gewoon weer terug komen.
Het zadel paste voor de dracht namelijk ook gewoon?

Als het paard nou echt onherstelbaar is veranderd door de dracht, ja, dan moet je kijken naar een ander zadel.
Maar alleen spierverlies? Nee, dan is een bontje gewoon een prima tijdelijke oplossing.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:28

een goede zadelmaker erbij halen en met een aanpasbare pad gaan werken tot ze weer goed in de bespiering is. En dan kun je gaan kijken of een ander zadel nodig is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:34

Eerst longeren met bijzet, uiteraard opbouwend. Dus niet eerst met zadel. Mij is altijd geleerd dat wanneer je het gat op gaat vullen met te veel bont of dergelijke dan heeft de spier ook geen ruimte om dikker te worden.

Lees er misschien over heen, maar ik zou wachten tot een maand nadat het veulen van moeder weg is. Onderschat moederschap niet. TenZij de merrie het al op haar sloffen deed, maar dat doet deze duidelijk niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:36

KBK @Ts post zelf dat ze er aan twijfelt of dit zadel wel ooit goed gepast heeft... :)
En ik ben van mening dat dit zadel idd nooit echt goed op dit paard gepast heeft, met of zonder dracht...zadel zal altijd te ver naar voren moeten liggen om de singel op de juiste plaats te krijgen...duidelijk te zien op de eerste foto ...maar dat is hoe ik het zie natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:37

Teveel bont is nooit goed, maar bij die van ons hebben we 1tje die niet dunner is dan een dun shabrak.
Daar kun je vulling uithalen.
Dus wanneer er iets aan spieren bij is, haal je er een deel uit en dit herhaal je tot het zadel goed ligt. :j

Als het zadel nooit echt heeft gepast, zou ik er zeker een zadelmaker bijhalen. :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 22:20

Bedankt voor de reacties, ik zal me eerst met haar aan de longe bezig gaan houden de komende weken. Ik denk dat ik er ook muesli bij ga voeren (ze heeft nu merriebrok, sportbrok, lijnzaad, onbeperkt ruwvoer en dagelijks 2-3 uren weidegang omdat ze erg heftig reageert op het gras).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:34

Over het zadel heb ik niet zoveel te zeggen, al zou ik inderdaad met longeren beginnen.

Wat betreft het voer, daar kan je nog wel wat aan veranderen.
Van belang voor de groei van spieren zij eiwitten en als je die uit brok wilt halen is opfokbrok een hele goede keuze. Zeker voor een zogende merrie.
Ga je die merriebrok geven dan jaag je de melkproductie aan, daar is merriebrok voor gemaakt,en gaat de energie/bouwstoffen dus naar het veulen.
Wil je de merrie laten groeien geef je en brok die voor groei gemaakt is. Evt. in combinatie met wat luzerne door de brok , dit is een goede eiwitbron en door de structuur wordt de brok rustiger gegeten en beter gekauwd en verteerd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 22:35

Dus eigenlijk veulenbrok bedoel je? Ik ga dat eens nazoeken, bedankt voor je tip!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:39

Opfokbrok, ik gaf Famke Pavo Podo Grow 2, dat is voor paarden in de groei.
Veulenbrok is voor veulens niet voor jonge paarden.

Famke was, door ziekte, erg mager na haar laatste veulen. Blader in mijn Facebook foto's terug naar 2012.
Met deze brokken heb ik haar weer mooi ronde en vol on de spieren gekregen, maar helaas niet de ontstekingen uit haar darmen.
Famke was de moeder van Cherise.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 01:39

Brok kan heel handig zijn. Wat ook handiger zou kunnen zijn is het wachten hier dier aan het werk te zetten. Dan verhoog je die vraag naar energie ook niet onnodig.

Persoonlijk had ik gewacht. Voordat je het weet is zo'n veulen er af en dan pak je het longeren weer op nadat ze zelf wat meer op gewicht komt.

Vergeet niet dat blessures juist nu snel om de hoek kunnen komen kijken. Vooral wanneer spieren snel verzuren en er weinig energievoorraad is.

De een hobbelt zo weer verder met een paard met veulen aan de voet, de ander heeft gewoon meer tijd nodig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 06:38

Spieren kweken bij een paard wat schaal is en blijft,ga je echt niet redden. Spieren verbruiken nog meer en zal je paard dus eerder nog schraler maken.
Dus eerst volop voeren en pas weer oppakken als de merrie weer wat reserves heeft om om te zetten in spiermassa .

weet niet hoeveel kilo je voert, maar zou echt verhogen en andere soorten erbij voeren. (Lucerne en slobber etc)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:35

Mijn paard was nooit zo, omdat ik wel veel bix, en gras en ruwvoer onbeperkt gaf.

In het laatste jaar kreeg ze tijdens de lactatie

Gewoon 3 x dgs 2 kilo pavo podo lac, omdat ze het op 1/2 kilo niet volhield en zag haar ietwat magerder worden op bovenlijn. Dus bix kilos omhoog!

Heb ook jaren gehad dat ze een kilo krachtvoer per dag gaf...maar wel onbeperkt ruwvoer en zovele mogelijk weidegang, dus dan ook onbeperkt gras!

En geen lactatie had ze aan halve kilo bix/muesli wel genoeg. Maar altijd onbeperkt ruwvoer, van goede kwaliteit.

En ik reed haar niet als ze veulen aan voet had...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:39

Leg er een luchtgevulde pad (de Korrector) onder. De wordt samen met je zadelmaker op maat gepompt (kies er wel eentje die er verstand van heeft). Daarna is het telkens aanpassen als je merrie in bespiering veranderd tot ze (met een beetje hoop) weer gewoon in haar zadel past. Dat is een traject waarbij je de zadelmaker veel gaat zien (of je moet er zelf goede feeling voor hebben om het aanpassen zelf te doen), maar wel eentje waarbij je je paard vaak heel kunt laten onder een niet ideaal passend zadel. De pad bestaat uit 4 compartimenten waardoor je voor en achterkant, links en rechts kunt bijvullen waar nodig.

Eerst meer rugspieren kweken door een maand of 2 longe werk zou ik zeker wel doen, want alles wat je daarin kunt winnen zal schelen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:52

sigrid1182 schreef:
Gewoon 3 x dgs 2 kilo pavo podo lac, omdat ze het op 1/2 kilo niet volhield en zag haar ietwat magerder worden op bovenlijn. Dus bix kilos omhoog!

Serieus???? 3 x 2 kilo? Dat is vragen om (maag)problemen!

TS ik zou je merrie lekker laten uitzwangeren en pas vanaf de grond oppakken als het veulen afgespeend is. En als ze is bijgetrokken, dan zadelmaker erbij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 10:57

Het is onmogenlijk te zeggen of het nooit gepast heeft.
Het lichaam kan namelijk extreem (blijvend) veranderen van een dracht.
Maar de logica om er nu geen zadelmaker bij te halen ontgaat me. Juist bij problemen zoek je toch hulp?
Misschien kun je een tijdelijkhuurzadel regelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 11:24

Bedankt voor de tips! Ik kan met een aantal dingen wel uit de voeten de komende tijd :J.

* extra opfokbrok bijvoeren en er iets meer vet op proberen te krijgen
* longewerk
* correctorpad ga ik eens informeren

Ik wil eerst kijken hoe ze weer terugkomt in de bespiering Sizzle, dan kan er een zadelmaker komen om te kijken hoe of wat. Ik vind dat voor nu zinloos omdat er veel veranderd is en veel gaat veranderen in haar bespiering en vet. Dit zadel is een maatzadel (Hulsebos) en ik zie het niet zitten om me nu door iemand te laten vertellen dat ik maar een ander zadel moet gaan halen terwijl hij straks misschien wel weer past.

sigrid mijn andere merrie's werden ook niet zo schraal met veulen, ik denk dat dit per paard verschilt. Het is haar eerste veulen, tijdens de dracht was ze in supergoede conditie en ze krijgt nu ook onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Ik ben wat voorzichtig met te veel gras, omdat ik haar deze zomer al twee keer tegen koliek aan had omdat ze te lang op het gras had gestaan. Hoewel haar dat nooit iets deed is ze nu heel gevoelig daarvoor.

Knert ik overvraag haar niet in het werk dat ik tot nu toe deed, kijk het goed aan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 11:55

Hoeveel brok krijgt ze nu?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 20:40

Ze krijgt nu totaal op een dag 4 kg, dat was 3 maar ik heb het een paar dagen geleden opgehoogd. 3 kg merriebrok en nu ook 1 kg sportbrok erbij.

Vandaag begonnen met longewerk, niet te lang en rustig aan maar oei, mijn ogen zijn wel even geopend hoor! Ik denk dat dit zeker zinvol is, ze begon erg voorzichtig, zonder ruggebruik en maakte haar passen niet goed af. Na een tijdje meer ontspanning en wat een verschil in beweging zie je dan, zakt vanuit de schoft naar beneden, veel meer ruimte in het bewegen en een rug die gaat deinen. Ik ben blij en hier gaan we voorlopig mee verder zo! Ik longeer met de pessoa overigens.

Het zadel laat ik nu maar even voor wat het is, eerst dit maar een poosje doorzetten en dan kijk ik verder.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:05

Vind dat erg weinig voor een paard wat duidelijk terug is gevallen.
Eigenlijk had ze dus al veel eerder meer moeten hebben om "gelijk" te blijven. Nu moet ze zelfs aankomen.
Opvoeren naar 6 kilo lijkt me beter en ook dikmakers erbij als bietenpulp etc.
Ik zou dan pas weer beginnen met longeren etc wanneer het veulen eraf is en hoog in het voer houden. Ze moet eerst bijkomen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:11

Ik kende een merrie die kreeg ook 7 kilo op een dag met veulen aan de voet. Misschien dikmakers geven? Slobber of maïs.