Welk bitloos hoofdstel ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dempsy_Liv

Welk bitloos hoofdstel ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 11:30

Dag bokkers,
tot nu toe heb ik altijd gereden met een hoofdstel met een bit, maar ik heb nu al een paar keer met een gewoon stalhalster gereden en dit ging heel goed. Ik denk ook dat mijn pony dit fijner vindt. Ik denk er nu wel aan om een ECHT bitloos hoofdstel aan te schaffen, want ik denk dat dit toch nog net iets fijner is dan een gewoon stalhalster. Nu is mijn vraag wat voor een soort bitloos hoofdstel heb ik nodig (ik heb er niet zo veel verstand van) ??? Hiervoor reed ik met een simpel hoofdstel met een gecombineerde neusriem.
Alvast bedankt *D *D *D

Saaams

Re: Welk bitloos hoofdstel ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:32

Ik raad je echt een sidepull model aan dit is eigenlijk hetzelfde als je halster. Ik heb met kin en kaakgekruiste geen goede ervaring omdat het vaak strenger is of blijft vasthangen en dus continue druk geeft.

Ik heb toen de Fra Pardoes gehad.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:33

tja, je moet in iedergeval kijken waar jou paard het beste op reageert; druk van de zijkant of druk van de onderkant en daarna kijken hoe en wat ! ik heb zelf een acorn sidepull. vind ik best werken.

Dempsy_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 11:33

Bedankt!!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:38

Volgens mij biedt Liliane van de boomloos zadelpasservice nu ook consulten aan voor bitloos rijden. Ze heeft dan een aantal bitloze optomingen die je kunt proberen. :)

Dit kan ik je wel aanraden, omdat er erg veel verschillende optomingen zijn voor bitloos rijden en het ligt er maar net aan naar welk gevoel jij opzoek bent.

mariekebons

Re: Welk bitloos hoofdstel ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 22:12

Ik ben zelf fan van de Rambo Micklem Multibridle, maar die is wel duur. Het fijne is dat hij op verschillende manieren bitloos kan: sidepull, kaakgekruist en kingekruist. Dan kun je zelf een beetje uitvinden wat je prettig vindt en wat werkt voor jou en je paard.

Overigens bestaat er ook een heel leuk boek over bitloos rijden en de soorten hoofdstellen en inwerking:
http://www.agradi.nl/fabels-en-feiten-o ... rijden.htm
Echt een aanrader! Zeker als je nog zoekt naar wat je wilt.