Rijden met vliegendeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekebons

Rijden met vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:17

Mijn pony heeft behoorlijk zomereczeem, wat met een eczeemdeken en redelijk voerbeleid en smeerseltjes gelukkig wel aardig in toom te houden is (geen schuurplekken, alleen staart en manen iets dunner en ze jeukt niet enorm veel gelukkig ) Maaarrr, zoals iedereen waarschijnlijk wel is opgevallen, stikt het van de vliegen, muggen en dazen in deze tijd van het jaar. Gelukkig is ze in principe 'alleen' allergisch voor de knutten en veroorzaken de rest van de vliegen rot insecten gelukkig geen langdurige jeuk zoals de knutten, maar vooral in het bos wordt ze helemaal gestoord van alle muggen en dazen. En ik kan zelf knutten niet herkennen, maar die zullen haar vast ook behoorlijk irriteren in het bos. Maar de bak is bij ons op het moment enorm zwaar en ik kan eigenlijk alleen op de hoefslag trainen, dus ik wil toch echt wat vaker het bos is om haar beweging te geven.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zit er aan te denken om een vliegendeken om mee te rijden te kopen, om haar ook tijdens het rijden de rust te gunnen. Sowieso in het bos, en eventueel ook tijdens het rijden in de bak.
Ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met het rijden met een vliegendeken. Het lijkt me dat het ze erg in de weg zit, maar misschien ervaren jullie dat helemaal niet zo? En welke deken / welk merk zouden jullie dan adviseren?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:22

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:26

Dat gaat prima. De eerste keer had ik de vliegendeken over het zadel gelegd mar dat is niet handig omdat de deken snel gaat schuiven en het zadel erg glad wordt.
De keren daarna hewb ik de vliegendeken onder het zadel gelegd, tussen de shabrak en het zadel, en dat werkr rima.
Het is wel even een gedoe om alles goed te krijgen (shabrak, deken en zadel) maar veel pretiger voor het paard.
Die van mij wordt ook opgevreten door dazen etc.
Succes!

mariekebons

Re: Rijden met vliegendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:38

Ja ik kan mij voorstellen dat hij gaat schuiven als je een gewone vliegendeken gebruikt. Ik had wel bedacht om er dan een met zo'n uitsparing voor het zadel te kopen. Aangezien ik verder een eczeemdeken voor haar heb voor de rest van de tijd heb ik toch geen gewone vliegendeken nodig :)

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:40

Die van de Kramer is wel mooi goedkoop ArankaM! Blijft hij goed liggen?
Alleen de maten snap ik niet helemaal, ze hebben alleen maar 135, 145 en 165? :( Dat zijn wel kleine maten! Mijn kleine D pony heeft al maat 175...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:47

Ik gebruik er een met buiten rijden.
Een Amigo fly ryder.
Voor mijn paard gebruik ik hem vanwege de dazen.
Het werkt heel goed, waar ik zonder die deken in de dazentijd niet buiten kon rijden, kan ik dat nu wel.
Het zit totaal niet in de weg met rijden, het voor en achter stuk zijn 2 losse delen.
Je zadelt je paard op, dan die 2 delen van die vliegendeken die je aan elkaar maakt, heel eenvoudig.

Afbeelding

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:48

Bedankt voor de tip Barbet! Die van Amigo is geloof ik ook wel goed betaalbaar. Wel nog een flink stuk van de buik bloot. Gaan de vliegen daar niet nog lopen irriteren?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:53

Nee, niet echt, en aan de zijkant zitten ook nog je benen als je gaat rijden.
Van vliegen heb je sowieso met rijden niet veel last, vooral van dazen.
En die gaan vooral op de bezwete delen van het paard af en die zijn juist bedekt met de deken.
Maar ik doe nog wel altijd de benen en buik inspuiten met dazen/vliegenspray, gewoon nog extra zodat ik alles heb gedaan wat maar kan. :D
Ik gebruik deze deken de hele zomer al en het gaat prima.
Ik zie de dazen wel cirkelen maar ze gaan niet landen op mijn paard.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:54

Nooit een gewone vliegendeken zonder zadel uitsparing onder je zadel leggen, gaat snel schuiven en al flinke ongelukken mee zien gebeuren.

Wat betreft de maten op de site van Kramer dit zijn engelse maten.
De Nederlandse maat is de onderlengte van de deken en de Engelse maat is de bovenlengte van de deken.
Dus de maat 135 is een nederlandse maat 185, de 145 is een 195 en de 165 is een 220 deken.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:56

Bij mij blijft het super liggen en schuift niet, misschien heb ik dan wel geluk

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 22:57

Ja ik bedoelde met vliegen eigenlijk gewoon alles in het bos met vleugels wat irriteert en steekt :D hahah
Maar inderdaad, van je benen dat is waar ook.
Ik zie dat hij toch minder goedkoop is dan ik dacht (en hoopte), bij divoza nog 70 euro.

Ah Patt, bedankt voor de uitleg over de maten, dat wist ik niet! En nee, rijden met een gewone vliegendeken zonder zadel uitsparing was dus ook niet mijn plan :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:01

Ik heb die deken op internet afgeprijsd gekocht, bij een aantal ruiterwebshobs verkochten ze die deken en ik heb gekeken waar die in de aanbieding was.
Maar goed, zoveel was dat niet eens, scheelde maar een paar euro met de normale prijs. :+
Maar toch, ik heb er geen spijt van dat ik hem heb gekocht, het is een goede kwaliteit deken.

Sita77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:05

De vliegen uitrijdeken van epplejeck is ook heel goed. Mijn dochter rijdt er nu mee, en geen last meer van vliegend spul! Het is die met hals, kost 39,95 dacht ik. Tot morgen nog 21% korting ook!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:08

Helaas, nu niet meer. Was tot de 21st, dus de actie is nu net 8 minuten gedaan.

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 23:15

Ah balen!
Ik zie dat de Amigo ook in de aanbieding is bij Agradi. Wel gek dat een S duurder is dan de rest (58 ipv 54 euro :S).
Hebben jullie enig idee hoe de maten van die Amigo zijn? Mijn pony heeft normaal 175, moet ze dan een S of een M?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:33

Ik rijd in het bos met zebra vliegendeken en het helpt echt heel goed. Deken blijft prima liggen. Echt een goede investering.

Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:34

Ik wil misschien voor lange termijn ook eens kijken naar zo'n deken.

Even inhaken op de ej korting die is vandaag ook nog hoor . Tot en met de 21ste staat op de site :D.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:40

De Amigo heeft de normale maten.
Met gewone dekens heeft mijn paard 205 en van de Amigo ook, de L.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:47

Ik heb ook die van kramer, bevalt super!
En goedkoop!
De maten moet je omrekenen, 50cm optellen bij hun maat.

(Je doet de zweetbladen dior de opening, dan blijft t goed liggen en glij je zelf niet)

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:01

Knutten kun je ook niet zien, die zijn te klein. Een uitrijdeken helpt daar wel tegen.
Ik heb een Amigo Fly deken. Lekker licht en luchtig. Totaal geen last van met rijden.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:12

Ik rij ook buiten met de Amigo fly deken, ideaal voor het paard en ik merk er niks van!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:25

Ik rij ook met een vliegendeken. Er zijn bij ons op stal extreem veel dazen (in bijna 9 jaar heb ik dit nog nooit meegemaakt) en mijn paard is nogal een overgevoelige dramaqueen: als er één miniscuul vliegje op zit, begint ze te schudden. Rijden met al die dazen is dus voor beide niet echt een prettige aangelegenheid gezien ze gek wordt als we stappen, en geef ze maar eens ongelijk met al dat prikkend ongedierte.

Een dag met veel dazen doe ik dan de uitrijvliegendeken op. Ze schudt nog wel, maar véél minder (tja ze is dan ook overgevoelig, en de vliegen kunnen nog aan hoofd, buik en benen, da's voldoende voor haar om irritant te worden). Rijden en vooral stappen is gewoon mogelijk, waar ik het zonder deken echt niet kan doen.

Zeer tevreden dus van dat ding :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:28

Er zijn trouwens ook vliegen uitrij dekens met buik stuk erin!!
Zijn wel wat lastiger te vinden en wat duurder.

Zelf rijdt ik in het bos met vliegentijd ook altijd ingepakt met paard.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:32

Ik heb laatst een zebra vliegen uitrijdeken aangeschaft voor in het bos. Arm paard werd helemaaal gek van die beesten( en ik ook). Ik moet zeggen dat het aardig werkt.
Vorige week tijdens mijn les ook behoorlijk veel dazen, toen de deken omgedaan werd, werd het aanzienlijk minder!

Volgens mij heb ik de HKM.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:43