Welk bit voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:23

Omdat ik het idee heb dat mijn huidige bit (dubbelgebroken watertrens van argentaan, maat 12,5) wat te klein is geworden voor de mond van mijn paard ben ik opzoek naar een ander bit.
Nu heb ik op rijtechnisch gebied ook wel wat problemen (met de communicatie) met mijn paard waarvan ik nu niet overtuigd ben of een dubbelgebroken watertrens wel het ideale bitje voor haar is.

Onze problemen zijn o.a. dat ze lastig te sturen is en het bit vast pakt als ze er geen zin in heeft. Natuurlijk verwacht ik niet dat deze problemen met een ander bit gelijk weg zullen zijn, maar ik denk wel dat het aan elkaar gerelateerd kan zijn.

Nu zit ik dus erg in twijfel over wat voor een soort bit ik het beste zou kunnen proberen bij haar. Ik wil sowieso geen enkelgebroken bitje, maar ongebroken of een flexibel bitje zou wel kunnen. Of zoals nu, dubbelgebroken.

Bit-fitters ben ik nog geheel onbekend mee, en de sites die ik kan vinden noemen ze geen tarieven en om ze nu allemaal af te bellen om te vragen wat het kost vind ik ook niet de moeite waard op dit moment.

Welke bitjes raden jullie aan, en wat zijn dingen waar ik op moet letten bij het proberen en passen va een bit? Ik las op een site dat een bit 1 cm ruimer moet zijn dan de breedte van de mond van het paard, maar is dit 1 cm in totaal (dus 0,5 cm aan weerszijden) of 1 cm per zijkant?

eukje

Re: Welk bit voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:32

Voot een bitfitter reken je ongeveer 60 euro per sessie ex reiskosten. Een kost iets meer, ander iets minder.
Dan heb je wel de kans om verschillende bitten te proberen zonder dat je het risico loopt een hele verzameling bitten ongebruikt in de kast te hebben hangen!
Heb er zelf nog geen ervaring mee, begin augustus heb ik een afspraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:04

Ik ga er van uit dat dat per sessie is? Dat vind ik wel erg veel geld als ik niet weet of er iets uit gaat komen, qua ervaringen kan ik er ook erg weinig over vinden eigenlijk.. Zou je jou ervaringen willen delen als je de afspraak gehad hebt?

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:22

Hoi Shanna,

Waarom probeer je geen dubbel gebroken bustrens met argentaan. Een bustrens is een vriendelijk maar wel een duidelijk bit met sturen.

http://www.agradi.nl/harrys-horse-bustr ... 11-5cm.htm ik heb zelf heel goede ervaringen met deze van Harry's Horse, kost ook geen fortuin mocht het toch niet het bit zijn waar je naar op zoekt bent.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:55

Zo'n bitfitter kan ik wel degelijk aanraden! Een sessie is meer dan genoeg om te weten te komen wat voor bit prettig is.
Zo'n bitfitter neemt namelijk een hoop bitten mee ;)

Ik vond het erg prettig om in korte tijd het verschil te voelen of een al geprobeerd bit nogmaals in te hangen.

Heb nooit geweten of verwacht dat een paard ze wisselend op verschillende bitten kan reageren.

Ik heb enkel ervaring met natasha van wijk, maar mijn ervaring met haar is uitstekend! :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:14

Welk bit bij je paard past verschilt erg per paard. Kijk eens goed in de mond van je paard, heeft hij een dikke tong, hoeveel ruimte heeft hij voor het bit, heeft hij een laag verhemelte? Is het een bezig bijtje die graag wat wil rommelen met wat in zijn mond, of wordt hij juist onrustig van beweging in die mond? Is het een paard die het fijn vindt om bij het handje(mondje) gehouden te worden, of is het juist een paard die graag wat meer op zichzelf loopt?

Al dat soort vragen kan je jezelf stellen mbt je paard en zullen bijdragen aan het juiste bit voor dat paard. Er is niet 1 bit dat goed is, er is het bit dat bij jouw paard past.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:05

Natasha komt ook bij mij in augustus, ik zal
mijn ervaring delen als ze geweest is!

De kosten zijn idd per sessie, zonder de aanschaf van een evt bit natuurlijk.

Ik vind het wel de moeite waard om te kijken hoe het paard reageert op verschillende bitten.
Zo weet ik dat hij absoluut niet fijn loopt met een dubbelgebroken bustrens. Dan is ie echt 'dood' in zijn mond en erg zwaar. Een dubbelgebroken watertrens is dan een wereld van verschil!
Dus ik wil graag verschillende maten en diktes v.h. bit proberen en de juiste hoogte vinden om het bit in te hangen.

wordt vervolgd!

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:28

Bitfitter is gisteren geweest......en vermoedelijk de reden gevonden van het gerommel met het bit van mijn paard!
Hoewel hij donderdag bij de tandarts is geweest ontdekte Natascha bij het eerste onderzoek van zijn mond een botwoekering op de linker laag in de mond. Daar was hij heel gevoelig en reageerde tamelijk heftig!
Tandarts treft geen blaam, is alleen door over de lagen te voelen op te merken!
Woekering zit er waarschijnlijk al langer en kan ontstaan zijn doordat hij vroeger met stang en trens is gereden maar dat is gokken.

De huidige bitten waar ik mee reed (gewone dubbelgebroken watertrens en een sprenger dynamic rs watertrens) gingen gelijk 1,5 gaatje hoger, die hingen dus te laag en tegen de woekering aan.
Dit is vermoedelijk ook de oorzaak van het altijd rommelen met het bit en sterk zijn op links.
Ook de neusriem ging een gaatje omhoog!
Geen 2 vingers maar 1 vinger onder de kaak ivm de zenuwen die op die plek lopen.

Dacht ik dat alles keurig op maat zat.....hahaha

Met rijden was hij gelijk rustiger in de aanleuning daarna.
Natascha had een ongebroken kunstof bit van Trust mee (watertrens). Dat is heel flexibel en zacht in de mond. Daar reageerde hij heel fijn op!
Ook nog een neue schule bit geprobeerd maar dat maakte weinig verschil met mijn sprenger.
Natascha heeft de sprenger nu getaped zodat hij iets zachter is om te kijken of dat verschil uit maakt.
Omdat het paard zo fijn reageerde op de Trust flexi heb ik dit bit ook besteld, denk dat hij hier fijn op gaat lopen.
s middags nog even.gereden met de getapete sprenger die dus hoger in de mond hangt nu en het was al een hele grote verbetering!

Al met al: verhelderend en hopelijk ook de oplossing gevonden! Dat zal natuurlijk pas over langere tijd duidelijk worden.....

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:45

ts ik ervaarde hetzelfde als jij met een dubbelgebroken bit. Het nodigde blijkbaar uit tot vastpakken. Op een enkelgebroken doet hij dat niet. Ik zou het qua bit zo simpel mogelijk houden. Probeer eens een enkelgebroken in de juiste maat. Ik heb er nu een ongebroken ingangen, maar dit voornamelijk omdat ik te licht ben voor het paard en hij me zo het zadel uittrekt, met een ongebroken moet ik net wat minder moeite doen om hem te kunnen opvangen.

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:14

De sprenger dynamic is ook dubbelgebroken. ..
ben ik niet helemaal duidelijk in geweest!

Ik ben ook niet zo'n voorstander van ingewikkelde bitten, wat je soms ziet hangen allemaal....
Maar ook bij de simpele heb je al heel veel verschillende!
En dus in mijn geval ook de juiste hoogte.....terwijl hij echt niet met een 'klapperend' bit liep.

Ik vind het vooral fijn dat nu duidelijk is dat het niet (alleen) een rijkunstig probleem is maar dat het echt het bit was in combinatie met een probleem in zijn mond.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:33

Dat klinkt inderdaad wel de moeite waard Eukje!

Ik heb afgelopen week mijn merrie weer eens bitloos gereden en opzich ging dat wel goed, maar het halthouden vind ze wel lastig (misschien omdat ik loslaat als ze stil staat?). Met een groter maatje bit liep ze naar mijn idee al wel lekkerder, maar toch had ik het idee dat de 13,5 ook nog krap in haar mond zat. Is dat mogelijk? Het is geen reusachtig paard, gewoon een fries van 1.64 cm stokmaat :+

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:22

De hoogte van je paard zegt niets over de maat van het bit. Hij kan best een.brede mond hebben!
Als de mondhoek maar niet tegen de ring van het bit aankomt, je moet een klein stukje ruimte hebben.
Als je 1 maat groter neemt, dus 1 cm. scheelt dat dus 0,5 cm aan elke kant.
Woon je in Zuid Holland (omgeving Rotterdam)?
Want dan zou je mijn bit van 14,5 eens kunnen passen, kun je zien hoe dat zit. Of misschien van iemand bij je op stal.....
Moeilijk hè. ...