veiligheids stijgbeugels met elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanna_dirk

veiligheids stijgbeugels met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 15:56

hallo!

Ik wil graag voor mijn verzorgpony nieuwe beugels kopen. Zelf zat ik te denken aan veiligheids stijgbeugels met elastiek. Maar ik heb een verhaal gelezen over een meisje waarbij het elastiek los schoot tijdens het rijden.

Mijn vraag is dus:
Heeft iemand van jullie ervaring met deze beugels en wil ze met mij delen?

Alvast bedankt!
Groetjes,
Sanna

lianne304

Re: veiligheids stijgbeugels met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 15:58

bij mijn broer is ook het elastiek losgeschoten, sindsdien rijden wij nooit meer met zulke beugels.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:01

Ja ik rijd er mee. Vind het super fijn, hij is 1 z losgeschoten tijdens het springen omdat ik raar deed met mijn been en een keer toen ik viel, wat zo hoort. Verder zeeer tevreden.

Had ze gekocht toen k hem ging inrijden, voor het geval dat die wild zou zijn, maar tis een mak dier maar toch blijf ik er mee rijden.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:16

je hebt zelfs beugels met een open kant, het elastiek zelf is niet zo belangrijk. losschieten is vooral vervelend als het tegen het paard zou komen. denk dat het meevalt als je het elastiek in d egaten houd, als het droog word elastiek vervangen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:19

Ik heb een jaar met eentje zonder elastiek gereden, geen probleem.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:22

Ik heb zelf SafStyle beugels, die aan een kant open zijn. Dit leek me veiliger dan elastiek, omdat je daarvan toch nooit 100% zeker weet of die open gaat als het moet.

Deze heb ik:
Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:50

Die Safestyle heb ik ook en vind ze perfect :D

Aan mn andere zadel die met elastiek dat is ook prima hoor en ze zijn de helft goedkoper.
Elastiek heb je geen last van, en dat t los kan schieten is juist de bedoeling?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:55

Wij hebben ze al jaren.Bij mij is eenmaal het elastiek gebroken en dat was in het bos toen er een tak in mijn beugel stak.Dus was het alleen maar fijn toen hij brak.De stieken kosten bijna niks ik heb er in mijn kast liggen als reserve,maar zoals gezegd ik heb ze nog maar eenmaal moeten vervangen.Ik zou geen andere beugels meer willen

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:56

Rij nu 2 jaar met elastiek beugels ivm jong paard inrijden. Bij mij zijn ze nog niet los geschoten en elastiek is dus al 2 jaar oud.
Ik vind het echt een aanrader! Heb toen bewust niet voor de SafStyle beugels gekozen omdat ik dacht dat je die sneller zou verliezen onder het rijden, bij een gekke sprong oid.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:01

Heb ook lange tijd met elastiek gereden. Niks vervelends ermee gehad, alleen ik zou het elastiek wel af en toe vervangen omdat hij kan 'slijten' (als hij lang onder spanning staat kan hij op een gegeven moment knappen). Maar verder zeer tevreden!

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:17

Toen ik met elastiek reed schoten deze allebei los tijdens een springparcours. Tijdens de dressuur niet. Ik heb ze inmiddels vervangen door beugels zonder elastiek. Ik kan ze dus niet aanraden als je fanatiek parcoursen wilt springen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:27

Citaat:
Heb toen bewust niet voor de SafStyle beugels gekozen omdat ik dacht dat je die sneller zou verliezen onder het rijden, bij een gekke sprong oid.

je verliest ze niet ;) bij mij nl nog niet gebeurd in 5 jaar

TS als je het geld er voor over hebt zou ik voor de safestyle gaan, anders voor die met elastiek

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:50

Ik rij altijd met beugels met elastiek, ik vind ze super.
Er rijden veel kleine kinderen op mijn pony's, pony's zijn braaf, maar voorkomen dat er soms een ruitertje valt kan je niet. Door de elastiekjes is er nog nooit iemand blijven hangen.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 17:54

Ik vind die safestyle beugel mooi, maar zulke beugels zijn vaak duur. Wat wil je max. uitgeven TS? je zou ook naar IJslander beugels kunnen kijken.

ilserenate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:00

Wij hadden deze beugels ook op de manege, maar die elastieken die schoten heel vaak los :( :( :(

xAlexineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:32

Maar dat losschieten is toch niet zo'n ramp lijkt me? Alleen als het elastiek dan tegen je paard aankomt, of zitten er nog andere gevaren aan? Of zie ik dat verkeerd?

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 19:05

Ik rijd zelf ook met die SafeStyle beugels, en ik vind ze perfect! Ben ze nog nooit kwijt geraakt, en doordat ze "gedraaid" aan de beugelriem zitten heb die niet in een slag onder je been liggen.

Bij de manege waar ik het afgelopen jaar werkte hadden we van die beugels met elastieken, maar dan was je constant heen en weer aan het rennen voor nieuwe elastieken als er weer eens iemand afstuiterde...

Hierboven: nee, er zitten geen risico's aan. Het is puur dat je zo'n elastiek nooit weer terugvindt als het er afgeschoten is, en je dan dus een nieuwe moet pakken.