Of een zadel past ligt aan de bouw van je paard. Onder andere de hoogte van de schoft is ook bepalend of een zadel past. Meestal kan er wel wat aangepast worden aan een zadel dat hij goed komt te liggen.
Jetta
Geplaatst: 30-07-15 18:33
Een cobzadel is gemaakt voor het cobtype paard of pony. Dat neemt niet weg, dat het altijd gepast moet worden door een zadelpasser, die het zonodig aan jouw paard/ pony kan aanpassen. Bv door de vulling aan te passen of misschien een ander kopijzer er in te zetten, bij zadels met verwisselbaar kopijzer. Ikzelf heb goede ervaringen met een Kent& Masters cob zadel, dressuurtype.
Ik ben 1,75 lang. En heb smalle voeten, maat 40/41. Jij bent misschien 1,73 lang, hebt normale voeten en maar 38. Jij hebt dus al hele andere schoenen, als dat ik heb. Nu heeft janneke van 1,78 maat 40. Maar zij heeft platvoeten, dus heeft zij extra ondersteuning nodig. Ondanks dat janneke dezelfde maat zou hebben, gaan mijn schoenen haar niet passen en anders om. Omdat wij beiden een ander type voeten hebben.
Zo is het met Cob ook zo. Elk paard is anders gebouwd. De een wat breder, de ander wat smaller. De een heeft een iets rechtere rug, de ander hol. Dan heb je ook nog paarden met een hoog kruis.
Dus ondanks dat ze allen ongeveer 1,40 zijn, om zo maar te noemen... Wil dat niet zeggen dat het past!