Past dit zadel bij mij en bij mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Past dit zadel bij mij en bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:40

ongeveer 2 maanden geleden heb ik een nieuwe (2e hands) zadel gekocht, het gaat om een Prestige Doge. Goed zadel, mooie kwaliteit en ziet er top uit. Ik heb hem gekocht omdat mijn paardje een korte rug heeft en ook niet heel breed is.

Voor mijn paard ligt hij voor 95% goed, in verhouding tot wat ik had is dat al veeeeele malen beter. Ik twijfel alleen voor mijzelf, ik heb het idee dat hij te groot is. Niet zozeer voor mijn bibs (die is aanwezig zeg maar :o ) maar wel voor mijn korte pootjes, wat vinden jullie? Misschien toch verder kijken naar een ander zadel? hebben jullie tips wat zou kunnen passen?
Ik moet mijn beugels een gaatje langer maar ik merk al dat ik dan uit balans raak.

Afbeelding

Daniquebyoux

Re: Past dit zadel bij mij en bij mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:42

Beugels idd gaatje langer, balans hoor je niet in je beugels te vinden maar in je zit. Anders veel zonder zadel oefenen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:44

Niet je volledige balans maar als je paard nog niet optimaal is qua aanleuning heb je wel steun nodig :) zonder zadel is geen optie. ik heb het idee dat mijn benen 10 cm langer zouden moeten zijn om goed in dit zadel te passen. Mijn bijrijdster zit er veel mooier in qua benen

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:57

Soms is een gaatje langer ook weer een gaatje te lang, probeer anders een half gaatje langer door er gaatje tussenin te prikken als je de mogelijkheid hebt.
Heb je er geen vergelijkings foto van ?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:59

Ik vind je beugels echt best wel te kort hoor, ik rij volgens mij met sowieso 2 gaatjes langer

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:01

Heb je zelf niet het gevoel voorover gedrukt te worden door het zadel?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:06

Zadel licht maar mijn idee te ver op de schouder. Is alleen moeilijk te zien omdat hij niet vierkant staat. Zou toch een 5tal cm naar achter moeten, maar dan ligt die weer te ver op de lenden. Nu heb ik zelf al het idee dat het zadel gewoon te groot is voor de rug.

Voor jezelf, je knie zou op de onderste 10 cm van je zadel moeten zitten. Dan is de lengte van je zweetblad goed, dat is nu duidelijk niet.

Beugels zouden zeker langer moeten aangezien je nu ook te ver naar achteren in je zadel zit en daarom ook nog eens naar voor gaat hangen. Knieen zitten ook tegen de wrong die voor je bovenbeen bedoeld is.

Persoonlijk zou ik voor een ander zadel kijken, er zijn extra korte zadels zonder dat de zitting erg verkleint. Als je dat zou kunnen combineren met een verkort zweetblad, heb je wat voor beide.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:15

@Viva, ik zal eens een vergelijkings foto maken :j

@Collie, ja zitten ze ook, 1 gaatje langer kan wel maar 2 echt niet. zal ook daar een foto van maken.

@sadekeshia, ik heb zelf de neiging om voorover te kruipen om te willen ontlasten, ik heb zelf ook last van mijn rug gehad en dat blijft nu terugkomen ook zonder de last van mijn rug. Het zadel helpt me in iedergeval niet om meer terug te zitten haha

@leen, je spreekt mijn gevoel uit maar ik zocht de bevestiging. Het is echt een goed zadel maar ik denk gewoon voor ons niet helemaal geschikt. Heb je een idee wat voor zadel wel zou kunnen? Ik heb voordat ik deze kocht Kent & masters erop gehad maar die zijn niet geschikt voor mijn paard. Hulsebos lijkt ook te groot.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:20

Als je twijfelt of het zadel jouw en je paard goed past, moet je er een deskundig iemand bij halen. En dit niet op bokt vragen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:23

Ik heb inmiddels mijn zadelmaakster een berichtje gestuurd dus dat komt echt wel goed :j Je kan Bokt best om advies vragen wat dit betreft, vanaf een foto zien mensen prima of het zadel voor mij te groot is of niet :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:27

Zoek je echt voor een 2e hands of heb je gewoon een budget en mag daarin nieuw en tweedehands?

Mocht je alleen tweedehands willen, zou ik je aanraden om bij jou in de buurt opzoek te gaan naar een erkende zadelpasser die ook tweedehands heeft. Dan doe je tenminste geen aankopen die achteraf toch weer weg moeten.
Dan kan je er een heleboel testen en zo ook kijken wat jij lekker vind zitten.

Edit: als je een korter zadel wil dan kan je kijken voor zadels met een frans kussen.
http://www.zadelatelier-schutte.nl/zadels/onderkussens/

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:33

mijn budget is de waarde van mijn huidige zadel, dus ik blijf dan toch in de 2e hands zadels zitten. Mijn zadelmaakster heeft zelf wel wat 2e hands maar niet veel, ze doet voornamelijk nieuwe zadels en degene die ik dan zou kunnen hebben vallen echt buiten budget :) Ik ben met haar in overleg en ze gaat van de week kijken. Wie weet kan ze alsnog iets voor me betekenen of voor me op zoek, ik hoef niet morgen evt een andere natuurlijk.

het is een lastige combinatie om voor zowel ponymans als mijzelf het goede te vinden

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:36

Zadel mag wat naar achter, zelf meer rechtop zitten hakken uitdrukken schouders recht en niet gedraaid op je paard zitten.

Ik zeg neem wat zit lessen aan de longe!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:38

Ik heb ook een tijdje zo gezeten, wat voorover.
Nu heb ik een zadel die een zitmaat groter is en een plattere leppel heeft, nu zit ik weer mooi rechtop :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:42

zanakuzies schreef:
Zadel mag wat naar achter, zelf meer rechtop zitten hakken uitdrukken schouders recht en niet gedraaid op je paard zitten.

Ik zeg neem wat zit lessen aan de longe!

Het zadel drukt haar nu in die houding omdat het niet helemaal juist ligt op paard, en ook voor haar niet goed zit.
Je houding dan daarop aanpassen maakt het alleen maar erger voor jezelf.

Bij een goed passend zadel voor beide hoef je geen moeite te doen om recht te zitten. Zodra je elke keer jezelf weer recht moet zetten is er wat mis aan de balans van je zadel. Dan ligt het wat te veel naar voor of naar achter en gaat je lichaam dat compenseren. Waar je achteraf rugpijn/nekpijn/... van krijgt.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 09:47

Het zadel kan nog iets naar achter maar niet teveel dan komt hij achter zijn laatste rib. Ik heb deze juist gekocht omdat hij wordt aangeraden bij korte ruggen.

Ik denk inderdaad dat dat klopt Leen, bij mijn vorige zadel zat ik nog meer voorover en had ik echt rugklachten.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 21:19

Net gekeken mijn mijn zadelmaker, hij is te groot, ik had mijn beugels langer gedaan maar doordat ik mini beentjes heb kunnen mijn benen niet meer steunen en kan ik net zo goed zonder wrongen rijden. We gaan nu op zoek naar een ander zadel. Gelukkig ligt hij op t paard goed dus hoef ik niet met een rot gevoel op te stappen :)