Dubbele Neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Dubbele Neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 10:20

Ik kwam via een ander topic in dit subforum op een website en daar vond ik dit hoofdstel:
Afbeelding
Link

Zijn er bokkers die dit hoofdstel hebben en/of mij de werking ervan uit kunnen leggen? Ik hoef het niet te hebben maar ik ben gewoon benieuwd naar het idee erachter, vind het er wat vreemd uitzien :o

_Elke

Re: Dubbele Neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:23

Deze mooie neusriem van Dy'on combineert de werking van een hoge Engelse neusriem met die van een lage neusriem. Door de mooie constructie heeft u meer controle over het paard. Doordat deze neusriem een dubbele werking heeft is hij geschikt voor sterke paarden. De neusriem is door middel van twee gespen te bevestigen aan het hoofdstel.

Dit staat in de link...

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 10:24

Ik volg alleen het hele verhaal van de "dubbele werking" niet zo...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:26

Ik ben ook wel erg benieuwd naar de theorie hierachter. Ik zie het een beetje als een dubbele manier om de mond dicht te houden. Ik zie niet in waarom dit hoofdstel meer geschikt zou zijn voor sterkere paarden dan een gewoon hoofdstel.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:27

Omdat er druk op allebei de bandjes over de neus komt als het paard bv z'n mond open doet. Of als je hem strak doet. Sterke paarden voelen meer druk en dat vinden ze niet fijn dus gaan ze weg voor de druk dus koppie omlaag is minder druk voor de rruiter in de hand.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:34

_Elke schreef:
Omdat er druk op allebei de bandjes over de neus komt als het paard bv z'n mond open doet. Of als je hem strak doet. Sterke paarden voelen meer druk en dat vinden ze niet fijn dus gaan ze weg voor de druk dus koppie omlaag is minder druk voor de rruiter in de hand.

Maar de druk blijft dan gelijk, of het paard het hoofd nou hoog of laag draagt.
Mijns ienziens moet een sterk paard opgelost worden vanuit de ruiter, niet vanuit het tuig.

Maar het zou goed een nieuw design kunnen zijn met een leuk verhaal in de hoop dat mensen het kopen. Net zoals dit: een gecombineerde neusriem, maar met een wat ander uiterlijk.
http://www.psofsweden.com/en/for-the-ho ... ution.html

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:45

Ik vind het echt een super fijne neusriem. Allereerst past het fantastisch bij paarden met wat slankere hoofden. Zorgt er ook goed voor dat het bit heel stabiel blijft liggen.
Daarnaast idd voor wat hetere paarden werkt het gewoon heel fijn. Je hebt net wat meer te zeggen zonder dat je er een super streng bit hoeft in te hangen.
En voor neusriemen geldt eigenlijk net als voor bitten; het is zo streng als je het wil maken. Ik heb hem "gewoon" aangesnoerd en niet extreem strak of iets dergelijks.

edit: let wel op dat hij niet is toegestaan op knhs wedstrijden.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 10:47

eilleen333 schreef:
Mijns ienziens moet een sterk paard opgelost worden vanuit de ruiter, niet vanuit het tuig.

Ja dit dus!

Nou rijd ik als westernruiter toch al niet met neusriem - ik vraag me eigenlijk af wat voor nut ze hebben omdat als je druk op de teugels zet, je druk op het bit zet, maar niet op de neusriem, toch? [bij alle Engelse hoofdstellen.] Maar kan ook zijn dat ik het niet snap, dus graag uitleg [maar no hating please ;) kom hier om te leren natuurlijk!]

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:02

Ik had zo'n neusriem nog nooit gezien. Ik sluit me wel van mening aan bij vanspeijk en ellleeen333, dat de problemen met een sterk paard vanuit de ruiter moeten worden opgelost. Maar het kan ook zijn dat het echt werkt ik heb geen idee. Ik vind het er grappig uitzien de neusriem.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:11

vanspeijk schreef:
eilleen333 schreef:

Ja dit dus!

Nou rijd ik als westernruiter toch al niet met neusriem - ik vraag me eigenlijk af wat voor nut ze hebben omdat als je druk op de teugels zet, je druk op het bit zet, maar niet op de neusriem, toch? [bij alle Engelse hoofdstellen.] Maar kan ook zijn dat ik het niet snap, dus graag uitleg [maar no hating please ;) kom hier om te leren natuurlijk!]

Het gaat om de druk als het paard zijn mond open doet, om zo sterk te worden in de mond. Dit word dus voor een deel voorkomen. Tuurlijk is tuig niet altijd de oplossing, maar met een heet springpaard in een parcours heb je soms echt wat meer nodig, zie ik liever dit of mexicaanse neusriem met een normaal bitje dan een pelham bit bijvoorbeeld. Dat voelt het paard continue, deze druk alleen als hij sterk word.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 11:17

Ik denken dat na 1 april deze neusriem vaak voorbij gaat komen op concours. Persoonlijk zie ik veel liever zo'n neusriem en een normaal bit dan zo'n krik in de smoel als een pelham.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:03

Anne_GTI schreef:
Ik denken dat na 1 april deze neusriem vaak voorbij gaat komen op concours. Persoonlijk zie ik veel liever zo'n neusriem en een normaal bit dan zo'n krik in de smoel als een pelham.

1 april 2016?
Willen ze hem gaan goed keuren bij de knhs?