[WN] Pad schoonmaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Pad schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 18:06

Hoi,

Ik heb een Professional's Choice pad onder mijn zadel liggen: topding, ben er erg blij mee.

Ben alleen een beetje laks geweest in het schoonhouden ervan, voornamelijk omdat ik niet weet hoe ik hem moet schoonmaken.

De onderkant is van wol volgens mij, de bovenkant zou ik zo gauw niet weten. Deze week ga ik waarschijnlijk niet rijden, dus maakt niet uit als 'ie een tijd moet drogen.

Heeft iemand tips?

EDIT: zelfde vraag voor singel, ook wol/vilt achtig aan de buikzijde.

8nnemiek

Re: Pad schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:44

Ik doe mijn pad gewoon in bad wassen. Lauwwarm water, wasmiddel erbij, en de pad erin leggen. Goed roeren en het water een paar keer vernieuwen, even laten inweken, en daarna goed uitspoelen en laten drogen.
Ik heb alleen geen tips om de haren er uit te krijgen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:03

Ik gebruik MELP van mattes! Top wasproduct! Ideaal voor wol!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 21:21

Bedankt voor de tips! Ik zal wel foto's plaatsen hoe het gaat, heb met zoekopdracht aanpassen in google ook nog wat extra's gevonden, dan hebben anderen er ook wat aan^^

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 21:24

Ja dat is altijd erg handig! Je gaat schrikken hoe goed je een pad kan opknappen met enkel te wassen!

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:44

Ik reinig ze altijd met de hogedrukreiniger. Dan de onderkant met zacht wolwasmiddel inzepen en weer de hogedrukreiniger erover. Werkt prima en ze worden superschoon.
Heb pads erbij die ouder dan 5 jaar zijn en ze zijn nog altijd in prima staat zo :)

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:25

Had die ook gelezen ja, heb helaas geen hogedrukreiniger, was wel handig geweest! Ik ga er vandaag mee aan de slag :j

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 13:21

Ik weet niet hoeveel foto's ik hier mag plaatsen, dus ik houd het op twee en zet de rest in een linkje :)
Afbeelding
1. Ze zijn echt heel erg smerig, oeps :o de singel is uiteindelijk zelf maar anatomisch gevormd geworden :D

2. Ik heb uiteindelijk een flink harde [en oude, ding is 10 jaar ofzo en redelijk versleten dus maakt niet uit of 'ie vies wordt :+ ] borstel en Woolite gebruikt. [Professional's Choice raadt zelf ook het gebruik van Woolite aan]

3. Niet teveel wasmiddel gebruiken, anders krijg je het er niet meer uit waarschijnlijk [staat ook raar, ga je flink trainen en komt er schuim in plaats van zweet onder je pad vandaan :') ]. Een 'slakkenspoor' was voor mij genoeg :j

4. Voortgang

Afbeelding
5. Singel weer schoon [of nouja, zo schoon als hij nog worden zal]

6. Pad weer [soort van] schoon. Hij lijkt denk ik nog wat viezer omdat 'ie nog nat is, was met de singel ook. Ze hangen nu uit te druipen. Door de borstel te gebruiken [stevig in cirkels poetsen!] komt er nog aardig wat haar uit!

Ik heb de pad even gewogen toen hij nat was, ding heeft zoveel water op gezogen dat hij 10 kilo woog! :wow:

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 13:48

Ik heb ook van die pads die jij hebt, heb daar tegenwoordig een onderpad onder.

Deze,

Afbeelding

Heel handig want deze past makkelijk in de wasmachine, zo houd ik mijn pad mooi.

Die bontsingels borstel ik eerst goed af en dan gaan ze gewoon in de wasnachine, meestal met een oud kussensloop erom heen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 14:08

Ik zou zelf hetvolgende gedaan hebben (zo doe ik het altijd):
1) droog met roskam schrobben (in cirkeltjes)hebbe
2) dan met zo'n antiklit kam voor katten/honden/konijnen met van die fijne haakjes
3) nogmaals met de stofzuiger erover zodat alle haartjes die vastzaten mee zijn.
4) dan goed natmaken met koud of lauw water
5) beetje zeep op doen (woolite of MELP van mattes)
6) Zeep goed inmasseren
7) enkele minuten laten zitten en inwerken
8) erg goed uitspoelen
9) dan steek ik ze vaak even in de machine op centrifugeren zodat al het water eruit is
10) vlak laten drogen
11) als het droog is nogmaals met zo'n antiklit kam doorborstelen
en klaar!

Heb enkel na foto's, ik zoek wel nog een voor foto van hoe het ongeveer was :)

Pad was zwart vanonder met vuil en klitten jakkes
Afbeelding

Seatsaver, was echt vies en oud (zo gekocht bij zadel), nu is het zoals je kan zien weer als nieuw!
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 16:39

Elke keer na het rijden dan borstel ik de pad zo haarvrij mogelijk met een rubber noppenborstel.
En 1x per week ga ik er met de stofzuiger op de hoogste stand overheen.
Die pad is nog nooit met water/zeep gewassen en ziet er nog schoon genoeg uit om te gebruiken.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 16:56

DubbelDun schreef:
Elke keer na het rijden dan borstel ik de pad zo haarvrij mogelijk met een rubber noppenborstel.
Die pad is nog nooit met water/zeep gewassen en ziet er nog schoon genoeg uit om te gebruiken.

Ik moet het beter bijhouden inderdaad, was vrij schandalig hoe hij eruitzag. Denk dat ik ook maar geld ga sparen voor een nieuwe, op sommige plekken is de wol er bijna af. [En zo heel af en toe is een nieuw kleurtje ook wel leuk :D ]

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 21:17

DubbelDun schreef:

Ja inderdaad, goede zorg en je moet bijna nooit wassen!