Ik ga nu eerst aan de longe met haar aan het werk om haar rugspieren weer meer te trainen, maar ik wou even laten zien hoe het zadel nu ligt en wat er gebeurt. Ik zie eigenlijk niet in dat dit weer gaat passen. Ik twijfel zelfs of het überhaupt wel goed heeft gelegen, omdat de plaats waar het goed aansluit eigenlijk te ver naar voren ligt (net op de schouder in plaats van er achter). Mijn merrie heeft sowieso een moeilijke rug (singelgroeve ver vooraan, rondgeribd, weinig schoft, niet erg lang in de rug).
Waar het zadel zou moeten liggen:

Wat er dan gebeurt:

andere kant:

Waar het zadel netjes aansluit:

Met dekje:

Na het werk, zweetplekken op de schouder/schoft (mijn hand geeft de grens van haar schouder aan)

Om er nu een zadelmaker bij te halen is denk ik niet heel zinvol omdat ze zo ingevallen is en die bespiering weer drastisch gaat veranderen (is de bedoeling). Maar om hiermee te gaan rijden is ook niks, ik merk dat haar beweging wordt belemmerd en vanuit het HAW topic viel het ook erg op dat ze enorm op de voorhand duikt, waarschijnlijk door de ligging van het zadel: [RT-HAW] Verbetering tov vorige topic? Wainonia @ Work
Ik heb in het verleden 1 ander passend zadel gehad voor haar en dat was een Wintec Pro. Die lag als een huis, schoof niet en was eigenlijk perfect, ware het niet dat ik er zelf niet in kon zitten. De Wintec was erg breed qua zit en omdat ik slijtage aan mijn heupen heb, kreeg ik daar erg veel last van.