ervaringen passier en sohn paxton boom aanpassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mikaatje

ervaringen passier en sohn paxton boom aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:19

heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de boom van dit zadel? kun je de boom meerdere keren aanpassen en klopt het dat de boom van ijzer is?

zadel is nu van voor te smal voor m'n fjordxfries maar zou breder gemaakt kunnen worden.

benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

Dees

Re: ervaringen passier en sohn paxton boom aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:22

De passierbomen zijn goed aan te passen, ook wel meerdere keren. Hangt vooral af van de kunde van de zadelmaker.
Maar ook van hoeveel breder het zou moeten worden. Want een smal zadel naar heel breed zetten, gaat wel ten koste van de sterkte in de boom. Een maatje meer is geen probleem.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 22:52

Je antwoord is gewoon te vinden bij de FAQ's op de site van Passier:
http://www.passier.com/fileadmin/downlo ... tiv_01.pdf

De kunde van de zadelmaker is wel cruciaal. Voor het aanpassen wordt het kopijzer verhit. Als het afkoelen niet goed gaat kan het kopijzer, en daarmee de hele boom, scheeftrekken.
Zo heeft een "zadelmaker" ooit eens mijn Passier verprutst. Heb het uiteindelijk naar Passier in Hannover gebracht om het daar te laten herstellen.
Als je weet hoeveel het breder moet zou ik contact opnemen met Passier en vragen of het daar gedaan kan worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:20

Ik hoor juist dat het de boom kan verslappen en dat Passier ook geen garantie meer geeft. Hoe zit dat dan? Naar Passier opsturen zou wat mij betreft ook nog een optie kunnen zijn, weet iemand daar de kosten van? Bij mij gaat het om een maat breder bij twee zadels.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:26

Waarom zou je de garantie van Passier nodig hebben?
Of betreft het bijna nieuwe zadels?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:27

Bijna nieuw zou ik niet zeggen, maar er zit nog garantie op. Sowieso weet ik niet of het wel zo'n goed idee is als ze er minder sterk van worden?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:30

Tja, heee, als ze nu niet passen, heb je de garantie dat het niet goed is.
Dan heb je toch echt meer aan een aangepast zadel.
Ik zou me er zelf niet zo druk om maken, om eerlijk te zijn. Heb meerdere Passiers (en gehad) en ook meerdere keren laten aanpassen. Ze kunnen echt wel wat hebben hoor.
Ik zou me eerder wel druk maken om een goede zadelmaker te vinden. Opsturen naar Passier zelf is geen enkele garantie dat het daarna wel gaat passen. Een pasvorm is immers zoveel meer dan een boombreedte.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:32

Nou het is zo dat ze nu nog wel passen, maar dat de kans goed aanwezig is dat er straks toch een boommaat wijder nodig is. Maar als ik het goed begrijp valt dat minder sterk worden allemaal wel mee dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 08:51

Van een arabiertje-maat naar maatje bolle tinker is wel wat veel gevraagd.
Maar een enkel maatje breder is geen probleem. Ook niet een tweede of derde keer.
Het is gewoon verstandig wel te beginnen met een boommaat die er al aardig op lijkt.