Wie heeft ervaring met Schutte zadels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ktolenaars

Wie heeft ervaring met Schutte zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:18

Hallo allemaal,

Deze week zag ik via FB iemand die een Schutte zadel had laten maken. Ik heb de site opgezocht en op het eerste gezicht ziet het er goed uit en klinkt hun filosofie goed. Veel keuze in modellen en zadelbomen. Ik was van plan met Hulsebos in zee te gaan, maar ben nu ook nieuwsgierig geworden naar dit merk en de service. Is het vergelijkbaar met Hulsebos of misschien zelfs beter of valt het tegen. Dat zou ik graag willen weten van ervaringsdeskundigen. Ik heb al ervaringen met Custom en Mac Rider en heb nog steeds geen goed passend zadel. Alvast bedankt!

saviro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:46

Ik heb een Schutte zadel. Ik kan het je zeker aanraden. Ninon is zeer deskundig en de service is meer dan prima. Ik heb hiervoor een Hulsebos zadel gehad, maar was niet meer zo tevreden over de service. Daarom voor mijn nieuwe paard contacttact gezocht met Ninon. Zij heeft bij Hulsebos gewerkt. Wat betreft het zadel, daar kon ik zo op wegrijden. Niet aan hoeven wennen.
Ik ben zeer tevreden en mijn paard ook.

JustLizz

Re: Wie heeft ervaring met Schutte zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:49

Ik heb twee Schutte zadels en ben zeer tevreden.
Eindelijk een zadelmaker bij m'n paard gehad die de tijd nam, naar mijn problemen mbt zadels luisterde en super goed geholpen heeft om een passend zadel voor zowel mijn paard als mij te vinden.
Ik zou het zo iedereen aanraden!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:53

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:59

Hier heeft het helaas niet goed uitgepakt en zelfs voor een forse blessure gezorgd.
Daarnaast vond ik de wachttijden erg lang. In de zomer afspraak gemaakt, begin september aangemeten. Uiteindelijk eind november geleverd. Enkele keren gebruikt, maar geen goed gevoel. Eind februari kon er pas een afspraak gepland worden om ernaar te kijken.
Tussendoor in december naar de kliniek omdat ik het niet vertrouwde. Helaas had ik gelijk. Zadel was echt niet goed en klopte ook niet. Gelukkig hadden we het zadel nog weinig gebruikt. Maar wel een forse blessure met flinke behandelingen. Enkele maanden later werd hij fysiek weer goedgekeurd, mentaal was een grotere uitdaging. Nu gaat het gelukkig steeds beter.

Len_ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:02

Ik heb ook een Schutte zadel. Ben er super tevreden mee, paard loopt er lekker onder en het zit heerlijk. Ze kijken niet alleen op het zadel bij het paard past, maar ook wat voor een zadel bij jou past en kunnen daarin heel wat aanpassingen doen. De combinatie van paard, zadel en ruiter moet dus helemaal kloppen. Mijn zadel heeft trouwens Patricia aangemeten en ze is echt een pietje precies!

Enig minpuntje die ik kan bedenken is, dat je afhankelijk van waar je woont, wel op redelijk wat wachttijd moet rekenen.

Er loopt trouwens al een topic erover, misschien kun je daar nog wat verder in lezen:

[HK] Ervaringen met Ninon Schutte?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:33

Ik heropen dit topic omdat topics op de gewone fora's naast topics op HK mogen lopen.

ktolenaars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 11:04

Hartelijk dank allemaal. Heb het andere topic ook doorgelezen en idd een beter beeld.
Qua service vergelijkbaar met Hulsebos, lange wachttijden! Heb nu een Mac Rider, daar is de service behoorlijk goed maar het zadel blijft naar achteren schuiven evenals de Ideal, Custom, Anatomica. Wordt er wel een beetje moedeloos van. Paard vind opzadelen ook verre van fijn.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:07

De lange wachttijden voordat ze komen aanmeten kloppen inderdaad. Ik heb wel goede ervaringen met een afspraak tussendoor, dat heeft nooit lang geduurd. Ze zijn erg flexibel en denken echt met je mee. De levertijd van het zadel is ook echt de genoemde 6-8 weken.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:00

Ik heb 2 zadels bij Ninon Schutte gekocht en de volgende word zeker te weten weer van hun. Zeer goede kwaliteit en service.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:22

Ik heb sinds april 2012 een Sentrix op mijn merrie en we zijn zeer tevreden. Als ik een minpuntje moet noemen, is het de kleur die ik heb gekozen. Mijn zadel is bruin/zwart, en op het bruine zie je erg veel. Ieder spatje regen zie je zitten. Nou zijn Linde en ik geen mietjes, dus zit mijn zadel vol regenvlekjes :( Als ik een nieuw zadel zou moeten, zou het wel weer een Schutte worden, maar niet meer bruin.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:29

Ik heb m'n derde schutte zadel en ben gewoon heel erg tevreden

Nooit te lang moeten wachten, top service, geduld en tot nu toe altijd alles op willen lossen

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:53

Hier ook een zeer tevreden klant. Heb vorig jaar 5 weken moeten wachten, met 8 weken daarna had ik m'n zadel. Gemiddeld 4-6 weken moeten wachten voor zadelchecks. Uitgebreid gekeken etc :) zit ook heerlijk!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:13

Ik heb ook een schutte zadel en ben erg tevreden. Ze is verschillende keren geweest omdat het wel moeilijk was om het precies goed te krijgen (paard is rondgeribt en rechte rug)schoof opzij of naar voren, maar ze is erg doortastend en heeft waren minimale aanpassingen maar het is wel gelukt, paard loopt er echt super onder en ik zit ook lekker :)

Wachttijden voor afspraken zijn inderdaad wel lang, maar ik had begrepen dat bijna alle kwaliteitsleveranciers dit wel hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 13:21

Nog een tevreden gebruiker van Schutte zadel meldt zich :D
Voor mij ook echt geen ander zadel meer. Wachttijd is normaal te noemen, niet langer of korter dan bij andere zadelmakers.
Service na verkoop is ook top, dus heb echt niks te klagen :P

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:13

Jep, hier ook zeer tevreden met Schutte, zij waren de enige die mijn paard wel tevreden konden krijgen (en mij dus ook :) )

Plus je hoeft niet in een half uur te beslissen welk zadel het gaat worden, er is ruimschoots de tijd om een zadel te proberen, enkele weken in ons geval.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:00

Op zich wel tevreden, maar zadel blijft wel schuiven naar rechts, paard is niet extreem scheef
Vind wel de reiskosten absobitant hoog geworden, ondanks dat er meerdere klanten in de buurt worden bezocht toch €65 betalen. Nu wel twee keer zonder kosten terug geweest om mee te denken over scheef zakken, dat is top. Probleem is nog niet opgelost

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 14:17

Maar haar bezoek is toch niet alleen de reiskosten, toch ook het werk wat er mee komt en de tijd er mee gemoeid?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:00

Ook een Schutte zadel . En zelf super tevreden . Echter loopt mijn paard door een oude blessure beter met een zadel zonder zweetblad . En gaat de mijne in de verkoop .
Een bruine buffellederen Legend 17,5 " met balanskussen
Medium wide / wide boom nu . Maar kan aangepast worden .
Heb wel een zwart biesje erlangs zodat het ook mooi staat bij zwart hoofdstel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:08

pantarhei schreef:
Op zich wel tevreden, maar zadel blijft wel schuiven naar rechts, paard is niet extreem scheef
Vind wel de reiskosten absobitant hoog geworden, ondanks dat er meerdere klanten in de buurt worden bezocht toch €65 betalen. Nu wel twee keer zonder kosten terug geweest om mee te denken over scheef zakken, dat is top. Probleem is nog niet opgelost

Klinkt misschien raar, maar misschien moet je dan toch eens naar de veearts.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:12

Even mn mail gecheckt:

€ 65,00 kost het consult en € 45,00 reiskosten (in januari).

Had in januari gemaild en kon pas eind maart bij Ninon zelf terecht voor opvullen (wel ook omdat ik alleen maar op
Maandagen kan) helaas toen niet geweest omdat k toch geen vrij kreeg. Moet nog steeds een afspraak maken.

Supertevreden met mn zadel, baal alleen door de ingesleten beschadiging die 1 van mijn laarzen heeft veroorzaakt (heb deNiro laarzen en aan 1 zat een kleine oneffenheid wat inmiddels is veranderd in een ruw versleten vlak, die op zijn beurt weer slijtage in mn zweetblad heeft veroorzaakt)

Heb een merrie waar alles op schoof, moest haar verdomd strak aansingelen en nog ging alles alle kanten op en paard werd steeds bozer met singelen... maar dit lag fijn en liep ze fijn mee weg. Sterker nog.. Iedereen vind dat k mn paard beter aan moet singelen :P (past bijna een vuist tussen) Hij schuift alleen een klein beetje met middengangen als ik teveel neig te gaan duwen met mn zit maargoed. Het is ook weer tijd om op te vullen :)

Ik zou het zo opnieuw hebben gedaan!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:14

Babootje schreef:
pantarhei schreef:

Klinkt misschien raar, maar misschien moet je dan toch eens naar de veearts.

Of zelf naar osteo/manueel fysio. Mensen zijn ook niet recht/symmetrisch geboren.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:17

Ik heb vorig jaar mijn zadel bij Ninon Schutte op maat laten maken. De afgelopen jaren heb ik veel verschillende zadelmakers erbij gehad, maar moet zeggen dat zij op mij het meest kundig over kwam. Tijdens de eerste sessie heeft ze ontzettend veel gepast en gemeten. Met meerdere zadels gereden om te kijken wat qua zit etc. het beste bij mij zou passen. Ze neemt er echt ruim de tijd voor. Ook de de 2x dat ze daarna langs kwamen namen ze overal ruim de tijd voor.

Het zadel zit heerlijk voor mij, en merkte ook dat mijn pony met dit zadel veel fijner liep dan met de vorige zadels. Uiteraard heeft het wel wat gekost, maar mocht ik ook weer een ander zadel nodig hebben, dan komt er weer een Schutte zadel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:21

Ik ben destijds voor onze pony langs geweest bij Ninon en zadels gepast. Hij had best een moelijke rug (welshcob) en Ninon zei eerlijk dat ze niet zeker wist dat ze het op kon lossen. Ik had al eerder twee miskopen gehad. Ben uiteindelijk niet voor een maatzadel gegaan. Juist omdat - als het toch niet goed is - je een enorme discussie hebt en je je "op maat gemaakte zadel" ook niet makkelijk verkoopt aan een ander.
"Op maat gemaakt" klinkt altijd erg interessant, maar heel erg veel keuze voor het paard heb je ook niet, afgezien de boombreedte, onderkussens en of het zadel lang of kort is. Verder gaat het vooral wat de ruiter fijn vindt (diepe of ondiepe zit, veel of weinig wrong, lange of korte zweetbladen en het kleurtje). En kun je prima slagen met een confectiezadel.
Ik heb uiteindelijk ook gewoon een confectiezadel laten aanmeten bij Van Rijs. Een heel fijn zadel en mijn pony liep er super onder. Maar wel veel terug geweest voor onderhoud omdat het zadel na enige tijd dan toch naar links zakte.
Uiteindelijk bleek mijn pony artrose te hebben in zijn rug.
Vaak krijgen zadelmakers de "schuld" dat het zadel niet goed blijft liggen, terwijl de oorzaak eigenlijk bij het paard zelf gezocht moet worden. Een zadelmaker moet eigenlijk bijna ook veearts zijn, of in ieder geval een heel deskundig oog hebben voor hoe het paard beweegt.
Ook niet voor niets dat Jan van Rijs ook de samenwerking heeft gezocht met DAP Bodegraven. Als hij het niet vertrouwt, kan er altijd een veearts meekijken.

annikavolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:28

Ik heb ook goede ervaring met de service. Vorig jaar zadel besteld, was qua model een experiment want ik wilde iets wat ze nog niet eerder gemaakt had, maar ze wilde de uitdaging graag aangaan. Zadel lag perfect op mijn paard, maar ik zat er niet fijn in helaas. het zadel is zonder enig probleem weer mee terug gegaan. Nu een ander merk zadel, maar geen onvertogen woord over de kennis, kunde en service van Ninon.