Hier op de valreep nog een topic. Even een beeld schetsen van de situatie: Sinds 4 jaar heb ik een haflinger waar ik al verschillende zadels op heb gehad, vorig jaar uiteindelijk een zadel gekocht bij Interhippique, die goed scheen te liggen. Echt nu blijkt hij toch weer minder van kwaliteit te zijn en de kussen verschuiven enorm.
Goed, nu wil ik het goed aanpakken en ben een zoektocht gestart naar een dressuurzadel met een brede boom. Een aantal aanbods gehad, waaronder een HH Switch zadel, met verwisselbare boom, ziet er op het eerste gezicht prima uit. 2e zadel is een IHP zadel, maar omdat ik nu ook een IHP zadel heb weet ik niet of dat wel helemaal goed kan zijn. Als derde optie heb ik nog een BR zadel boommaat medium/wide, echt super zadel, maar weet niet zeker of dit past op de rug van mijn haf. Weet ook niet of dit aan te passen is?
Ik had dus afgesproken met de mensen van het IHP zadel en het HH switch zadel dat ik ze donderdag (morgen dus) zou halen, vrijdag de zadelmaker zou laten komen, en mocht het niet passen zaterdag terug brengen.
Nu twijfel ik enorm of ik uberhaupt wel naar deze zadels moet gaan kijken. Het is voor mij een relatief eind rijden, en hoewel je nooit weet of het past weet ik niet goed wat het beste is.
Heeft er iemand ervaring met deze zadels/tips oid?
Edit: Ik ben dus op zoek naar een 2e hands zadel (budget €400,-)
Voor een haflinger zou ik dan liever kijken naar een tweedehands zaldi, massimo, thorowgood of kent en master. Deze zadels zijn speciaal gemaakt voor bredere paarden. Ik heb jaren met een wintec gereden die erg goed beviel. Alleen bleek de rug van mijn paard te recht in de lengte waardoor dit zadel van voor maar achter kantelde, hou dit dus goed in de gaten. De meeste zadels zijn ontworpen voor de wat luxere paarden.
Zo heb ik ook ooit een ainsley gehad, juiste boommaat maar helaas bleek deze weer te lang waardoor hij mijn fjord in de weg zat. Nu een zaldi lander en wil nooit meer anders!!!
Bubbleee
Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-15 13:40
Bedankt voor je reactie,
Heb inmiddels een Rossner Dressuurzadel op de kop kunnen tikken, morgen maar duimen dat hij past!!
Vientje
Geplaatst: 06-08-15 15:00
Ik wou net zeggen, voor 400 kun je tweedehands heel wat betere kwaliteit op de kop tikken dan de (zadel-) meuk van IHP en HH Mn de IHP zadels zou ik verre houden van mijn paard.
Rossner is een prima B-merk. En de nog wat betere merken die vaak mooi passend kunnen zijn op een Haf wat Keeyzie zegt, zoals Massimo. Hoewel Massimo ws weer een slagje duurder is tweedehands.
Laat wel goed nakijken door een goede zadelmaker of het in orde is én past!
Ik hoop dat de rossner gaat passen, had deze ook in breedste maat maar was nog veel te smal voor mijn fjord. En laat de boom even goed controleren zodat je zeker weet dat hij niet scheef is.
Vandaag is de zadelmaker geweest, en de Rossner paste! Had ook nog een super BR zadel liggen maar die was weer te lang. De rossner was qua boommaat en inch precies goed.
Top fijn om te horen. En goed dat je er een zadelmaker bij hebt gehaald!
Bubbleee
Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-15 07:07
Vientje, voor mij is een Rossner prima zolang hij maar past! Rij niet heel intensief, en heb nu ook een zadel met wat beschadigingen, maar rijd recreatief dus is voor mij geen issue
Barbalala, ze is een beetje het ouderwetse type, maar de meningen zijn daar sterk over verdeeld, haha!
Keeyzie, moet eerlijk bekennen dat ook ik van mijn eigen fouten leer en nu ik mn haf al vier jaar heb er voor het eerst een zadelmaker bij is geweest..
Rossner is nu mee met de zadelmaker om opgevuld te worden en ik hoop hem vandaag weer terug te krijgen