Wat voor bit plaese help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyzz222

Wat voor bit plaese help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:36

Kan iemand mij helpen.

Ik rij nu met een dubbelgebroken watertrans alleen ik merk dat dit niet echt juiste bit is hij heeft moeite met nagefelijk lopen. Doet zijn mond open of hoofd de lucht in. Dus ik wil ook een ander bit aanschaffen. Dit is niet de hele oplossing dat weet ik ook maar met lessen wordt er aan gewerkt.

Nu zat ik te denken aan een dubbelgebroken bustrens of d trens.
wat is het verschil en wat zouden jullie doen. Gr.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:40

Je kan ook een ongebroken trens proberen. Ik heb ook een paard gehad wat moeilijk deed op het bit. Tong er over gooien hoofd omhoog bij een ophouding en gewoon niet ontspannen in zijn kaak. Na veel bitten te hebben geprobeerd bleek een ongebroken echt een uitkomst, de eerste keer rijden was meteen een wereld van verschil.
En anders een bittenpasser laten komen. Die kan kijken wat er het best bij je paard past en je kan het dan ook proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:41

Ongebroken trens proberen. En opletten of bit qua dikte past. Dubbelgebroken watertrens is zo ongeveer het bewegelijkste bit wat je kan kiezen en lang niet elk paard is blij met een bit dat constant van vorm veranderd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:41

Zijn deze problemen altijd geweest met dit bit, of zijn de problemen ontstaan?
Is het zadel goed, of zou daar ook een probleem kunnen zitten?
En dan heb je ook nog de hand van de ruiter die een grote factor speelt in dit verhaal.

Tot slot: De ene bustrens is de ander niet. Hou ook rekening met de anatomie van de mond, waardoor je misschien toch een ander mondstuk nodig hebt dan een standaard dubbelgebroken trens.
Wat je kan doen is een bitfitter consulteren of bij de winkel vragen naar testbitten (of van vrienden bitten lenen). Want de kans dat je de eppeljeck inloopt en in 1 keer zo het juiste bit hebt (als dat het probleem als is) is vrij klein.

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:42

pardon ?! een ander bit om het paard ronder te laten lopen ? en waarom merk je dat dit bit niet het juiste bit is ?

Een paard gaat 'nageeflijk' als ie ontspannen is en dit gebeurd o.a vanuit de achter hand als je het paard van achter naar voor rijd.

Heb je al iemand naar zen rug en zen mond/gebit laten kijken als hij hier meer moeite mee heeft ?

MissChrys

Re: Wat voor bit plaese help

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:47

Chantaliiejj bit kan best een probleem geven hoor. Mijn paard had namelijk ook erg last van het bit. Geen lichamelijke problemen en zadel lag goed, toch hevig in verzet wanneer je maar iets de teugels aannam.
Paard was totaal niet van het bit gediend (myler bit).
Nu een appelbitje ondoorbroken erin en paard loopt een stuk fijner.
Geen problemen meer en ontspanning (met als gevolg nageeflijk) is makkelijker.
Maar...... je heb ook zeker wel gelijk. Als het motortje van achter niet goed loopt, hoef je van voren ook niets te verwachten.
Is een combinatiewerking.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:53

@Chantaliiejj, een ander bit kan wel degelijk verschil maken in de nagefelijkheid. Ik heb 2 keer een myler geprobeerd met mijn vorig paard. De eerste keer ging het paard stijl overeind, wat hij in de 6 jaar daarvoor nog nooit had gedaan, en liep hij alleen met zijn neus in de lucht en rug weg gedrukt. Paard van top tot teen na laten kijken, een paar hele kleine haakjes weg laten veilen en voor de rest was alles goed. Weer een keer geprobeerd en hetzelfde verhaal. De volgende dag met een ongebroken bit geprobeerd en hij was nog nooit zo ontspannen in zijn kaak, en meteen ook de rest van zijn lijf.

ladyzz222

Re: Wat voor bit plaese help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 14:03

Normaal vragen kan ook hier blijkbaar niet altijd. Je wordt hier altijd zo aangevallen. Ik vraag tips . Mijn zadel licht goed die heb ik pas nog na laten kijken. En het is echy niet alleen voor negefelijk want ik weet echt wel dat je daarvoor goed voorwaards moet rijden. Ik wil gewoon kijken of een ander bit ook helpt. En sinds ik wat meer wedstrijd gericht ben gaan rijden is dit een een probleem ik wil een bit wat wat vriendelijker is en ik lees op internet dat een bustrens vriendelijk is en dan enkelgebroken vaak tegen het gehemelte aan komt. Ook heeft mijn paard bij zijn vorige eigenaar altijd dubbelgebroken gehad. Ik heb hem nu een jaar en daarvoor liep hij met bustrens ben ik net achter gekomen. En 3 jaar geleden bij de eigenaar daarvoor ook dubbel gebroken watertrans