zadelpads: gel, foam, wol??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elienee

zadelpads: gel, foam, wol??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 22:42

ik heb sinds september een Sandro Hit ruin waarmee ik dressuur rijd.
Alleen blijft hij gevoelig aan zijn rug tijdens het rijden.

Paard is klinisch en rontgen in orde en heeft een op maat gemaakt msfc(esta) zadel.

Nu merk ik dat hij wel beter loopt wanneer ik een dikkere zadelonderlegger gebruik tijdens het rijden
waardoor ik ben beginnen kijken naar zadelpads voor te gebruiken bij mijn dunnere onderleggers.

Ik zie alleen zoveel mogelijkheden dat ik niet goed meer weet wat kiezen.

Ik heb al veel goeds gehoord over de kingsley pads maar evengoed over de ogilvy foam pads.
Dan hebben we nog gelletjes, wolletjes etc..

Mensen met ervaring ?

alvast bedankt :)

ingvdh

Re: zadelpads: gel, foam, wol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:03

pro-lite pad, worden ook veel aanbevolen door fysio's etc.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:17

Hier de kingsley pad op aanraden van de fysio. Werkt super, paarden die gevoelig zijn op de rug hebben er echt baat bij en gaan veel vrijer bewegen. Veel beter dan foam, wol etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:28

zijn misschien niet de kussens te hard van je zadel?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:36

Ik heb veel plezier van mijn ogilvy pad :j heb ook mooie mattes bontjes liggen maar die foam pad is echt niet te vergelijken. Www.horseridersclassics.nl verkoopt ook een foam pad die een stuk prijsvriendelijker is! Mistid hier op bokt heeft m en die is er zeer over te spreken!

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:41

Ik heb sinds een maandje een prolite onder mijn zadel echt en enorm verschil!
Paard loopt veel fijner, het is wel even een heel bedrag maar ik vind het geld de pad zeker waard.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:54

Hou er wel rekening mee dat als je een gel of wolletje eronder gaat steken, dat je zadel gaat versmallen. Er is dus een kansje dat die wat breder gemaakt moet worden dan.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:33

Pantykous schreef:
Ik heb veel plezier van mijn ogilvy pad :j heb ook mooie mattes bontjes liggen maar die foam pad is echt niet te vergelijken. http://Www.horseridersclassics.nl verkoopt ook een foam pad die een stuk prijsvriendelijker is! Mistid hier op bokt heeft m en die is er zeer over te spreken!

Die ziet er erg interessant uit! Ga ik zeker ook eens overleggen met de therapeut en zadelmaker.

Voor mijn paard maakt de Tri Pad ook al veel verschil, alleen is die van mijn moeder dus kan hem niet blijven lenen en is hij zwart onder al m'n bruine tuig dus zoek ook iets net zo goed maar dan bruin. Vooral in de cross en het springen lijkt me dat memory foam erg fijn voor paard.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:47

Idd prolite pad.ik heb de prolite tri-pad en doe hem nooit meer weg.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:30

Weet je wat ik lastig vind aan memoryfoam, het voelt pas zacht aan voor je paard als het warm wordt en de druk gelijk is. Als je paard er constant onder beweegt past het zich al een stuk minder aan het paard aan. Als je bijv op een memoryfoam kussen ligt en je ligt stil, ligt het fijn, maar als je constant over het kussen blijft rollen voelt het een stuk minder prettig omdat het een aantal seconden dezelfde druk nodig heeft om te vormen. Ik heb wel equifit beenbeschermers met memoryfoam en die zijn wel super omdat de druk om het been heen gelijk blijft.
En als ik de onderzoeken van de prolite pad vergelijk met die van de kingsley/sedologic dan absorbeert de laatste toch veel meer de piekbelasting.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 12:50

Mijn zadel wordt regelmatig nagekeken door de zadelmaker en wanneer ik er een pad onder steek ga ik hier ook naar laten kijken.

De kussens van mijn zadel zijn zeker niet te hard, zijn receng opgevuld en het is wol van super kwaliteit. Zowel lesgever als zadelpassers vinden hem gewoon enorm gevoelig :)

Alvast bedankt voor de informatie! :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 15:58

Het foam in mijn pad is super zacht hoor :j Ik merk HEEL duidelijk aan mijn paard dat hij het fijner vind lopen, hij is er ook makkelijker door gaan springen. Mistid heeft dezelfde bevindingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:02

Memory foam is bedacht voor toepassingen met langzame bewegingen (slapen bijvoorbeeld). Gel is in drukmetingen ook aangetoond als te langzaam.
Met rijden wil je een verende onderlegger die direct reageerd op de beweging.
Dat kan heel gewoon schuimrubber zijn of wol.
Prolite is erg fijn en de dunne tri-pad is zo dun dat je zadel meestal niet aangepast hoeft te worden.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:06

Is het zadel pas nog nagekeken of hij nog goed zit? Rug kan makkelijk gaan veranderen, waardoor het zadel net niet goed zit. Zelf beviel lamsvacht goed.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:35

Alles gezegend, maar mijn paard verteld me genoeg :D

Heb mooie mattes onderleggers liggen maar die zijn toch minder fijn dan deze onderlegger.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 16:39

Ik heb voor beide paarden Kingsley-pads. De ene heeft een enkel-laags, de andere dubbel. Ondanks goed passende zadels was de jongste ook wat gevoelig, en sinds de Kingsley-pad gaat dat super goed. Is een soort bubbeltjesplastic, dempt echt super. Wel prijzig (enkellaags 80euro, dubbellaags 100euro), maar ja, wat is er nu niet duur in de paardenwereld? ;-)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:33

Ik heb een Acavallo memory foam pad en ben er ontzettend blij mee. Paard loopt vanaf dag 1 stukken beter. Stuitert minder in galop en maakt de sprong mooier af tijdens het springen. Het is ander foam dan van die matrassen en kussens, dit verdeelt de druk echt onwijs fijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:24

mistid schreef:
Ik heb een Acavallo memory foam pad en ben er ontzettend blij mee. Paard loopt vanaf dag 1 stukken beter. Stuitert minder in galop en maakt de sprong mooier af tijdens het springen. Het is ander foam dan van die matrassen en kussens, dit verdeelt de druk echt onwijs fijn.

:j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:34

Graffi86 schreef:
Ik heb voor beide paarden Kingsley-pads. De ene heeft een enkel-laags, de andere dubbel. Ondanks goed passende zadels was de jongste ook wat gevoelig, en sinds de Kingsley-pad gaat dat super goed. Is een soort bubbeltjesplastic, dempt echt super. Wel prijzig (enkellaags 80euro, dubbellaags 100euro), maar ja, wat is er nu niet duur in de paardenwereld? ;-)

Wat is nou de reden waarom je voor een bepaald aantal lagen kiest? Merk je er verschil tussen? Bont vind ik niet fijn omdat je dan bijna boven je paard zweeft, maar dat lijkt me met die pads wel mee te vallen.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 00:07

zadel is nog maar 2 of 3 weken geleden opnieuw opgevuld en nagekeken dus ligt nog goed.

vind het lastig om zoiets te kopen, het is inderdaad geen goedkope aankoop en zeker als het dan niets opbrengt :p

kan me iemand uitleggen of er veel verschil is tussen de prolite pad en de kingsley pads?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:50

SuperZodiaX schreef:
Weet je wat ik lastig vind aan memoryfoam, het voelt pas zacht aan voor je paard als het warm wordt en de druk gelijk is. Als je paard er constant onder beweegt past het zich al een stuk minder aan het paard aan. Als je bijv op een memoryfoam kussen ligt en je ligt stil, ligt het fijn, maar als je constant over het kussen blijft rollen voelt het een stuk minder prettig omdat het een aantal seconden dezelfde druk nodig heeft om te vormen. Ik heb wel equifit beenbeschermers met memoryfoam en die zijn wel super omdat de druk om het been heen gelijk blijft.
En als ik de onderzoeken van de prolite pad vergelijk met die van de kingsley/sedologic dan absorbeert de laatste toch veel meer de piekbelasting.

Heb je soms een linkje over die onderzoeken? Ben wel benieuwd.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 01:06

Ik heb vorig jaar nog een aantal onderleggers onder de zadeldrukmeter gelegd bij een aantal paarden. ik heb toen foam (van horze), gel, wol(mattes) , pro lite en niks (0 meting) getest. wat eruit kwam was dat wol het best de druk gelijkmatig verdeeld en tevens ook de piekbelasting is lager met wol. Op 2 kwam foam die bij de piekbelasting ongeveer hetzelfde was. Op 3. gel, op 4. pro lite en op 5. 0-meting.

Ik vond dat foam ding zelf alleen niet fijn rijden omdat het erg dik was. Misschien dat dit anders is dan met de kingsley of oglivy pad. Ben daarom nog steeds erg blij met mijn mattes wolletje, gooi het er ook standaard onder elk paard want het verschil tussen wol of niks is erg groot!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 06:23

Volgens mij is t grote verschil tussen de kingsleypad en de prolite de aanpasbaarheid vd pas.
Dus net prolite de inlages die je bij kingsley niet heb.
1 of 2 laags hangt geloof ik weer af van de sport.
Met dressuur een 1 laags en met springen een 2 laags geloof ik.

http://www.kingsleypads.nl/pad-1-2-en-3-LAAGS

http://www.prolitepads.nl

Mij werd altijd verteld dat een wolletje( bontonderlegger) het zadel versmalt in de kamer.
Dit was voor mij een rede om geen bontje meer onder me passende zadel te leggen maar voor de prolite te kiezen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:36

Je kan er ook voor kiezen om je zadel met bontje aan te laten meten. Dat heb ik bij 1 dressuurzadel gedaan omdat ik die altijd op mijn eigen paard leg. Mijn springzadel heeft altijd gewoon de standaard vulling. Omdat ik die afgelopen jaar vaker op verschillende paarden legde. Daarom ligt er ook een bontje tussen zodat de (piek) druk beter wordt verdeeld. Die hou je toch altijd wel ookal ligt het zadel "perfect"

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 07:42

Ik rijd standaard eigenlijk met een bontje onder m'n zadel na wat opzoekwerk gedaan te hebben op internet, daar kwam toch wel vaker wol als beste drukverdeler uit de test :j maar ja paarden zullen ook zo hun voorkeur hebben en iets anders fijner vinden.

Pantykous schreef:
Alles gezegend, maar mijn paard verteld me genoeg :D

Heb mooie mattes onderleggers liggen maar die zijn toch minder fijn dan deze onderlegger.

Mocht je er eentje kwijt willen dan houd ik me aanbevolen :D